פרשת הצוללות: אלה יהיו חברי ועדת החקירה הממלכתית

נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, מינתה את חברי ועדת החקירה הממלכתית לחקירת פרשת הצוללות • בראש הוועדה יעמוד נשיא בית המשפט העליון בדימוס, השופט אשר גרוניס

השופט בדימוס אשר גרוניס. יעמוד בראש הוועדה / צילום: מארק ישראל סלם, "הארץ"
השופט בדימוס אשר גרוניס. יעמוד בראש הוועדה / צילום: מארק ישראל סלם, "הארץ"

נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, מינתה את חברי ועדת החקירה הממלכתית לחקירת פרשת הצוללות.

בראש הוועדה יעמוד נשיא בית המשפט העליון בדימוס, השופט אשר גרוניס, אשר לאחרונה שימש כיו"ר ועדת האיתור לתפקיד היועצת המשפטית לממשלה.

מלבד גרוניס, חברי הוועדה יהיו: שופט בית המשפט העליון בדימוס צבי זילברטל; נגידת בנק ישראל לשעבר, פרופ' קרנית פלוג; מפקד חיל הים לשעבר, האלוף (במיל') אברהם בן שושן; וראש להק הציוד בחיל האוויר לשעבר, תא"ל (במיל') פרופ' יעקב בורטמן. 

"אפקט מצנן" 

הממשלה אישרה לפני כחודש את החלטת שר הביטחון בני גנץ להקים ועדת חקירה לפרשת הצוללות.

השרה איילת שקד, שהייתה היחידה מבין השרים להתנגד להקמת הוועדה, אמרה בדיון כי "לוועדות חקירה יש אפקט מצנן, ובעניין הזה אפקט מצנן יכול להיות אפקט מסוכן. צריך מאוד להיזהר שהסמכות של הדרג המדיני לא תיפגע. דוגמה לאפקט מצנן - הילולת באבא סאלי עולה כל שנה חצי מיליון, השנה היא עלתה 2.5 מיליון שקל אחרי ועדת מירון, כי המשטרה רצתה לכסות את עצמה. זה מה שוועדות חקירה עושות. אני מאוד חוששת שוועדה כזו יכולה להפר את האיזון בין הדרג המדיני לדרג הצבאי".

השר בני גנץ חזר על דברים שאמר בפעמים קודמות באשר למוטיבציה שלו להקים ועדת חקירה: "לפני שלוש שנים, בקמפיין הראשון, אני זוכר שחילי שאל אותי אם ועדת חקירה לצוללות היא צורך אמיתי או פוליטיקה פרסה. אני אומר - כדי לוודא שלא נפלה כאן פוליטיקה, צריך לבדוק. זו אחת הפרשות הסבוכות ביותר בתולדות מדינת ישראל. אני חושב שקבלת ההחלטות האסטרטגיות במדינת ישראל, ועבודה על בסיס תהליכים סדורים, הן דבר נכון דמוקרטית. כבר לפני שנה ניסיתי להקים ועדה כזו במשרד הביטחון, אבל זה לא הסתייע בגלל ההליך הפלילי". 

"ביטחון ישראל זה קודש-הקודשים" 

ראש הממשלה נפתלי בנט נמנע בהצבעה ונימק: "תפיסתי הבסיסית היא שממשלה צריכה למשול, ואם היא לא מושלת לשביעות-רצון הציבור - הציבור יחליף אותה בבחירות. בימינה יש שלושה שרים - מתן הצביע בעד, שקד נגד, ואני בוחר להימנע, ואני אסביר למה: ביטחון ישראל זה קודש-הקודשים. כמי שפיקד על מבצעים ולחם, חלילה לכל אדם לחשוב שהוא נושא בנשק הלא נכון בגלל שחיתות או דבר מהסוג הזה".

"להבנתי, ביארנו את זה", אמר בנט, והוסיף: "תהליכי הרכש מקום הממשלה הם תהליכים נקיים ורציניים, אני מאוד שמח שמה שנתקע אצלם במשך כמעט עשור, אנחנו טיפלנו בנמרצות בשבעה חודשים והסרנו את החסמים. דאגנו ל-50 שנה קדימה.

"אני שומע בקשב את הדברים שאמרה שרת הפנים על הזמן שעבר ועל ממשלה שחוקרת את קודמתה. אני גם רואה ומקבל את עמדות שותפיי על החשיבות לבאר את הנגע. מה שחשוב הוא שהנושא לא ישמש לניגוח פוליטי וחלילה להגברת המחלוקות והשנאה".