לא רק אפל: אייקון גרופ רוכשת את השליטה בנציגת לנובו ואסוס בישראל

אייקון גרופ, מפעילת רשת חנויות איי-דיגיטל, מדווחת על רכישה ראשונה מאז הפכה לציבורית: רוכשת את השליטה (85%) בחברת ההפצה ויז'ואל לפי שווי חברה של 80 מיליון שקל • ויז'ואל היא הנציגה הרשמית של לנובו ואסוס, והכנסותיה בשנת 2021 נאמדות ב-370 מיליון שקל • אייקון במו"מ גם לרכישת 51% מבליז הפצה, זכיינית IBM

חנות איידיגיטל IDIGITAL עזריאלי תל אביב / צילום: שוקה כהן
חנות איידיגיטל IDIGITAL עזריאלי תל אביב / צילום: שוקה כהן

יבואנית מוצרי אפל בישראל, חברת אייקון גרופ  (איידיגיטל), מרחיבה את פעילותה למוצרי מחשוב ותקשורת נוספים. החברה חתמה על הסכם לרכישת 85.3% ממניות חברת ויז'ואל ד.ג, תמורת 56.4 מיליון שקל ותשלומים נוספים, המשקפים לויז'ואל שווי חברה של 80 מיליון שקל.

רכישת ויז'ואל היא הרכישה המשמעותית הראשונה של אייקון לאחר הנפקת החברה לאחרונה בבורסה בת"א. ויז'ואל היא חברת הפצה ותיקה, הפועלת מאז שנת 2003. החברה מתמחה במתן פתרונות מחשוב מתקדמים לשוק הצרכני והמסחרי, באמצעות רשת ענפה של מאות משווקים בשוק הישראלי.

בהסכם המכירה נקבע עוד, כי טרם השלמת העסקה תפרע ויז'ואל את מלוא הלוואות הבעלים שהועמדו לה, בסך של 6 מיליון שקל. כמו כן, יהיו בעלי ויז'ואל זכאים לתשלום מלוא הרווח הנקי של החברה לשנת 2021, שהיקפו מוערך בטווח של 10-12 מיליון שקל.

נוסף על כך, התחייבה אייקון לשלם למוכרים שני תשלומים נוספים, בסכום של עד 3.4 מיליון שקל כל אחד, כתלות ברווח הנקי של ויז'ואל ב-2021 וב-2022. לדברי אייקון, בהתאם לאומדן הרווח לשנת 2021, היא עתידה לשלם למוכרים את הסך המקסימלי (3.4 מיליון שקל) בגין שנת 2021.

כך, בסיכום כללי יקבלו המוכרים, גדעון דוד, יוסף זגדון ודורון עומר, סכום של 73-75 מיליון שקל במועד השלמת העסקה. במסגרת העסקה גם קיבלה אייקון גרופ אופציית CALL לרכישת יתרת מניות ויז'ואל מבעליהן הקיימים, לפי שווי חברה של 90 מיליון שקל.

חומרה וגיבוי, אבטחת מידע ופתרונות ענן

אייקון גרופ, שהוקמה ב-2007, מהווה יבואן ומפיץ רשמי של מוצרי אפל בישראל. לחברה גם חוזה זכיינות עם אפל לפתיחת חנויות פרימיום של אפל בישראל תחת המותג iDigital, ונוסף על כך היא מפעילה שירות תיקונים ומעבדה רשמית של מוצרי אפל.

החברה העריכה בתשקיף ההנפקה כי תסיים את 2021 עם הכנסות של 1.35 מיליארד שקל - צמיחה של כ-40% ביחס להכנסות ב-2020 - ועם רווח נקי של כ-70 מיליון שקל, המשקף קפיצה של יותר מ-60%.

פעילותה של הנרכשת, ויז'ואל, כוללת הפצה של שלושה קווי מוצרים של מותגים מובילים. הקו הראשון כולל מוצרים בתחום החומרה והגיבוי של חברות כדוגמת HPE, אסוס (ASUS), לנובו (Lenovo) ועוד.

קו המוצרים השני כולל פתרונות אבטחת מידע וסייבר של מותגים כגון Trend Micro, Cybernite, Aruba ועוד. הקו השלישי כולל פתרונות ענן מותאמים לדרישת הלקוח, של Veeam, Red Hat ועוד.

מחזור ההכנסות של ויז'ואל בשנת 2021 מוערך בכ-370 מיליון שקל, הרווח הגולמי בכ-30 מיליון שקל והרווח הנקי נאמד בטווח של 10-12 מיליון שקל. נתונים אלה משקפים צמיחה של כ-15% בהכנסות, של כ-13% ברווח הגולמי, ושל 10%-32% ברווח הנקי לעומת 2020.

במקביל, דיווחה היום אייקון, כי היא מנהלת מו"מ לרכישת 51% מחברת בלוז הפצה מידי וואן טכנולוגיות  תמורת 15-18 מיליון שקל. בלוז מחזיקה בזיכיון להפצה של מוצרים ושירותים מבית IBM בישראל, ומניותיה הנותרות (49%) מוחזקות בידי ויז'ואל. להערכת המוכרת, וואן, העסקה, אם תושלם, עשויה לתרום כ- 13 מיליון שקל לרווחיה ב-2022.

 
  

"חלק מההחלטה לצמוח גם דרך מיזוגים ורכישות"

בחודש דצמבר 2021 השלימה אייקון גרופ הנפקה ראשונית (IPO) בבורסה בת"א, שבמסגרתה גייסה 75 מיליון שקל לפי שווי של 850 מיליון שקל אחרי הכסף. הנפקת החברה כללה גם הצעת מכר בהיקף של 75 מיליון שקל מצדם של בעלת השליטה, קרן סקיי, שותפי קרן פיטנגו וחלק ממנהלי החברה. מאז ההנפקה נרשמה עלייה קלה במניית אייקון, כאשר קרן סקיי מחזיקה כעת ב-43.3% ממניותיה בשווי של 375 מיליון שקל.

רוני ישראלי, מנכ"ל משותף ומנכ"ל פעילות ההפצה באייקון גרופ, אמר היום כי לרכישת ויז'ואל פוטנציאל עסקי רב עבור הקבוצה. "רכישה זו היא חלק מהחלטתנו לצמוח באופן מואץ גם באמצעות מיזוגים ורכישות, ותואמת את האסטרטגיה העסקית שלנו להרחבת פלטפורמת ההפצה של הקבוצה.

"באמצעות הרכישה אנו מרחיבים באופן משמעותי את פעילות הקבוצה, דרך הגדלת סל המוצרים והוספת מותגים מובילים נוסף על מוצרי אפל. כמו כן, רכישת החברה נותנת לקבוצה דריסת רגל בהפצה של מוצרי תוכנה ואבטחת מידע. ויז'ואל תמשיך לפעול ולהוביל את הפצת המותגים שבטיפולה כיום, בניהולו של אלון עילם, עם צוות העובדים שהביאו אותה להיות חברה מובילה בשוק הישראלי. לגישתנו, זוהי עסקה שסכום חלקיה גדול מהשלם, והיא צפויה להביא להאצת קצב הצמיחה של אייקון גרופ כבר בשנת 2022".

אלון עילם, מנכ"ל ויז'ואל, הוסיף כי ״רכישת ויז'ואל על ידי אייקון גרופ מהווה הבעת אמון ביכולותיה של החברה להמשיך לגדול ולצמוח כפי שהיה בשנים האחרונות. אנו רואים ברכישה מכפיל כוח להגדלת הפעילות וסל המוצרים של ויז'ואל ואייקון גרופ״.