סין מזהירה את וולמארט מפני הסרת מוצרים מתוצרת שינג'יאנג

במדינה אומרים שהרשת תתמודד עם השלכות אם תחרים מוצרים מהמחוז בו ארה"ב אומרת שבייג'ינג מפרה זכויות אדם

סניף וולמארט בבייג'ינג / צילום: Associated Press, Mark Schiefelbein
סניף וולמארט בבייג'ינג / צילום: Associated Press, Mark Schiefelbein

הרשות המפקחת הסינית הנלחמת בשחיתות מתחה ביקורת על רשת וולמארט האמריקאית ביום שישי והזהירה אותה מחרם צרכנים לאחר דיווחים שהחברה הפסיקה להחזיק מוצרים ממחוז שינג'יאנג בחנויות וולמארט בסין ובחנויות של רשת Sam’s Club השייכת לה.

לוולמארט לא הייתה "סיבה מוצדקת" להוריד מוצרים מאזור שלם, נכתב בהודעה חריפה שיצאה מהמועצה המרכזית של המפלגה הקומוניסטית לבדיקת משמעת שיצאה ביום שישי. הסוכנות הוסיפה שהצעד נבע ממניעים חיצוניים והדגים "טיפשות וקוצר רואי". הרשת האמריקאית תסבול מהשלכות פעולותיה, הזהירה הודעת המועצה.

בוולמארט, שהיא הרשת הקמעונאית הגדולה ביותר בעולם, סירבו להגיב להודעה.

החברה, שמשרדיה נמצאים בעיר בנטונוויל, ארקנסו, עוררה תגובות נגדה ברשתות החברתיות מוקדם יותר החודש בגלל שגולשים כתבו ברשת שלא הצליחו למצוא באתרי האינטרנט של וולמארט ו־Sam’s Club China מוצרים שלרוב מקורם בשינג'יאנג. Sam’s Club היא רשת סיטונאית המוכרת למנויים בתשלום.

שינג'יאנג, מחוז בצפון מערב סין שהוא ביתם של מיליוני בני מיעוטים מוסלמים, גרם למתחים גיאופוליטיים בין ארה"ב וסין, וארה"ב מאשימה את הרשויות הסיניות בניהול רצח עם ועבודה בכפייה שם. סין הכחישה את שתי ההאשמות והוסיפה שהמדיניות שלה נעשו בשם הביטחון הלאומי וכדי להילחם בטרור.

כשדיווחים על הסרת המוצרים שוולמארט מואשמת בה הופצו ברשת בשבוע שעבר, כמה משתמשים העלו צילומי מסך של שיחות עם נציגי שירות הלקוחות, שאמרו להם שמוצרים משינג'יאנג חסרים במלאי. אחרים כתבו שהם מבטלים את מנויי Sam’s Club שלהם. כלי התקשורת בשליטת המפלגה הוסיפו אש למדורה.

בדיקות שעשה הוול סטריט ג'ורנל בחנויות המקוונות של וולמארט ו־Sam’s Club ב־24 בדצמבר וביום שישי לא מצאו מוצרים משינג'יאנג, אבל תמרים אדומים משינג'יאנג נמצאו בחנות פיזית של וולמארט בבייג'ינג בסוף השבוע האחרון.

לפני ההתנגשות של וולמארט עם הרשויות הסיניות, ענקית השבבים האמריקאית אינטל הוציאה התנצלות לציבור הסיני על מכתב פומבי שכתבה לספקים שלה בו ביקשה מהם להימנע מלהביא סחורה משינג'יאנג. ב־23 בדצמבר, נשיא ארה"ב ג'ו ביידן חתם על חוק מניעת ההעסקה בכפייה של האויגורים. החוק אוסר על כל יבוא לארה"ב מהמחוז הזה אלא אם החברות יכולות לוודא שהמוצרים שלהן חפים לחלוטין מעבודה בכפייה לאורך שרשרת הייצור שלהם.

במרץ, H&M גילתה שנוכחותה נמחקה מהאינטרנט הסיני, כולל אתרי מסחר מקוון, שיתוף נסיעות, אתרים העוקבים אחרי מבצעי מכירות יומיים ומפות, לאחר שמותג הביגוד משבדיה החליט להפסיק להביא כותנה ממחוז שינג'יאנג הסיני.

"סין היא השוק הזר השני בגודלו של וולמארט"

ביום שישי, הודיעה מועצת המפלגה הקומוניסטית שפעולות כמו של H&M, אינטל ו־Sam’s Club היוו "שימוש בפעולות שלהם כדי להכות את עצמם בפנים". הסוכנות אמרה שההסבר שניתן על ידי נציג שירות לקוחות של Sam’s Club היה "תירוץ ושקר עצמי". במועצה כתבו שוולמארט מרוויחה כמיליארד יואן (157 מיליון דולר) מיותר מ־4 מיליון מנויים שיש לה בסין, והזהירו את החברה שתדע איפה עובר הגבול מבחינתה.

"סין היא השוק הזר השני בגודלו של וולמארט, אם הם רוצים לעמוד בבטחה בשוק הסיני, הם צריכים להפגין מספיק כנות וגישה חיובית, כבוד לעובדות והבדל בין אמת לשקר, לכבד את העקרונות הסיניים ואת רגשות האזרחים הסינים", נכתב על ידי המועצה. "אם לא, אזרחי סין והצרכנים ישתמשו בכוח ההחלטה שלהם על מנת להגיב באופן נחרץ".

בסין יש 434 חנויות של וולמארט ו־Sam’s Club, על שטח של יותר מ־6.4 מיליון מ"ר, נכון לסוף ינואר 2021, מה שהופך את סין לשוק הבינלאומי השני בגודלו של וולמארט על פי שטח החנויות, כך נכתב בדוח השנתי האחרון של החברה. מקסיקו, שם מנהלת וולמארט יותר מ־2,600 חנויות, היא השוק הזר הגדול ביותר של וולמארט.

שרה נסאואר השתתפה בהכנת הכתבה.