רשות התחרות פתחה בבדיקות על החברות וולט, ויסוצקי ויבואנית לגו

"אנחנו בודקים את המעמד המונופוליסטי של ויסוצקי, את וולט ואת הפרת חוקי תחרות של יבואן לגו", אמרה הבוקר מ"צ הממונה על התחרות, עו"ד מיכל כהן, בדיון בוועדת הכלכלה • יו"ר הוועדה, ח"כ מיכאל ביטון, טען: "לרשות התחרות יש המון כוח ויכולת, אבל לא תמיד היא ניצלה אותו כדי לבצע פעולות נדרשות לטיפול ביוקר המחיה"

מיכל כהן, ממלאת-מקום הממונה על רשות התחרות / צילום: אביגיל פפרינו-באר
מיכל כהן, ממלאת-מקום הממונה על רשות התחרות / צילום: אביגיל פפרינו-באר

ממלאת-מקום הממונה על התחרות, עו"ד מיכל כהן, אמרה הבוקר (ב') בדיון בוועדת הכלכלה: "אנחנו עובדים בימים האלה על תיקים רבים נוספים ולא על כולם אפשר לפרט, בוודאי לא תיקים שבאכיפה פלילית. אנחנו בודקים את המעמד המונופוליסטי של ויסוצקי, בודקים את וולט ואת הפרת חוקי תחרות של יבואן לגו. הדברים מתפתחים עם הזמן. אני שומעת את הביקורת הרבה שנמתחת על הרשות והיא במידה רבה עושה עוול. מדובר בעובדים מהטובים בתחומם שקמים כל בוקר ורואים את הצרכן לנגד עיניהם ובאים לרשות לעשות את תפקידם. אין לנו פתרונות קסם".

עוד התייחסה כהן לחקירות שנפתחו לאחרונה בחשד לעבירות הסדר כובל נגד ספקי מזון וקמעונאי מזון, שבראשן החשד כי שופרסל ושטראוס פעלו בניגוד לחוק התחרות. "אני כן רוצה להתייחס בקצרה לחקירות שנפתחו מדובר בשתי חקירות פליליות. שתיהן רחבות וכוללות מספר רב של חשודים ומספר גדול של נחקרים מחברות שונות", אמרה כהן, והוסיפה: "בהקשר של חקירת הספקים - בהתאם לחוק ועל פי צווים שקיבלנו מבית משפט ערכנו חיפושים בחברת שטראוס, תפסנו חומרי חקירה חומרי מחשב וחמישה טלפונים ניידים. במסגרת החקירה הזו נחקרו עד כה באזהרה גם בעלי תפקידים ביוניליבר ודיפלומט. קיבלנו חומרים רבים נוספים מחברות נוספות".

עוד הוסיפה נציגת רשות התחרות בנוגע לחקירות כי "כמו חקירות הגבלים עסקיים, החקירה הזו לא מסתיימת בשבועיים וגם לא בחודש. באחד העיתונים השבוע היה כתוב שהחקירה 'לפחות נכון לעכשיו לא הניבה דבר'. אני לא יודעת על מה מבוססת האמירה הזו, אבל אם הכוונה היא שהחקירה עוד לא הסתיימה ועוד לא הוגש שום כתב אישום - אכן, זה נכון. שתי החקירות לא קרובות לסיום והן לא שונות מחקירות אחרות בסדרי הגודל הזה - אין ולא ראוי שיהיו קיצורי דרך."

בדיון שעסק ביישום חוק התחרות אמר יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ מיכאל ביטון, כי "לרשות התחרות יש המון כוח ויכולת, אבל לא תמיד היא ניצלה אותו כדי לבצע פעולות נדרשות לטיפול ביוקר המחיה". לדבריו של ביטון, "אנחנו שואלים כחברי כנסת את רשות התחרות, איפה אתם? ותשיבו איפה אתם והתשובה נגמרה. נעבוד באופן נחוש על כל מה שמשפיע על יוקר המחיה ללא פחד - לא מנמלים לא מספקים לא מרשתות ולא ממונופולים וגם מי שלא מטפל בהם ייתן את הדין. האם אנחנו יכולים להרשות לעצמנו שחשיפות יכולות להיות רק של עיתונאים? שעושים עבודה מעולה, אבל יש לנו מאות עובדים בתחום התחרות בישראל. ביקשתם ב-2018 סמכויות להכריז מונופולים וקיבלתם, אבל עד היום לא הוכרז אף מונופול מאז השינוי הזה. לפי המסמך שלכם יש רק 50 מונופולים, אז לא להסיט את העניין לעובדים. הוועדה יודעת לדאוג לעובדים ולכבד אותם".