הפיקוח על הבנקים יחייב את הבנקים לצרף יותר נשים לדירקטוריון

המפקח יאיר אבידן פרסם טיוטת חוזר במסגרתו יידרשו הדירקטוריונים של הבנקים וחברות כרטיסי האשראי לקבוע מדיניות להגדלת הגיוון המגדרי • עפ"י נתוני בנק ישראל, מספר הנשים בדירקטוריונים אלו עומד על 1-3 בלבד • בשבוע שעבר הקימה יו"ר רשות ני"ע פורום התנדבותי לקידום נשים בדירקטוריוני הגופים המפוקחים

יאיר אבידן, המפקח על הבנקים בבנק ישראל / צילום: גדעון שרון - לע''מ
יאיר אבידן, המפקח על הבנקים בבנק ישראל / צילום: גדעון שרון - לע''מ

האם בקרוב נראה יותר נשים בדירקטוריונים של הבנקים וחברות כרטיסי האשראי? לשם כך פועל המפקח על הבנקים, יאיר אבידן. הפיקוח על הבנקים העביר למערכת הבנקאית טיוטת תיקון, שמטרתה גיוון ההרכב המגדרי בדירקטוריונים של התאגידים הבנקאיים, על מנת להבטיח ייצוג הולם לשני המינים בהתאם לשיעורם באוכלוסייה.

במהלך מפגש שולחן עגול שקיים בנק ישראל יחד עם המשרד לשוויון חברתי בחודש יוני האחרון, הציג המפקח על הבנקים נתונים אודות שיעור הנשים בבנקים ובחברות כרטיסי האשראי. הנתונים מראים, כי שני שליש (64%) מהעובדים המועסקים באופן ישיר ע"י הבנקים וחברות כרטיסי האשראי הן נשים, כאשר בדרגי ההנהלה הבכירה שיעורם נמוך יותר והן מהוות שליש (33%) מחברי ההנהלה וכרבע (24%) מחברות הדירקטוריון. בדרג הניהולי הכולל מנהלי סניפים ומנהלי אגפים הכפופים לחברי הנהלה, שיעור הנשים גבוה יחסית ועומד על כ-45%.

נתונים אלו מצביעים על כך שקיים ייצוג ראוי של נשים המועסקות בבנקים ובחברות כרטיסי האשראי, אך ככל שעולים במעלה ההיררכיה הניהולית שיעור הנשים פוחת. לאור זאת, המפקח קרא אז לגופים המפוקחים לגבש תוכנית רב-שנתית חוצת-ארגון לבניית שוויון מגדרי ועדכן, כי בנק ישראל בוחן את האפשרות להטיל דרישה בהוראת ניהול בנקאי תקין, לייצוג הולם בדירקטוריונים ובהנהלות הבנקים וחברות כרטיסי האשראי. היום כאמור מגיעה הטיוטה שתחייב את הבנקים וחברות כרטיסי האשראי להגדיל את מספר הנשים בדירקטוריונים שלהם.

בהתאם לתיקון המוצע להוראות המפקח על הבנקים, הדירקטוריון נדרש לקבוע מדיניות לשיעור הגיוון המגדרי בו, לרבות טווח הזמן להשגת היעד ואבני דרך בתהליך היישום. זאת מתוך הבנה כי מינויי דירקטורים חדשים תלויים בתחלופה ובתום הקדנציות של ההרכבים הנוכחיים, ועל מנת לאפשר היערכות לאיתור המועמדות המתאימות ביותר לתפקיד.

"גיוון תעסוקתי מקדם ערכים של שוויון הזדמנויות ומאפשר ייצוג הולם לכלל האוכלוסייה, על שלל גווניה, ובכך תורם גם לארגון ביצירת הזדמנויות לפיתוח רעיונות וגישות חדשות", הסביר המפקח על הבנקים, יאיר אבידן. "כחלק מכך, הפיקוח על הבנקים רואה חשיבות עליונה בהטמעת שוויון מגדרי במערכת הבנקאית. זהו חלק בלתי נפרד מתפקידה של המערכת הבנקאית כגורם חשוב המשפיע על החברה הישראלית, ומתוך תפיסת בנקאות אחראית ומשפיעה. תיקון ההוראה יאפשר לנשים ליטול חלק פעיל יותר בעיצוב אסטרטגיות המשלבות מגוון רחב יותר של דעות, תפיסות וערכים ולהשפיע במוקדי קבלת החלטות עסקיות חשובות של התאגידים הבנקאיים".

עמדת הפיקוח על הבנקים, כפי שהוצגה בטיוטה, היא שיש לגלות אחריות חברתית (Social Responsibility) להגשמת ערכי שוויון ההזדמנויות בכללותם, וכחלק מכך לפעול להגדלת הייצוג הנשי בדירקטוריונים ששיעור השתתפותן בו נמוך, יחסית לשיעורן באוכלוסייה.

רשות ניירות ערך מעדיפה להימנע מרגולציה בנושא, בינתיים

הטיוטה שפרסם אבידן מגיעה שבוע בלבד אחרי שיו"ר רשות ניירות ערך, ענת גואטה, הודיעה על הקמת "פורום 35+" לקידום איזון מגדרי בדירקטוריונים של תאגידים מדווחים, חברות לניהול קרנות נאמנות וחברות לניהול תיקי השקעות המפוקחים על ידי הרשות.

הפורום יכלול נציגים רלוונטיים מקרב המגזר הציבורי, הפרטי והמגזר השלישי במטרה להעניק ראייה רחבה, המחוברת לנעשה בתאגידים, לצורך גיבוש ארגז כלים אפקטיבי למימוש מטרה זו. לצדם ישתתפו בו נציגיהם של הגופים המפוקחים שירצו להצטרף, בהם הדירקטוריון מונה למעלה מ-35% נשים.

גואטה הסבירה את הקמת הפורות בכך שהיא מעדיפה לקדם את הנושא באופן וולונטרי על פני קביעת רגולציה, אשר לגישתה מהווה מוצא אחרון, נוכח השלכות שליליות שעלולות להיות בצידה. הנחת היסוד שעומדת בבסיס הקמת הפורום היא כי פעולה אקטיבית מצד תאגידים ומנהלים בתפקידי מפתח היא אשר תניע שינוי אמיתי בקידום הגיוון המגדרי בשוק ההון.

מרשות ניירות ערך נמסר כי "השתתפות בפורום היא וולונטרית ואינה משפיעה על הרגולציה והחובות החלות על הגופים המפוקחים שנציגיהם משתתפים בו. בנוסף אין לראות בהקמת הפורום, בפעילותו או בזהות החברים בפורום משום חיווי דעה כלשהי מצד הרשות בנוגע לפעילות הגופים שישתתפו בו או טיב ההשקעה בהן".