קטע כלכלי | פודקאסט

המיליארדרים הזניקו את המרוץ לחלל - אבל ההרס עלול להיות גדול מהתועלת

כשהמערב הלבן כבש את אמריקה במאה ה-15, זה הסתיים בעשרות אלפי מתים ובמאות שנות עבדות. מה הקשר בין זה לבין הטרנד הנוכחי של טיסות מסחריות לחלל בהובלת מיליארדרים כג'ף בזוס ואלון מאסק? האזינו

ג'ף בזוס בתוך החללית של ''בלו אוריג'ין'', 2017 / צילום: Reuters, Isaiah Downing
ג'ף בזוס בתוך החללית של ''בלו אוריג'ין'', 2017 / צילום: Reuters, Isaiah Downing

האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ? עד היום עוד לא התגלו כאלה. אך האצת המסע האנושי אל החלל בהובלת מיליארדרים אמריקאים כמו ריצ'רד ברנסון, ג'ף בזוס ואלון מאסק - מעוררת שאלות כלכליות, צרכניות ומוסריות. האם מסחור המסע אל החלל עלול להוביל לנזקים סביביתיים? האם בני האדם ינצלו השטחים החדשים לצורכיהם, באופן שיביא יותר נזק מתועלת?

הסופר והפעיל החברתי אורן בן יוסף, שספרו "טורפי עולמות" יצא לאחרונה לאור בהוצאת רסלינג, חושש בדיוק מדברים אלה. "הטכנולוגיה מאוד מעסיקה אותנו ומוסר לא מעסיק אותנו ואת זה הייתי שמח לשנות", הוא אומר. "העשירים משוויצים ביכולתם לעזוב את כדור הארץ מתי שהם רוצים, ובעיני כובע הבוקרים שחבש מייסד אמזון, ג'ף בזוס, במסעו לחלל הוא הוכחה לכך.

"נקודת המבט שלנו על הסביבה צריכה להשתנות, כך שנוכל להתפעל ולהשאיר את הדבר החדש כמו שהוא; מבלי לחשוב איך הוא משרת אותנו".

■■

ד"ר אושי שהם-קראוס הוא דוקטור לפילוסופיה של הכלכלה, עוסק בלימודי עתידים בתחום הפיננסי. לימד במשך שנים בבתי הספר לכלכלה ולמינהל עסקים במכללה למינהל. מרצה ויועץ בתחומי ה-Fintech ,Wealthtech ,Insurtech. מרצה על התפתחויות טכנולוגיות קרובות והשפעתן על סקטורים שונים בתעשייה ומדריך בשימוש בסכמות חשיבה מתחום לימודי העתידים לטובת עבודה ארגונית. ניתן להשיג את אושי באתר הבית או במייל