איידיגיטל בדרך לבורסה וחושפת את המספרים: בכמה כסף נמכרים בכל שנה אייפונים חדשים?

לאחר חשיפת גלובס על כך שיבואנית מוצרי אפל תנסה להנפיק בתל אביב לפי שווי שאפתני של מיליארד שקל, פרסמה אייקון גרופ (איידיגיטל) טיוטת תשקיף שמגלה נתוני צמיחה דו-ספרתית בהכנסותיה בשנים האחרונות

חנות איידיגיטל בקניון עזריאלי בתל אביב / צילום: שוקה כהן
חנות איידיגיטל בקניון עזריאלי בתל אביב / צילום: שוקה כהן

טיוטת התשקיף שפרסמה חברת אייקון (iDigital) יבואנית מוצרי אפל בישראל, חושפת את הצמיחה הנאה שממנה נהנית החברה בפעילותה בשנים האחרונות. את אותה הצמיחה מבקשים בעלי מניותיה העיקריים, בראשות קרן הפרייבט אקוויטי סקיי, לנצל כדי להנפיק את החברה בבורסה בשווי של כמיליארד שקל - גבוה משמעותית מזה שבו הוערכה בעסקאות פרטיות בעבר - וגם כדי לממש נתח מהחזקותיהם.

טיוטת התשקיף שפרסמה החברה, לאחר דיווח בלעדי בגלובס, חושפת כי בסיכום המחצית הראשונה של 2021 מציגה איידיגיטל, המונפקת תחת השם "אייקון גרופ", עלייה של יותר מ-60% בהכנסותיה, לרמה של 712 מיליון שקל, וקפיצה של כמעט 80% ברווח הנקי שהסתכם ב-35 מיליון שקל.

זאת אחרי כיוון דומה שהיא מציגה גם בשנים קודמות, עם טיפוס של 20% בהכנסות שנת 2020 שהגיעו ל-971 מיליון שקל לצד שיפור של 10% ברווח הנקי לאותה שנה, שהסתכם ב-43 מיליון שקל ושיפור בשיעורים דו-ספרתיים גם בהכנסות וברווחיה לשנת 2019, ביחס לשנה שקדמה לה.

באייקון גרופ מייחסים את השיפור בהכנסות להמשך העלייה "בדרישה למוצרי אפל בכל הקטגוריות", ומפנה את המשקיעים גם לנתוני המכירות שלה בחנויות זהות, שם הפידיון החודשי הממוצע למ"ר במחצית השנה הראשונה השתפר ב-15% והגיעו ליותר מ-11 אלף שקל.

במבט קדימה, באייקון גרופ מעריכים, כי את השנה הנוכחית תסכם החברה עם הכנסות של 1.35 מיליארד שקל - שישקפו צמיחה של כ-40% ביחס להכנסות שנת 2020 ועם רווח נקי של כ-70 מיליון שקל - המשקף קפיצה של יותר מ-60% ביחס לרווחי השנה שעברה.

שווי גבוה פי 10 מזה שבו רכשה סקיי

אייקון גרופ החלה לפעול בשנת 2007 ביבוא, הפצה ומכירת מוצרי אפל בישראל ואספקת שירותי מעבדת תיקונים רשמית למוצריה. החברה מחלקת את פעילותה לשני מגזרים - תחום הקמעונאות, בו היא מציעה את מוצרי אפל ויצרנים נוספים ללקוחות קצה (פרטיים ועסקיים) באמצעות רשת החנויות אייקון שמונה 18 סניפים ואתר סחר, ותחום ההפצה, שבמסגרתו היא מייבאת ומפיצה את מוצרי אפל לרשתות שיווק, לחנויות קצה ולמשווקי מוצרי אפל. החברה מעסיקה קרוב ל-300 עובדים, מרביתם בחנויות הרשת.

כאמור, מטיוטת התשקיף עולה, כי במקביל להנפקת מניות החברה, בעליה העיקריים של אייקון גרופ, בראשות קרן הפרייבט אקוויטי סקיי (כ-53% מההון) מתכננים לבצע הצעת מכר של חלק מהחזקותיהם.

נוסף לסקיי, שמובילים צביקה יוכמן (יו"ר אייקון) וניר דגן, מדובר בששת השותפים בקרן ההון סיכון פיטנגו - רמי קליש, רמי ברכה, חמי פרס, אהרון מנקובסקי, יצחק (צחי) הלל וזאב בינמן - בעליה הקודמים של אייקון גרופ וכן בשלושה ממנהלי החברה -  המנכ"לים המשותפים איילת צרפתי-רוזן ורוני ישראלי, והמנכ"ל הקודם ערן תור, המחזיקים יחד כ-7% מהמניות. טיוטת התשקיף חושפת כי עלות העסקתם של שני המנכ"לים המשותפים עמדה אשתקד על כ-5.5 מיליון שקל בסה"כ, יותר מ-3 מיליון שקל לצרפתי-רוזן וכ-2.5 מיליון שקל לישראלי.

אייקון גרופ, על-פי ההערכות, מבקשת לבצע את הנפקת המניות הראשונית (IPO) שלה לפי שווי חברה שינוע סביב כ-1 מיליארד שקל, לצורך גיוס של כ-200-300 מיליון שקל. מדובר בשווי הגבוה כמעט פי 3 מזה שבו בוצעה בשנה שעברה השקעתה של פועלים אקוויטי (לשעבר פועלים שוקי הון) בחברה, וגבוה בכמעט פי 10 מהשווי שבו רכשה קרן סקיי את השליטה בחברה לפני כ-4 שנים מידי שותפי קרן ההון סיכון פיטנגו.

 
  

"אתר האינטרנט חיפה על המכירה בחנויות"

המוצרים העיקריים שמציעה אייקון הם טלפונים סלולריים (אייפונים), מחשבים אישיים (מק), מחשבי לוח (אייפד), שעוני יד חכמים (אפל ווטש) ואביזרים ומוצרים משלימים.

פילוח ההכנסות לפי קטגוריות פעילות מרכזיות, שפרסמה אייקון במצגת המלווה את טיוטת התשקיף, מראה כי הכנסותיה ממכירת אייפונים צמחה בשנה שעברה ב-8% והגיעה ל-434 - מה שהיווה כ-45% מההכנסות השנתיות, מכירות מחשבי מק עלו ב-22% ל-248 מיליון שקל ומכירות אביזרים (אקססוריז) קפצו כמעט ב-60% ל-182 מיליון שקל.

אייקון גרופ לא יכולה להעריך את נתח השוק שלה, אולם סבורה, כי היא "מהווה גורם מרכזי במסגרת פעילות הקמעונאות של מוצרי מחשב ותקשורת סלולרית של מוצרי אפל בישראל".

בהתייחסות להשפעות משבר הקורונה באייקון גרופ מציינים, כי בשנה שעברה, במשך כל תקופות הסגר גדלה הפעילות הקמעונאית של החברה באתר האינטרנט והמוקד הטלפוני "באופן אשר חיפה כמעט באופן מלא על הירידה במכירות בחנויות" ופעילות ההפצה "נמשכה כסדרה, לצד גידול בהיקף הפעילות בתחום כחלק מהאסטרטגיה העסקית של החברה בשנים האחרונות".

עוד מעריכים באייקון גרופ, כי "שינוי דפוסי העבודה והלימודים בבתי הספר במהלך הסגרים גרמו לעליה ברכישת מחשבים ניידים, מחשבי לוח וציוד היקפי", גם של מוצרי אפל וגם למוצרים של מותגים אחרים, עניין שהוביל לעליה במצבת הלקוחות שלה ובהיקף המכירות בתחום פעילות ההפצה.

כן מציינים באייקון גרופ, כי בשנים האחרונות היא מזהה עליה במכירת מוצרי אפל בזכות "שיפור והתאמות" של המוצרים לקהל הישראלי ועליה בהיקף הרכישות של מחשבי מאק בתעשיית ההייטק, וכן היא נהית מעליה במכירות בתקופות של השקת מוצרים חדשים או גרסאות חדשות למוצרים קיימים.

 
  

"מספר מבקרים שנתי של מעל 3 מיליון איש"

אייקון, לפי הערכות החברה, היא "בעלת הפעילות הגדולה ביותר בישראל במוצרי אפל", והיא היחידה שהתקשרה עם אפל בהסכם מסוג מסוים (APR), המעניק לה כמה יתרונות במכירת מוצריה של אפל.

בעניין זה מציינים באייקון, כי "לפי מידע לא רשמי" שנמסר לה מאפל, אייקון נחשבת לאחת מהרשתות המוצלחות שלה "הן בביצועי מכירות, הן בחווית הלקוח והן בציוני הביקורות", עם מספר מבקרים שנתי של יותר מ-3 מיליון איש.

באייקון מסבירים, כי אפל, ענקית מכשירי התקשורת מהמובילות בעולם, "נוהגת לפעול במדינות השונות באמצעות חוזי התקשרות עם נציגים מקומיים בנושאי הפצה, שירות תיקונים ומכירה קמעונאית".

אפל מפיצה ומשווקת את מוצריה בכמה דרכים - מכירה בחנויות (אפל סטור) המוקמות על-ידה, שיווק באמצעות משווק מורשה בחנויות ממותגות (דוגמת אלו של אייקון) ושיווק באמצעות משווקים מורשים בחנויות שונות.

עוד לפי טיוטת התשקיף, חתמה אייקון גרופ בחודש אוגוסט האחרון על הסכם עקרונות לא מחייב להשקעה של עד קרוב ל-70 מיליון שקל ברכישת 85% ממניות חברה פרטית שעיקר פעילותה הפצת מחשבים, תוכנות וציוד היקפים של מותגים שאינם מותגי אפל, ועם היקף הכנסות שנתי של כ-300 מיליון שקל.