פייפאל נסוגה מרכישת פינטרסט לאחר שבעלי המניות דחו את הרעיון

 

בדיווחים תקשורתיים בשבוע שעבר נכתב כי שתי החברות מקליפורניה נמצאות בשלבים מוקדמים של דיונים על הסכם רכישה

פייפאל. נסוגה מהעסקה / צילום: Shutterstock, Michael Vi
פייפאל. נסוגה מהעסקה / צילום: Shutterstock, Michael Vi

חברת פייפאל (Paypal Holdings) נסוגה מהשתלטות בשווי יותר מ־40 מיליארד דולר על פינטרסט (Pinterest), לאחר שבעלי המניות בחברת התשלומים המקוונים דחו את הרעיון.

פייפאל הודיעה ביום ראשון בערב כי היא "לא מבקשת לרכוש את פינטרסט בשלב זה". העסקה, שדיונים לגביה דלפו בשבוע שעבר, הייתה משלבת את ענקית התשלומים שיש לה שאיפות פיננסיות גדולות עם אתר שיתוף תמונות שנאבק לממש את יתרונות תפקידו בתחום המסחר המקוון.

מניות פייפאל צנחו בכמעט 12% תוך שלושה ימים לאחר שידיעות על העסקה פורסמו, סימן לכך שמשקיעים הטילו ספק בכדאיות המהלך. המניות עלו שוב ב־2.7% ביום שני. מניות פינטרסט צנחו ב־13% לאחר שבתחילה עלו בשבוע שעבר.

הסכם עם פינטרסט, שיש לה שווי שוק של יותר מ־37 מיליארד דולר, היה הופך לאחד המיזוגים הגדולים ביותר השנה ולרכישה הכי גדולה של פייפאל אי־פעם.

הדירקטוריון בפייפאל וההנהלה החליטו ביום ראשון לסגת מהעסקה, לאחר שראו את הירידה בערך המניות, לצד נושאים אחרים בשיחות השלב המוקדם, כך אמרו אנשים המכירים את הנושא. עם מחיר מניה נמוך יותר, פייפאל הייתה עשויה לתת חלק גדול יותר בבעלות על פינטרסט למשקיעים בעסקת מניות, משהו שהיה מתסכל את בעלי המניות של פייפאל אפילו יותר.

בגלל שעוד לא נסגרה עסקה, פייפאל הייתה בעמדה לא נוחה בה אינה יכולה להסביר את הרציונל לרכישה לבעלי המניות. החברה ראתה בפינטרסט אפשרות ייחודית להתחבר עם צרכנים בשלב מוקדם יותר כשהם עושים קניות ברשת, כך אמרו האנשים.

פייפאל מנסה להפוך מחברת תשלומים לשער למסחר דיגיטלי. החברה מנסה להתרחב מעבר לשורשיה כאפשרות צ'ק־אאוט ולהפוך במקום זה לשירות שעוזר למשתמשים למצוא פריטים חדשים ברשת שהם עשויים לרצות לקנות. רכישת פינטרסט - פלטפורמה העוזרת למשתמשים להחליף מתכונים ורעיונות לקישוט הבית - הייתה מחברת את פייפאל עם לקוחות בזמן שהם חושבים מה לקנות. אבל משקיעים לא משוכנעים שפייפאל הייתה מסוגלת לעשות כסף מ־454 מיליון המשתמשים החודשיים בפינטרסט, כך אומרים אנליסטים.

"החשש הוא שיש לך קבוצה של אנשים שגולשים ברשת ומחפשים ספה לבית החדש שלהם. הם עשויים לסמן אותה בפינטרסט, אבל זה לא ביג דיל. הם יכולים גם לא לקנות אותה לעולם", אמר דארין פלר, מנהל ב־Wolfe Research.

פינטרסט עושה את רוב ההכנסות שלה ממכירת פרסומות למשתמשים, במקום מחיבורם לקמעונאים וגביית עמלת תיווך על הכסף שהקמעונאים מקבלים מהרכישות.

משקיעים חוששים גם שרכישת פינטרסט עשויה לגרום לניכור של שותפים מרכזיים של פייפאל כולל סוחרים ברשת ופלטפורמות הרשתות החברתיות המשתמשות בפייפאל על־מנת לעבד עסקאות, כך אמר כריס דונאט, אנליסט מחקר בכיר בחברה Piper Sandler.

פייפאל הייתה פעם חלק מ-eBay. חברת התשלומים גדלה במהירות מאז הגירושים שלה ב־2015 מהשוק המקוון, בין היתר בגלל השותפות שלה עם חברות עיבוד תשלומים כולל ויזה ומאסטרקארד, בנקים אזוריים וסוחרים.

פייפאל "צריכה את מידת החופש שהיא חלק מלהיות עצמאית", אמר דונאט.

בפייפאל רוצים להכפיל את מספר המשתמשים החודשיים הפעילים ל־750 מיליון במשך חמש שנים, כך אמר המנכ"ל דן שולמן במצגת למשקיעים מוקדם יותר השנה. כדי להגיע לשם, החברה בת 23 השנים עובדת על מגוון כלים שנועדו למשוך לקוחות ולעשות מהם כסף, כולל מתן אפשרות לשלם חשבונות בפייפאל ולסחור במטבעות קריפטו דרך השירות.

עוד מרכיב מרכזי במטרות הצמיחה של החברה הוא להביא משתמשים לפייפאל מוקדם יותר בחוויית הקנייה. זה יכול להגדיל את נפח התשלומים שהחברה מעבדת, ואז תוכל פייפאל לגבות עמלה מסוחרים על גישה לבסיס הלקוחות הגדל שלה.

הדרך המהירה בה נפרמה העסקה לרכישת פינטרסט מזכירה את האופן בו Salesforce נטשה תוכניות לקנות את טוויטר ב־2016. בשני המקרים היה מדובר בעסקאות שהוצעו על־ידי אצולת הטכנולוגיה לרכוש פלטפורמות שמייצרות באז גדול אבל מעט רווחים. מניות Salesforce צנחו כששיחות על הרכישה דלפו, והמנכ"ל מארק בניוף נאלץ לזנוח את הרעיון.

הרקורד של פייפאל ברכישות עשוי היה להעניק למשקיעים סיבה מסוימת לספקנות. Venmo, אפליקציית התשלומים שיש לה מיליוני משתמשים צעירים שנרכשה על־ידי פייפאל ב־2013, עדיין לא הפיקה רווח לחברת־האם.

בן אוטו השתתף בהכנת הכתבה.