חשד: מנהל חברת שליחויות שהעניקה שירותים לוולט, העלים עשרות מיליוני שקלים ושילם לעובדים "בשחור"

חברת וולט שילמה לחברות בשליטת החשוד סך של כ-32,000,000 שקל במשך כשנתיים עבור העסקת כ-1,300 שליחים • על פי החשד, החשוד הקים 40 חברות, העסיק "אנשי קש" וחמק מתשלום מס בהיקף עשרות מיליוני שקלים • הבוקר פשטו החוקרים על בתי החשודים בפרשה • מנכ"ל משרד האוצר רם בלינקוב ומנהל רשות המסים ערן יעקב השתתפו בתדריך שנערך לפנות בוקר, בטרם היציאה לפשיטה

שליח של wolt. נטען כי על מנת להתחמק מתשלומי ''ניכויים'' למס הכנסה ולביטוח לאומי בגין העסקת עובדים נמנע סויסה מלדווח על מאות שליחים כשכירים של החברות בשליטתו / צילום: שלומי יוסף
שליח של wolt. נטען כי על מנת להתחמק מתשלומי ''ניכויים'' למס הכנסה ולביטוח לאומי בגין העסקת עובדים נמנע סויסה מלדווח על מאות שליחים כשכירים של החברות בשליטתו / צילום: שלומי יוסף

צוותי חקירות משולבים של רשות המסים והביטוח הלאומי פשטו הבוקר (ב') על משרדי חברת פרמיום שליחויות, בחשד לביצוע עבירות מס בהיקף של עשרות מיליוני שקלים על-ידי מנהל החברה, ותשלום לעובדים "בשחור". מנכ"ל משרד האוצר רם בלינקוב ומנהל רשות המסים ערן יעקב השתתפו בתדריך שנערך לפנות בוקר, בטרם היציאה לפשיטה.

הבוקר, לאחר חקירה סמויה ממושכת, פתחו מחלקת החקירות מכס ומע"מ ת"א ופקיד שומה חקירות תל אביב ברשות המסים, יחד עם נציגי אגף החקירות של הביטוח הלאומי, בחקירה גלויה כנגד ליאור סויסה, מנהלה בפועל של חברת פרמיום שליחויות, בחשד כי הקים כ-40 חברות בניהול "אנשי קש" אשר חתמו על הסכמים עבור מתן שירות משלוחים לחברת וולט, וזאת במטרה לחמוק מתשלום מסים בעשרות מיליוני שקלים. כן נחקר חשד נגד מאות שליחים כי לאחר שקיבלו שכר במזומן מאותן חברות, דיווחו לביטוח הלאומי כי הם בחל"ת ושולמו להם דמי אבטלה.

בהתאם לבקשת המעצר שהוגשה לבית משפט השלום בראשון לציון כנגד החשוד, מהחקירה עולה כי סויסה הקים מספר חברות נוספות ומינה אנשי קש מטעמו כבעלי המניות ומנהלים בחברות אלו, כאשר בפועל הוא שלט באותן חברות באופן סמוי. על פי הנטען, סויסה אף התחזה מול גופים פיננסיים לאחד מאנשי הקש שהפעיל, וזאת במטרה לפעול כלכלית בזהות בדויה.

חשבוניות מס פיקטיביות בסכומים של עשרות מיליוני שקלים

כל זאת נעשה, כך נטען בבקשה, בשיטתיות ובאופן עקבי במטרה להונות את שלטונות המס ולהתחמק מתשלומי מסים בגין רווחים ותקבולים, וזאת לאחר שהחברות בשליטתו של החשוד חתמו על הסכמים עבור מתן שירותי משלוחים לחברת וולט אנטרפריזס ישראל בע"מ. במסגרת ההסכמים התחייבו החברות שבשליטת החשוד להעסיק באופן ישיר את השליחים שביצעו את השליחויות ללקוחות חברת וולט, כעובדים שכירים. מדובר בכ-1,300 שליחים, שחברת וולט שילמה לחברות בשליטת סויסה סך של כ-32,000,000 שקל בשנים 2019-2020.

מבקשת המעצר עולה כי ליאור סויסה חשוד בכך שניסה להתחמק מתשלומי מע"מ ומס הכנסה הנדרשים בגין אותם תקבולים, קיזז חשבוניות מס פיקטיביות בדוחות מע"מ שהוגשו על שם החברות בשליטתו בעשרות מיליוני שקלים. על פי החשד, החשבוניות הפיקטיביות הופקו על-ידי החשוד ועל שם חברות הקש אשר בשליטתו תוך זיוף והתחזות. עוד נטען, כי סויסה דאג לגלגל את חשבוניות המס הפיקטיביות בין חברות הקש שבשליטתו על מנת ליצור מצג שווא כי השליחים שעבדו אינם עובדים ישירים של חברת פרמיום וסופקו לכאורה ע"י קבלני משנה אחרים. כתוצאה מכך ובפועל הפיץ וקיזז החשוד חשבוניות מס פיקטיביות בסכומים של עשרות מיליוני שקלים בין החברות שבשליטתו והתחמק ממס בהיקף של עשרות מיליוני שקלים.

בנוסף, נטען כי על מנת להתחמק מתשלומי "ניכויים" למס הכנסה ולביטוח לאומי בגין העסקת עובדים נמנע סויסה מלדווח על מאות שליחים כשכירים של החברות בשליטתו או שדיווח על חלקם כשכירים שהשתכרו בסכום חודשי זעום, הנמוך מהסכום אשר הינו חב מס במס הכנסה וביטוח לאומי ואשר נמוך משמעותית מהסכום אשר קיבלו השליחים בפועל כשכר - במזומן וללא דיווח, מהחשוד. בהמשך וכתוצאה מכך, חלק ניכר מן השליחים הגישו בקשות לתגמולי ביטוח לאומי - חל"ת בתקופת הקורונה על פי הצהרתם כי הינם מובטלים, למרות שבפועל עבדו כשליחים וקיבלו שכר במזומן ללא תיעוד מהחברות בשליטת החשוד.

שעוני יוקרה ו-71 אלף שקלים במזומן

הבוקר נערכו חיפושים בבתי ומשרדי המעורבים בפרשה, וכן נערך חיפוש בביתו של ליאור סויסה, ובין היתר נתפסו במזומן סכום של 71,000 שקל, מכונה לספירת כספים ושעוני יוקרה הנאמדים בכ- 200,000 שקל. סויסה הובא בפני בית משפט השלום בראשון לציון, שהורה על הארכת מעצרו עד לשעה 20:00 היום ולאחר מכן ישוחרר למעצר בית עד ליום ה-19 לחודש. בהמשך היום צפוי מעצרם של חשודים נוספים בפרשה.

מרשות המסים נמסר, כי "החקירה בפרשה מתנהלת במסגרת המדיניות שמתווה שר האוצר למלחמה בהון השחור וכחלק מפעילות נרחבת שמנהלת הרשות כנגד מעלימי מס והגברת פעילות האכיפה לשיפור ושימור יכולת ההרתעה שמטרתה להביא לדוחי אמת וגביית מס אמת ולהגברת השוויון בנטל המס בקרב האזרחים. במסגרת זו נטלו חלק גם מנכ"ל משרד האוצר רם בלינקוב ומנהל רשות המסים ערן יעקב בתדריך שנערך לפנות בוקר, בטרם היציאה לפעילות".

מהביטוח הלאומי נמסר: "הביטוח הלאומי מייחס ברצינות לכספי הציבור, זו הסיבה שאנו מגלים אפס סובלנות לחברות קש לכאורה שפוגעות ביחסי האמון בין הציבור לבין המדינה. אדם המקבל קצבה הוא אדם הזקוק לה, ומי שמנצל לרעה את המצב פוגע במי שבאמת זקוק לכך. חברות מהסוג הזה מנסות לשטות בחוק ולהתייחס לקצבאות כאילו אין להן משמעות. הביטוח הלאומי הוקם מתוך מחשבה עלינו כחברה שדואגת לחלש ונוהגת בערבות הדדית, הפרת מטרה זו היא פגיעה בחברה כולה ולא ניתן יד להתנהלות שכזו".

מ-Wolt נמסר: "נפרדנו מהחברה החשודה לפני למעלה משנה. אנחנו מגלים אפס סובלנות כלפי מי שעובר על החוק או פועל בצורה לא תקינה ומסייעים לרשויות החוק בעבודתן".

חזקת החפות: ליאור סויסה הוא בגדר חשוד בלבד במעשים האמורים. מדובר בשלב מקדמי בהליך הפלילי, סויסה לא הורשע בביצוע עבירה ועומדת לו חזקת החפות.