רכישה ראשונה של LG בישראל: קונה את סייבלום לפי שווי של 220 מיליון דולר

סייבלום עוסקת בתחום הסייבר לרכבים, והרכישה תסייע ל-LG להבטיח ליצרניות הרכב שהמחשב שהיא משבצת במערכת הבידור אינו מהווה כר לפריצות אפשריות • LG תשקיע עוד 20 מיליון דולר בהון החברה במסגרת סבב הגיוס הגדול ביותר שלה עד כה, שיאפשר לה להכפיל את גודלה

מייסדי סייבלום: סלבה ברונפמן ומיכאל אנגסטלר / צילום: יח''צ
מייסדי סייבלום: סלבה ברונפמן ומיכאל אנגסטלר / צילום: יח''צ

רכישה ראשונה לענקית האלקטרוניקה LG בישראל. התאגיד הקוריאני רוכש 64% ממניות חברת הסייבר לרכבים סייבלום בתמורה ל 140 מיליון דולר. העסקה משקפת לחברה שווי של כ- 220 מיליון דולר, ובמסגרתה מוכרות המשקיעות את מניותיהן בחברה, ואילו העובדים והיזמים ימשיכו להחזיק בשארית המניות (36%). בנוסף, משקיעה LG עוד 20 מיליון דולר בהון החברה במסגרת סבב הגיוס הגדול ביותר שלה עד כה, שיאפשר לה להכפיל את גודלה.

על פי הסכם המכירה בשלבים, LG התחייבה לרכוש גם את שארית המניות במסגרת תחנות כניסה בתוך שלוש או חמש שנים, כך ששווי המניות שלא נמכרו ושעומד על כ-80 מיליון דולר עשוי עוד לגדול ולגלם לעובדים וליזמים פוטנציאל רווח עתידי. בחברה, המונה כיום 50 עובדים - מהם 35 בישראל - מתכננים להכפיל את מצבת העובדים לאחר הרכישה כך ששארית המניות והאופציות תתחלק במספר גבוה יותר של עובדים בעתיד.

מכירה של חברה בחלקים הפכה לטרנד המאפשר לחברות לשחרר את הלחץ המופעל על ידי קרנות הון סיכון למימוש מניותיהן, ומצד שני לאפשר לעובדים אופק לרווח עתידי, בין השאר כדי לסייע במשימת גיוס העובדים, הנחשבת למשימה הקשה ביותר עבור חברות ההייטק המקומיות. כך, למשל, חברת הסייבר ארמיס נמכרה לחברת פרייבט אקוויטי ומאפשרת לעובדים באמצעות אופציות ומניות ליהנות מעליית ערך של החברה בעתיד עד לאירוע של הנפקה או מכירה לגוף אחר.

עבור המשקיעים, קרנות ההון סיכון בלאמברג, טרגט גלובל, אז׳ור, והקרן הגרמנית RSBG, מדובר בהחזר נאה על השקעה כוללת 14.5 מיליון דולר במשך שלוש שנים בין 2017 ועד 2020. בסיבוב הגיוס האחרון ביולי בשנה שעברה, הוערך שוויה של סייבלום ב-37 מיליון דולר בלבד, כך שעליית הערך של החברה בתוך כשנה עומד על 600%.

הרגולציה עשתה לה רק טוב

סייבלום (Cybellum) הוקמה בשנת 2016, על ידי סלבה ברונפמן, מנכ״ל החברה, ומיכאל אנגסטלר, סמנכ״ל טכנולוגיות, כחברה המגנה על המערכות הפיזיות של הרכב. לאחר כמה שנים בחרה החברה להתמקד בהגנה על רכיבי התוכנה ובפרט על קוד המקור של מערכות הרכב הדיגיטליות, ולאפשר ליצרניות הרכב להיכנס אל שכבות התוכנה - תחום שעד כה נמצא באופן בלעדי בידי יצרניות הציוד ההיקפי - ולבדוק שהוא אינו חושף את הרכב לסיכונים מיותרים.

אם בעבר חברות הרכב היו עיוורות לקוד המקור, הרי שרגולציה חדשה בתחום מחייבת אותן להבין את החולשות של מערכות התוכנה המותקנות ברכב שלהן ובפועל לבצע מהלך של ניהול סיכונים. סייבלום היא למעשה פתרון סייבר הפעיל בתחום המניעה - כלומר היא מאתרת חולשות ופרצות מבעוד מועד ומתריעה עליהן בפני מנהלי אבטחת מידע ומנהלי הסיכונים ביצרניות הרכב. היא מאפשרת ליצרניות הרכב לייצר מודל וירטואלי של התוכנה המותקנת על גבי הרכב ולאתר בו חולשות וכשלים ומציעה דרכים לתקנם הן בתהליך הייצור והן לאחר עזיבת הרכב את המפעל.

ענף הסייבר לרכב כבר הנפיק מספר אקזיטים בישראל, בהם ארגוס שנמכרה לקונטיננטל ב-450 מיליון דולר וטאואר סק שנמכרה להרמן ב-70 מיליון דולר כבר לפני כשש שנים. ובכל זאת, אלה מכונים ״הדור הראשון״ של חברות סייבר לשוק האוטומוטיב, המגינות על רכבים בעיקר מפני פריצה או מפני תוכנות זדוניות ברכב. בדור השני של חברות הסייבר לרכב, כפי שהוא מכונה בתעשייה, פעילות חברות כמו סייבלום, ומתחרותיה, בהן סינופסיס האמריקאית ואפילו בלאקברי הקנדית שמשרתות את יצרניות הרכב ואת מנהליה בתחום הרגולציה וניהול הסיכונים.

LG היא יצרנית מובילה בתחום מערכות הבידור והמסכים למכוניות חכמות ומכוניות יוקרה ורכישת סייבלום - שהיא גם רכישת הסייבר הראשונה שלה - תספק לה דריסת רגל טובה יותר בקרב יצרניות הרכב. אנשי סייבלום יסייעו לענקית הקוריאנית להבטיח ליצרניות הרכב שהמחשב שהיא משבצת במערכת הבידור הוא בטוח ואינו מהווה כר לפריצות אפשריות. כבר היום משרתת סייבלום ענקיות רכב כמו ג׳נרל מוטורס, ניסאן, קיה-יונדאי ויגואר.