‏PayPal | ניתוח

4 סיבות לכך שפייפאל מוכנה לשלם יותר מ-40 מיליארד דולר על פינטרסט

מה לחברת תשלומי אונליין ולרשת חברתית שמתמקדת בתמונות? • בשנתיים האחרונות האיקומרס "עובר דירה" לתוך הפלטפורמות, ופייפאל רוצה להיות שם בדיוק כמו פייסבוק וגוגל

עמוד פינטרסט. 400 מיליון גולשים בחודש / צילום: צילום מסך
עמוד פינטרסט. 400 מיליון גולשים בחודש / צילום: צילום מסך

במבט ראשון, הרכישה האפשרית של פינטרסט על ידי פייפאל, בשווי של בין 39 ל-45 מיליארד דולר, גורמת להרמת גבה - מה לחברת תשלומים אונליין ולרשת חברתית שמתמקדת בעיקר בתמונות? איפה הסליקה כאן? התשובה היא ברורה: Platformmerce.

כבר כמעט שנתיים אני כותב ומדבר על כך שהאיקומרס ואתרי האיקומרס עומדים להישאב לתוך הפלטפורמות, או כמו שאני קורא לזה "מהפכת הפלטפורמות". ראינו את זה עם פייסבוק שופ ואינסטגרם שופ, שמתחזקים מאוד, עם גוגל שופינג שמאפשרים סליקה מלאה, עם פיילוטים של ג'ימייל למכירת מוצרים, יוטיוב עם בטא של סליקה ישירה בתוך הפלטפורמה, סנפ, טיק טוק וכמובן גם פינטרסט.

אז מה הקשר בין זה לבין פייפאל? בתאגיד הפינטק מבינים שהאיקומרס "עובר דירה", ורוצים להיות שם ובגדול. בסיבוב הראשון של האיקומרס החברה הייתה שם פחות או יותר לפני כולם, עם החיבור שלה לאיביי והדומיננטיות שהייתה לה בעולם האיקומרס. בסיבוב השני, עם צמיחת פלטפורמות האיקומרס - שופיפיי, Wix, מג'נטו, סיילספורס ואחרות - היא קצת פספסה את הרכבת (אם היו מזהים שם את הנושא בזמן, היו רוכשים את שופיפיי כשעוד יכלו - זו הייתה רכישה קלאסית).

כעת, בסיבוב השלישי של האיקומרס, כשהוא עובר לתוך הפלטפורמות (ברובו לפחות), אני מעריך שפייפאל לא רוצה לפספס את הרכבת, ולכן מחליטה להיות הבעלים של פלטפורמה - ולדאוג שאף אחד לא ידחק אותה מהפוזיציה של פתרון התשלומים המרכזי בתוכה.

החיזוק הכפול

המהלך הזה מתחבר לאסטרטגיה של החברה עם רכישת Happy Returns, שמטפלת במקטע של ההחזרות וזיכויים, Honey שמוצאת קופונים שווים ברחבי הרשת, chargehound שמטפלת בהחזרים, וגם ה-Super App שפייפל עצמה השיקה בשבועות האחרונים בארה"ב.

איך הכול מסתדר? כאמור, החברה הבינה שפלטפורמת איקומרס משמעותית (כמו שופיפיי, סיילספורס קומרס או מג'נטו) היא כבר לא יכולה להיות, אז היא מחזקת את מעמדה בשני מקומות אחרים. האחד הוא המעטפת: החזרות, זיכויים, קופונים, גיפט קארדים וכיוצא באלה; והשני הוא השלב הבא באבולוציה - הפלטפורמות.

על פניו, נראה שהאסטרטגיה הזו עובדת לה, והחברה מתפוצצת בשנה וחצי האחרונות עם עלייה במניה של יותר מ-200%, ושווי שוק של יותר מ-300 מיליארד דולר.

בלי ביקורת וצרות

הסיבה הראשונה לבחירה של פייפאל בפינטרסט קשורה לכך שמדובר ברשת חברתית שנחשבת אולי קטנה ביחס לפייסבוק, אינסטגרם וטיק טוק, אבל עדיין יש לה 400 מיליון משתמשים פעילים בחודש.

שנית, פינטרסט מנותקת מכל הביקורת שיש על פייסבוק ואחרות בנוגע לפוליטיקה ופייק ניוז, וזה מעולה לחברה כמו פייפאל, שלא צריכה את ההתעסקות הזו. בהרבה מובנים, זה דומה למקרה של לינקדאין (למרות שתחומי העיסוק הם שונים), שנתפסת כרשת מקצועית שלא מעורבת בכל ה"צרות" של הרשתות החברתיות. שלישית, פינטרסט כבר נמצאת יחסית בשלבים מתקדמים של שילוב איקומרס בפלטפורמה.

הסיבה הרביעית והאחרונה היא שפינטרסט נהנית מקהל גדול יחסית של יוצרים שמעלים אליה תכנים, רעיונות ועיצובים בעולמות עיצוב הבית ועיצוב בכלל, בישול, אופנה ועוד מגוון רחב של תחומי לייף סטייל.

אני מעריך שפייפאל מבינה שכניסה דרך פינטרסט יכולה לסייע לה לסלוק שם את היוצרים האלו, אבל אולי גם להציע להם פתרונות מקיפים יותר כמו "בנק דיגיטלי ליוצרים" או מעטפת דיגיטלית מלאה (טיפול במשלוחים והחזרות, כניסה ל-Super App שלה וכו'). זה מתחבר למגמה הכללית שאנחנו רואים של "כלכלת היוצרים" - מאז הקורונה אנחנו רואים הרבה יותר פלטפורמות ופתרונות שנועדו לסייע ליוצרים ויוצרות ברשת לייצר הכנסה מהנוכחות הדיגיטלית שלהם.

אני לא בטוח אם העסקה בסופו של דבר תצא לפועל - כבר קראתי שיש כמה בעלי מניות משמעותיים שמתנגדים אליה - אבל כך או כך, הכיוון של פייפאל מעניין ונכון. מה שמעניין אותי יותר להבין הוא איך היא נערכת לשלב הבא הבא באבולוציה של האיקומרס ושל האינטרנט בכלל, הלא הוא המטא וורס.

הכותב הוא מנכ"ל ובעלים של חברת השיווק הדיגיטלי mihi.market ויוצר הפודקאסט והניוזלטר "Digital. Tech. Business"