שבבים של החמצה: DSPG נמכרה כשהיא רחוקה משיא השווי

חברת השבבים הישראלית הוותיקה הוציאה מתוכה הצלחות ענק בהייטק הישראלי, אך היא עצמה דשדשה משך שנים ארוכות, עד למכירתה השבוע

הבורסה בניו יורק - וול סטריט / צילום: תמר מצפי
הבורסה בניו יורק - וול סטריט / צילום: תמר מצפי

בזמן שעוד ועוד חברות טכנולוגיה ישראליות חדשות מצטרפות מדי חודש למסחר בוול סטריט, אחת החברות הוותיקות ביותר צפויה להימחק בקרוב ממסחר לאחר כמעט שלושה עשורים, בעקבות מכירתה לחברה אחרת.

מדובר ב-DSPG, שהודיעה השבוע על מכירתה ל-Synaptics מארה"ב. העסקה מתבצעת במחיר של 22 דולר למניית DSPG, פרמיה של 18% על מחיר השוק טרם הדיווח, המשקף לחברה שבניהולו של עופר אליקים שווי של כ-532 מיליון דולר (או כ-567 מיליון דולר בדילול מלא). בנטרול המזומנים בקופת DSPG (נכון לסוף הרבעון השני) העסקה משקפת למעשה שווי פעילות של 403 מיליון דולר (או 437 מיליון דולר בדילול מלא).

לא מדובר באקזיט מלהיב - מניית DSPG כבר נסחרה במחירים גבוהים יותר מהמחיר בעסקה, ולא רק בימי בועת ההייטק של תחילת שנות ה-2000 (אז המניה הגיעה לשיא של מעל 60 דולר); בשנת 2006, לדוגמה, המניה נסחרה במחיר של כ-30 דולר. עם זאת, בעשור האחרון היא לא הגיעה לרמות מחיר גבוהות יותר מהמחיר שנקבע לה בעסקה, וייתכן שהגיעה למעין תקרת זכוכית בשווי.

ביצועי חסר ביחס למדד השבבים

DSPG הוקמה בשלהי שנות ה-80 על-ידי היזם דוידי גילה, והונפקה בנאסד"ק בשנת 1994. טרם ההנפקה פוצלה ממנה פעילות DSPC שבסיומו של אותו עשור נמכרה לאינטל ב-1.6 מיליארד דולר.

פיצול אחר היה זה של חברת סיוה בשנת 2002; כיום שווייה של סיוה בנאסד"ק הוא 1.1 מיליארד דולר - כפול ממחיר המכירה של DSPG. גם אודיוקודס שנסחרת בשווי 1.1 מיליארד דולר קשורה להיסטוריה של DSPG - מייסדיה שבתאי אדלרסברג וליאון ביאליק היו מבכירי החברה לפני שפרשו והקימו את אודיוקודס.

לפני קרוב לעשור, הקרן האקטיביסטית סטארבורד השקיעה ב-DSPG ודרשה להעמיד את החברה למכירה. לאחר מספר חודשי מאבק מונו נציגים מטעמה לדירקטוריון החברה, אך בהמשך היא שוב הציגה דרישות, ואף הובילה מהלך להדחתו של יו"ר החברה באותה עת, אלי איילון, מדירקטוריון החברה.

בשנים האחרונות הציגה המניה ביצועי חסר ביחס למדד השבבים (SOX), וכך למשל בחמש השנים האחרונות, בזמן שמניית DSPG טיפסה ב-88%, המדד זינק ב-327%. בשנתיים האחרונות המדד עלה ב-129% ומניית DSPG - ב-58%. עיקר העלייה במניה הגיע לאחר הדיווח על העסקה, משום שהמחיר בעסקה היווה פרמיה של כ-18% על מחיר המניה לפני הדיווח.

כיום, בעלי המניות הגדולים בחברה הם בלקרוק, Senvest ו-Vanguard. המנכ"ל אליקים מחזיק במניות בשווי כ-17 מיליון דולר.

המשקיעים הפגינו ביטחון בהשלמת העסקה

מניית DSPG עלתה לאחר הדיווח על רכישתה וסגרה כמעט במלואו את הפער ממחיר העסקה, עובדה שמצביעה על הביטחון של המשקיעים בהשלמת העסקה. במקביל עלתה גם מניית החברה הרוכשת Synaptics בכ-5% בשני ימי המסחר שלאחר הדיווח. Synaptics מארה"ב נסחרת בנאסד"ק לפי שווי של 7.4 מיליארד דולר.

החברה עוסקת בטכנולוגיות שונות בתחומי קישוריות אלחוטית, וידיאו, מולטימדיה ועוד. DSPG, שעד לפני מספר שנים התמקדה בתחום השבבים לטלפונים אלחוטיים (שוק שדועך לאטו - מה שיכול להסביר את דשדוש המניה), התרחבה בשנים האחרונות לתחומים אחרים, וברבעון האחרון כ-69% מההכנסות שלה הגיעו ממכירת מוצרי IoAT ("האינטרנט של הדברים הקוליים"), שהם מוצרים המופעלים בהפעלה קולית ומחוברים לרשת.

מוצרים אלה הם מנוע הצמיחה של DSPG. בשנה שעברה רכשה DSPG את חברת SoundChip, שפיתחה שבבי תקשורת בתחומי השמע וההפעלה הקולית, תמורת סכום של כ-15 מיליון דולר ותשלומים עתידיים של עד 6 מיליון דולר נוספים.

במחצית הראשונה של 2021 הסתכמו הכנסות DSPG ב-68.5 מיליון דולר, צמיחה של 21% לעומת התקופה המקבילה ב-2020. לפי כללי החשבונאות המקובלים (GAAP) היא הפסידה במחצית הראשונה 1.7 מיליון דולר, צמצום ביחס להפסד של 3.5 מיליון דולר בתקופה המקבילה, ועל בסיס Non-GAAP היא הציגה רווח נקי של 4.5 מיליון דולר, שהם 17 סנט למניה.

ב-Synaptics שנת הכספים מסתיימת בחודש יוני, ובשנה החולפת החברה כמעט לא צמחה, והציגה הכנסות של מעל 1.3 מיליארד דולר. במקביל, הרווח הנקי שלה לפי כללי GAAP התכווץ ב-33% ל-79.6 מיליון דולר. על בסיס Non-GAAP הרווח הנקי גדל ב-52.7% ל-316 מיליון דולר. החברה תממן את רכישת DSPG ממקורותיה העצמיים ומלקיחת חוב. בסוף יוני היו לה יתרות מזומנים בגובה 836 מיליון דולר וחוב לטווח ארוך בסך 394 מיליון דולר.

במצגת שפרסמו החברות הן ציינו שהעסקה צפויה לתרום מיידית לרווחי Synaptics וכי היא תייצר סינרגיות בגובה 30 מיליון דולר תוך 12 חודשים מהשלמתה (העסקה תושלם עד סוף 2021). הקנס במקרה של ביטול העסקה הוא 19.8 מיליון דולר.

DSP Group

עיסוק: מפתחת שבבים למוצרי מדיה ומתמקדת בתחום IoAT - "האינטרנט של הדברים הקוליים"
היסטוריה: החברה הוקמה ב-1987, הונפקה לראשונה בנאסד"ק ב-1994. לאורך השנים פוצלו ממנה פעילויות DSPC וסיוה
נתונים: פועלת מהרצליה ומעסיקה כ-352 עובדים. הכנסות מחצית 1/2021: 68.5 מיליון ד', רווח נקי במחצית: 4.5 מיליון ד' (Non-GAAP)