idigital | בלעדי

יבואנית אייפון מגיעה לת"א: איידיגיטל מכוונת להנפקה לפי שווי של כמיליארד שקל

עפ"י ההערכות, יבואנית מוצרי אפל בישראל צפויה לסיים את שנת 2021 עם הכנסות של כ-1.3 מיליארד שקל ורווח של יותר מ-60 מיליון שקל • בעלת השליטה באיידיגיטל, קרן סקיי, מכוונת לשווי הגבוה בכמעט פי 10 מזה שבו רכשה בה את השליטה ב-2017 ופי 3 מזה שבו נסחרת בת"א יבואנית סמסונג, סאני תקשורת

חנות איידיגיטל בקניון עזריאלי בתל אביב / צילום: שוקה כהן
חנות איידיגיטל בקניון עזריאלי בתל אביב / צילום: שוקה כהן

למרות ההתקררות הניכרת בגל הנפקות ההון הראשוניות (IPO) השוטף את תל אביב מאמצע השנה שעברה, חברות חדשות ממשיכות לקדם את תוכניותיהן לביצוע גיוס הון ראשוני, ואחת הבולטות שבהן, המתקדמת עם הנפקתה, היא איידיגיטל (iDigital), יבואנית מוצרי אפל לישראל.

לגלובס נודע כי איידיגיטל צפויה לפרסם טיוטת תשקיף ראשונה לקראת הנפקתה בימים הקרובים, בה תחשוף את נתוני הפעילות של החברה. ההערכות בשוק הן כי בעליה של איידיגיטל, ובראשם קרן הפרייבט אקוויטי סקיי, מבקשים לבצע את ההנפקה לפי שווי חברה שינוע סביב כ-1 מיליארד שקל, לצורך גיוס של 200-300 מיליון שקל.

מדובר בשווי הגבוה פי 3 כמעט מזה שבו בוצעה אשתקד השקעה של פועלים אקוויטי (לשעבר פועלים שוקי הון) באיידיגיטל וגבוה בכמעט פי 10 מהשווי שבר רכשה קרן סקיי את השליטה בחברה לפני כ-4 שנים מידי שותפי קרן ההון סיכון פיטנגו. הוא גם גבוה בפי 3 ויותר מזה שבו נסחרת יבואנית סמסונג, חברת סאני תקשורת (ראו מסגרת)

את ההנפקה מובילות חברות החיתום של פועלים אי.בי.אי ודיסקונט קפיטל, ולא מן הנמנע כי היא תכלול גם הצעת מכר במסגרתה ימכרו בעליה של איידיגיטל נתחים מהחזקותיהם.

 
  

ללא בלעדיות על מוצרי אפל בישראל

איידיגיטל מפעילה 18 סניפים ברחבי הארץ. מלבד מכירת אייפונים, אייפדים ומחשבי אפל (מק), עם השנים התרחבו בצורה ניכרת המוצרים שהיא מציעה, עם מוצרי סאונד בהם בהם אוזניות ורמקולים, גאדג'טים דוגמת רחפנים וכן מוצרי בית חכם דוגמת שליטה מרחוק על מכשירי חשמל. איידיגיטל אינה המשווקת והמפיצה היחידה של מוצרי אפל בישראל, ואין לה בלעדיות על מוצריה, המוצעים בשלל רשתות קמעונות אחרות.

צמד המנכ"לים המשותפים של החברה הם איילת צרפתי רוזן ורוני ישראלי. צביקה יוכמן, נציג בעלת השליטה קרן סקיי, משמש כיו"ר החברה.

כאמור השווי לפיו מבקשת איידיגיטל לבצע את ההנפקה משקף עליית ערך משמעותית תוך שנים ספורות, ונתמך במגמת צמיחה שמציגה החברה כבר כמה שנים, הבאה לידי ביטוי, ככל הידוע, בשורת ההכנסות והרווח שלה.

הרחבת סל המוצרים של איידיגיטל, כמו גם יציאת דגמים חדשים באופן תדיר, תומכים, כך על-פי ההערכות, בנתונים כספיים חיוביים שמציגה החברה בשנים האחרונות, ולכך הצטרפה גם העלייה בצריכה בהשפעת משבר הקורונה בשנה שעברה.

מגמה זו, מקווים בעלי החברה, תבוא לידי ביטוי בשווי לפיו הם מבקשים לבצע את ההנפקה. על-פי ההערכות, את השנה הנוכחית עשויה איידיגיטל לסיים עם הכנסות שיגיעו לכ-1.35 מיליארד שקל, ועם רווח נקי העשוי להגיע לכ-60-70 מיליון שקל.

צביקה יוכמן, קרן סקיי / צילום: יח''צ - אלי אטיאס
 צביקה יוכמן, קרן סקיי / צילום: יח''צ - אלי אטיאס

כבר נבחנה בעבר אפשרות להנפקה

בעלת המניות העיקרית כיום באיידיגיטל היא קרן סקיי, עם החזקה של כ-55% ממנה, שנרכשה בשנת 2017 מידי השותפים בקרן ההון סיכון פיטנגו - צחי הלל, אהרון מנקובסקי, חמי פרס, זאב בינמן, רמי קליש ורמי ברכה, שהחזיקו בה באופן פרטי ולא באמצעות הקרן, לפי שווי של כ-110 מיליון שקל.

לפני שנה, באוקטובר 2020, רכשה פועלים אקוויטי (לשעבר פועלים שוקי הון), כ-20% ממניות איידיגיטל מידי סקיי והשותפים בפיטנגו תמורת 70 מיליון שקל - בעסקה ששיקפה לחברה המונפקת שווי של כ-350 מיליון שקל. יתרת מניות איידיגיטל, בשיעור של כ-25% נמצאת בידי שותפי פיטנגו והנהלת איידיגיטל.

קרן סקיי בחנה אפשרות להנפקת איידיגיטל בבורסה בתל אביב כבר בתחילת שנת 2018, אולם אחרי בדיקות ראשוניות שביצעה החליטה לוותר על המהלך. קרן סקיי (SKY) מתמחה בהשקעות בחברות ישראליות בוגרות בתחומי פעילות מגוונים, ומאופיינת במעורבות גבוהה בתהליך יצירת הערך בחברות הפורטפוליו שלה לאורך השנים, ובמערכת שותפויות מוצלחת עם יזמים ומנהלים.

הקרן, שהוקמה ב-2005, גייסה כ-450 מיליון דולר במסגרת שלוש קרנות והיא מנוהלת על-ידי השותפים: צביקה יוכמן, ניר דגן, אמיר ארבן, ציון אגיב, ליאת פייקין-בנימיני ומיטל הלר. בין השקעותיה של קרן סקיי: איידיגיטל, א.ל. מסננים, קלגב, אזטק, ש.אל, NGSOFT וסולתם רדד.

בין המימושים הבולטים של קרן סקיי: מרינה פטריות הגליל שנמכרה לקרן גרין לנטרן ודיסקונט השקעות, גסטטנרטק שנמכרה למטריקס, מרמנת שנמכרה לחברת טלרד הציבורית, ספקטרוניקס שנמכרה לאמרסון האמריקאית ונטלי שנמכרה לתאגיד הסיני הבינלאומי סנפאואר. 

 
  

האטה וכשלונות בגל הנפקות האקוויטי בתל אביב

כאמור, בתקופה האחרונה נרשמה האטה בגל הנפקות האקוויטי הראשוניות הנרשם בתל אביב כבר יותר משנה. אותה התקררות באה לידי ביטוי בהורדות מחיר של עד 50% ולעיתים אף יותר, להן נדרשות לבצע החברות שמצליחות להשלים את הנפקותיהן - גם חברות הטכנולוגיה הצעירות העומדות בלב גל ההנפקות, וגם חברות מבוססות יותר,   הטכנולוגיה, התעשייה, הנדל"ן ואחרים.

במקביל, נרשמו כבר לא מעט כשלונות של חברות אחרות להגיע לשוק, בהן גם כאלה שנמצאו כבר בשלבים מתקדמים יחסית של ההנפקה, לאחר פרסום טיוטות תשקיף ציבוריות לקראת גיוס ההון.

מנתוני הבורסה עולה, כי לרשימה המתארכת של כ-90 חברות חדשות שהצטרפו לזירת המסחר המקומית מתחילת השנה, בסיכום חודש ספטמבר, שהתאפיין במיעוט ימי מסחר בשל חגי תשרי, התווספו בדרך של הנפקה ראשונית רק 4 חברות חדשות, בהן שלוש חברות טכנולוגיה וחברת נדל"ן אחת.

יבואנית מכשירי סמסונג שווה כ-300 מיליון שקל בתל אביב

בבורסה בתל אביב פועלת כיום המתחרה בולטת של איידיגיטל, חברת סאני תקשורת סלולרית, המשמשת כמפיצה של מכשירי הטלפון הסלולרי והאביזרים הנלווים של המותג סמסונג, ונחשבת לאחד השחקנים המרכזיים בתחום בישראל. הכיוון החיובי בתוצאותיה מתחילת השנה עשוי להעיד גם על המגמה שממנה נהנית יבואנית אפל המעוניינת להתחיל להיסחר בתל אביב.

במסגרת פעילותה, סאני מייבאת, מוכרת ונותנת שירותי תמיכה טכנית, תיקון, אחזקה ואחריות יצרן לציוד קצה סלולרי מתוצרת סמסונג, "לרבות טלפונים סלולריים, מכשירי טאבלט וכן חלקי חילוף ואביזרים נלווים לציוד קצה סלולרי".

"על-פי אינדיקציות שבידי החברה", בשנה שעברה היקף מכשירי סמסונג שנמכרו "בשוק הפתוח (להבדיל מכלל השוק)" בישראל היווה יותר ממחצית (במונחי כמות יחידות) מכלל המכשירים הסלולריים שנמכרו.

בסיכום המחצית הראשונה של 2021 הציגה סאני תקשורת שיפור של 11% בהכנסותיה, שהתקרבו ל-480 מיליון שקל ולצד זאת נהנתה משיפור של קרוב ל-50% ברווח הגולמי (ל-65 מיליון שקל) וטיפוס של כ-70% ברווח התפעולי (ל-35 מיליון שקל), בתקופה בה סמסונג השיקה מכשירים חדשים מסדרת A (A52, A32,A72).

בדרך לשורה התחתונה, סאני נפגעה מפידיון מוקדם של אג"ח שביצעה ברבעון השני של השנה בסכום של כ-24 מיליון שקל - שהגדיל לה משמעותית את הוצאות המימון והעביר אותה להפסד של כ-1 מיליון שקל, לעומת רווח נקי של כ-13 מיליון שקל במחצית הראשונה של השנה שעברה. בנטרול השפעת הפידיון המוקדם, סאני מציגה רווח נקי פרופורמה של כ-17 מיליון שקל.

סאני מדווחת, כי "מגוון המכשירים הרחב שמציעה החברה ללקוחותיה, השירותים והמוצרים הנוספים, גרמו לגידול במכירות", ונוסף לכך נהנתה החברה משינוי בתמהיל המכירות ומעלייה "במכירות הסניפים בהם שיעור הרווח הגולמי גבוה יותר".

סאני תקשורת נסחרת בבורסה לפי שווי שוק נוכחי של קצת יותר מ-300 מיליון שקל, אחרי טיפוס של כ-20% במנייתה מתחילת השנה, והיא נמצאת בשליטת חברת ההשקעות לפידות קפיטל בראשות יעקב לוקסנבורג (לוקסי), המכהן כיו"ר שתי החברות. 

"לא נפגעה משמעותית מעיכוב ומחסור"

בסאני מציינים, כי בשלב הנוכחי החברה לא נפגעה בצורה משמעותית מעיכוב וממחסור הנרשם "בייצור ובאספקת מכשירים מסדרות מוצרים מסוימות", בעקבות "גידול משמעותי בביקושים גלובליים לרכיבים אלקטרוניים מסוימים" בהשפעת משבר הקורונה.

לפי סאני, "המחסור משפיע על זמינות הייצור של טלפונים ממספר דגמים", אולם בשלב הנוכחי, "ההשפעה של העיכובים והמחסור על החברה אינה מהותית", הגם שבחברה מוסיפים, כי אין ביכולתה "להעריך את משכם והיקפם".

בסיכום פעילות החברה בשנת 2020, סאני נפגעה מסגירת חנויות החברה והחנויות של לקוחותיה בקניונים ובמרכזי מסחר בתקופת הסגרים, כך שהכנסותיה נשחקו ביותר מ-20% והסתכמו ב-906 מיליון שקל. בהמשך לכך, הרווח הגולמי נשחק גם הוא, גם בהשפעת שינויים בתמהיל המוצרים שנמכרו ומשחיקה ברווחיות המכשירים וכיוון שלילי נרשם גם בשורה התפעולית.

למרות זאת, בסיכום השנה שעברה סאני צמצמה את הוצאות המימון שלה ביחס לאלה שנרשמו ב-2019, כך שהרווח הנקי השנתי נותר ללא שינוי, ברמה של 19 מיליון שקל.

עוד הציגה סאני בדוחות לסיכום השנה שעברה רווח נקי מתואם (שמציג לדעת הנהלת החברה את הרווח הנקי בניכוי הוצאות שאינן קשורות לפעילות השוטפת של החברה), של כ-30 מיליון שקל - המשקף שחיקה של כ-9% ביחס לרווח הנקי המתואם שלה ב-2019.

איי דיגיטל iDigital

תחום פעילות: יבוא ושיווק מכשירי חברת אפל בישראל, והפעלת 18 סניפים שבהם היא מציעה את מוצרי החברה
היסטוריה: החנות הראשונה נפתחה בשנת 2008. צמד המנכ"לים המשותפים הם איילת צרפתי רוזן ורוני ישראלי. צביקה יוכמן מקרן סקיי הוא היו"ר
נתונים: ההערכות הן כי הרחבת המוצרים שהיא מציעה והעלייה בביקושים סייעו לה ליהנות מצמיחה בפעילות בשנים האחרונות, ואת השנה הנוכחית עשויה לסכם עם הכנסות של כ-1.3 מיליארד שקל ורווח נקי של כ-70 מיליון שקל