וואטסאפ, אינסטגרם ופייסבוק שותקו ל-7 שעות: זו כנראה הסיבה

הפעילות של אפליקציות פייסבוק, וואטסאפ ואינסטגרם שותקה ל-7 שעות כתוצאה מתקלה עולמית • מדובר ככל הנראה בתקלת DNS, המשבשת את התקשורת בין השרתים • לפנות בוקר האפליקציות חזרו לעבוד • פייסבוק: "אין לנו הוכחות לכך שנתוני משתמשים נפגעו כתוצאה מההשבתה הזו"

וואטסאפ / צילום: Shutterstock
וואטסאפ / צילום: Shutterstock

תקלה נרחבת שיתקה אתמול (ב')  למשך 7 שעות אפליקציות של פייסבוק  - פייסבוק, אינסטגרם וואטסאפ. משתמשים רבים דיווחו על בעיות בהתחברות לרשת באפליקציית וואטסאפ ובעיות התחברות לפייסבוק ואינסטגרם.

במהלך הלילה תוקנה התקלה והאפליקציות חזרו לפעילות. מדובר בתקלה החמורה ביותר של החברה מאז 2008, אלא שאז היו לחברה 80 מיליון משתמשים בלבד - לעומת כשלושה מיליארד כיום. לפי פייסבוק, צ'קפוינט שללה את האפשרות כי מקור התקלה הוא התקפת סייבר, אך בשלב זה לא ניתן לשלול את האפשרות שהתקלה היא תוצאה של טעות אנוש - תקלה או חבלה מכוונת.

מניית החברה נחתכה בצל האירועים בכמעט 5%, מה שהסב למארק צוקרברג באופן אישי הפסד המוערך לפי בלומברג בכ-6 מיליארד דולר.

לאחר תיקון התקלה פייסבוק פרסמה פוסט בבלוג המהנדסים של החברה. ראשית פייסבוק, שוב, התנצלה על האירוע והוסיפה כי "עבדנו קשה ככל שנוכל לשחזר את הגישה, והמערכות שלנו פועלות כעת". פייסבוק הגדירה את הסיבה לתקלה כ"סיבה בסיסית" שהשפיעה על הכל.

"צוותי ההנדסה שלנו למדו ששינויי קונפיגורציה בנתיבי עמוד השדרה, המתאמים את תעבורת הרשת בין הדאטה סנטרים שלנו - גרמו לבעיות שהפריעו לתקשורת. לתקלה הזו הייתה השפעה מדורגת על האופן שבו הדאטה סנטרים שלנו מתקשרים, והביאה את שירותינו לעצור", כך לפי פייסבוק. פייסבוק הוסיפה כי "אין לנו הוכחות לכך שנתוני משתמשים נפגעו כתוצאה מההשבתה הזו".

לא הפעם הראשונה

כל השירותים למעשה הגיבו בשגיאות שרת, כך שנראה שמדובר בתקלת DNS, משמע - אין גישה לנתונים. בשנת 2019 הייתה תקלה דומה כזו למשך שעה. פייסבוק מסרה שהתקלה אז נגרמה עקב בעיה טכנית.  בשנת 2008 היה באג שהוריד את פייסבוק למשך יממה והשפיע על כ-80 מיליון משתמשים. כיום יש בזירה כ-3 מיליארד משתמשים, והתקלה ממשיכה. 

מהי תקלת DNS? במילים פשוטות, זוהי הכתובת הבלעדית של המחשב כמו כתובת של בית. אם נשמיט ממכתב את כתובת הבית, לא ניתן יהיה למוסרו. כך גם במקרה הזה, זהו סימן המזהה הייחודי של אותו מחשב.

התקלה רלוונטית לשירותי פייסבוק השונים: לא רק פייסבוק, אינסטגרם ו-וואטסאפ, אלא גם במסנג'ר וב-Oculus VR (משקפי מציאות מדומה של הענקית). משחקים שהותקנו עובדים אבל תכונות חברתיות והתקנות משחקים לא עובדות. חשוב לציין שלפי ג'יין מנצ'ון וונג, גם המערכות והאתרים הפנימיים של פייסבוק לא עובדים. 

לוטם פינקלשטיין, מנהל מחלקת מחקר מודיעין סייבר בחברת צ'ק פוינט אומר ש"מדובר בבעיית DNS. זה אומר שה-DNS הראשי לא יודע איך לנתב את המשתמשים כשהם רושמים פייסבוק או כשהאפליקציה מבקשת את פייסבוק. זה מזכיר את בעיות CDN שדווחו בתחילת השנה על שירותים נפוצים נוספים".

על פי Downdetector, נרשמו 130 אלף דיווחים על התקלה הזו. באתר גם נראים דיווחים מגוגל, טוויטר ו-AWS (אמזון ווב סרוויס), זאת למרות שאין באתרים אלה תקלה בכלל נכון לעכשיו. 

תומר לוי, מנכ"ל Logz.io, אומר לגלובס כי "זה מצב מטורף. זו תקלה שמשפיעה על כל העולם. צריך להבין שפייסבוק זה לא רק לראות מה חברים שלך עושים, יש המון עסקים שבנויים על מערכות של פייסבוק ושום דבר לא עובד. הם לא יכולים להשתמש במערכות שלהם ולתפקד כמו שצריך".

סיגנל, שידועה במאבק שלה מול פייסבוק, דווקא מוציאה הודעה פייסנית: "ההרשמה עולה בסיגנל (ברוכים הבאים לכולם!) ואנחנו גם יודעים איך זה להתמודד עם תקלות - ומאחלים את הטוב ביותר למהנדסים שעובדים כדי להחזיר את השירותים לפעולה בפלטפורמות".

דובר פייסבוק מסר לגלובס: "אנחנו מודעים לכך שאנשים מסוימים מתקשים לגשת לאפליקציות ולמוצרים שלנו. אנו פועלים להחזיר את המצב לקדמותו במהירות האפשרית ומתנצלים על אי הנוחות".