ישראל מאשימה את איראן בתקיפת הספינה במפרץ עומאן

משרד החוץ האיראני: “המשטר הציוני (ישראל) יצר אימה וחוסר ביטחון באלימות. ההאשמות האלה על מעורבות איראן ראויות לגינוי” • בנט: "יודעים להעביר את המסר לאיראן בדרכים שלנו" • חברת הספנות שבבעלותו של אייל עופר אישרה כי הספינה שהותקפה מנוהלת על ידם, אך הוסיפה כי מדובר בספינה בבעלות יפנית

אייל עופר / צילום: רורי לינדזי
אייל עופר / צילום: רורי לינדזי

ישראל מאשימה את איראן ישירות במתקפה היום על ספינת המטען בבעלות יפנית, המנוהלת על ידי חברת זודיאק מריטיים (zodiac maritime) בבעלות איש העסקים הישראלי אייל עופר.

החברה דיווחה קודם לכן כי שני אנשי צוות נהרגו באירוע, אזרח רומני ואזרח בריטי. על פי הודעת החברה, אין נפגעים נוספים. זו פעם הראשונה במסגרת ההתקפות הימיות שהתרחשו בחודשים האחרונים - שישנם נפגעים בתקיפות. אם כי יתכן שהאיראנים העלימו מידע על אבידות בתקיפות קודמות על ספינות הצי של משמרות המהפיכה.

בהודעה האחרונה של חברת הספנות נאמר כי הספינה שנפגעה במפרץ עומאן מפליגה בכוחות עצמה ובליווי כוחות ימיים אמריקניים למקום בטוח.

ערוץ טלוויזיה סעודי דיווח כי ההתקפה בוצעה באמצעות כלי טיס בלתי מאויש.

גורם מדיני אמר כי "איראן זורעת אלימות והרס בכל פינה באזור. מרוב להיטות לתקוף מטרה ישראלית הם סיבכו והפלילו את עצמם בהרג אזרחים זרים. ההתקפה האיראנית מתבצעת ימים ספורים לפני השבעתו של הנשיא החדש ראיסי, נאמנו של המנהיג העליון האיראני, שהיה אחראי על חיסולים המוניים של מתנגדי משטר.

"המסכות יורדות ואי אפשר להעמיד פנים שלא יודעים מה טיבו של המשטר האיראני. איראן היא לא רק בעיה של ישראל, היא בעיה עולמית, והתנהגותה מסכנת את חופש השיט והמסחר העולמיים. המערכה שלנו מולם תימשך".

ערוץ אל-עאלם האיראני אישר למעשה את האחריות האיראנית כשדיווח כי תקיפת הספינה בוצעה בתגובה על תקיפה ישראלית על מטרות של איראן בשדה תעופה בסוריה, ליד העיר קוסייר. לפי הדיווח בתקיפה הזו, נהרגו שני "לוחמי התנגדות", כלשון הדיווח - ככל הנראה אנשי המיליציות האיראניות הפועלות בסוריה.

שר החוץ יאיר לפיד אמר כי "איראן אינה רק בעיה ישראלית, אלא יצואנית של טרור, הרס וחוסר יציבות הפוגעים בכולנו. לעולם אסור לשתוק למול הטרור האיראני הפוגע גם בחופש השיט.

"אני עומד בקשר רצוף עם שר החוץ הבריטי ⁦‪דומיניק ראב‬⁩, ציינתי בפניו הערב את הצורך להגיב בחומרה על ההתקפה על הספינה בה נהרג אזרח בריטי.

"בנוסף, הנחתי את השגרירויות בוושינגטון, בלונדון ובאו"ם לפעול מול בני שיחם בממשל ובמשלחות הרלוונטיות במטה האו"ם בניו יורק".

"ההאשמות האלה על מעורבות איראן ראויות לגינוי"

איראן לא הייתה מעורבת במתקפה על מכלית נפט המנוהלת על ידי ישראל מול חופי עומאן, כך מסרה היום דוברת משרד החוץ האיראני, בהתייחסו לאירוע שבו נהרגו שניים ואשר ישראל האשימה את טהראן.

"המשטר הציוני (ישראל) יצר אימה וחוסר ביטחון באלימות. ההאשמות האלה על מעורבות איראן ראויות לגינוי", אמר סעיד חטיבזאדה במסיבת עיתונאים שבועית.

ראש הממשלה בנט הגיב לאירוע ולהכחשה באמרו כי "בימים האחרונים העולם קיבל עוד תזכורת לתוקפנות האיראנית, הפעם בלב ים. האיראנים, שתקפו בכלי טיס בלתי מאויישים את הספינה Mercer Street, כיוונו לפגוע במטרה ישראלית. במקום זה, המעשה הפיראטי שלהם הביא למותם של אזרח בריטי ואזרח רומני.

"אני שולח מכאן לבריטניה ולרומניה את השתתפותנו בצערן, וכמובן למשפחות הנפגעים.
שמעתי עכשיו שאיראן, באופן פחדני, מנסה להתחמק מאחריותה על האירוע, הם מתכחשים לזה. אז אני קובע כאן באופן מוחלט: איראן היא זו שביצעה את התקיפה נגד הספינה.

"ההתנהלות הביריונית של איראן מסוכנת לא רק לישראל, אלא פוגעת באינטרסים גלובליים, בחופש השיט ובסחר הבינלאומי. הראיות המודיעיניות לכך קיימות ואנו מצפים שהמערכת הבינלאומית תבהיר למשטר האיראני שהם עשו טעות קשה. אנחנו, בכל מקרה, יודעים להעביר את המסר לאיראן בדרכים שלנו".

300 קילומטר מבירת עומן

גורמי ביטחון בריטיים דיווחו כי ספינת מטען בבעלות ישראלית הותקפה הלילה במפרץ עומאן. לפי דיווח בסוכנות הידיעות איי פי, התקיפה אירעה כ-300 קילומטרים מדרום מזרח למסקט בירת עומן.

חברת הספנות זודיאק מריטיים (zodiac maritime) אישרה כי הספינה שהותקפה במפרץ עומאן מנוהלת על ידה, אך הוסיפה כי מדובר בספינה בבעלות יפנית. על פי הודעת החברה, הספינה הייתה ללא מטען והיא עשתה את דרכה לנמל פוג׳יירה באיחוד האמירויות.

בחודשים האחרונים מתרחבות ההיתקלויות הימיות באזור המיוחסות למאבק בין ישראל לאיראן: בתחילת יולי הותקפה בצפון האוקיינוס ההודי ספינת מטען שהייתה בעבר בבעלות ישראלית חלקית, כנראה בטעות.

לפני חודשיים עלתה באש ספינה של הזרוע הימית של משמרות המהפכה. באפריל הותקפה ספינת מטען בבעלות איש העסקים הישראלי רמי אונגר ולפניה חיבלו אלמונים בספינת ביון איראנית, חבלה שיוחסה לישראל.