סוף לסטטוס-קוו במתחם העסקים של בני ברק?

כמה מהחברות הפועלות במתחם ה־BBC בבני ברק, במגדל המאוכלס כבר שמנוהל ע"י קבוצת רמות, קיבלו לאחרונה הודעה כי המגדל ייסגר בשבת, "בהסתמך על חוק העזר העירוני" • מעיריית בני ברק נמסר בתגובה: "תוכן ההודעה לדיירי הבניין אינו מוכר לנו, והיא אינה מטעמנו. אין כל שינוי בסטטוס-קוו במתחם העסקים מאז הקמתו ועד היום"

מתחם ה־BBC בבני ברק / צילום: Shutterstock
מתחם ה־BBC בבני ברק / צילום: Shutterstock

האם הסטטוס-קוו במתחם העסקים המתהווה של בני ברק, ה־BBC, עומד להשתנות? לאחרונה קיבלו כמה מהחברות הפועלות במתחם, במגדל המאוכלס כבר שמנוהל על ידי קבוצת רמות, הודעה כי המגדל ייסגר בשבת בהנחיית עיריית בני ברק. באותה הודעה נכתב כי הסגירה היא "בהסתמך על חוק העזר העירוני".

ראשית, נציין כי רוב העיריות בישראל מתייחסות בחוק העזר העירוני המתאים לנושא העבודה בשבת, ובדרך כלל אוסרות אותה. חוק העזר העירוני המתאים של עיריית בני ברק, "חוק עזר לבני ברק (פתיחתם של עסקים וסגירתם), התשס"ב־2002", קובע תחת סעיף "סגירה בימי מנוחה" כך: "לא יפתח אדם ולא ירשה בעל עסק לפתוח או להחזיק פתוח - (1) בית עסק, מקום עינוג ציבורי ובית אוכל בימי מנוחה; (2) בית עסק במוצאי ימי מנוחה עד לשעה 06:00 למחרת".

עם זאת, רשויות רבות - כפי שעשוי להעיד כל תושב שמטייל ברחובות הערים ביום המנוחה - לא אוכפות את חוק העזר הזה באופן מעשי, וייתכן שאף מעלימות עין. חברות מתחם ה־BBC, כך נדמה, נהנו גם הן מההפקר עד כה, אך ייתכן שהסטטוס-קוו הזה עומד להשתנות.

יש לזכור כי במתחם לא מעט חברות אשר עובדות בשוק הבינלאומי, ולכן נדרשות לעבוד בשבת. זאת, לצד חברות המפעילות מוקדים שפועלים מסביב לשעון. אם איסור פתיחת הבניין יהפוך לגורף, הן עלולות למצוא עצמן בבעיה. אחת החברות הגדולות המפעילות מוקד מסביב לשעון במתחם היא MAX מבית לאומי קארד. בחברה, המחזיקה בניין ובו 1,500 עובדים במתחם BBC, מציינים כי לא קיבלו כל הודעה מסוג זה. אכיפת חוק העזר עלולה להשליך גם על לקוחות פוטנציאליים שחושבים להשכיר שטח במתחם BBC, שהרי בסופו של תהליך ההקמה יהיו בו 16 מגדלים, אשר יכללו כ־1.45 מיליון מ"ר שטחי תעסוקה. עד היום אוכלסו עשרה מגדלים במתחם, ועוד חמישה נמצאים בימים אלו בהקמה. בסופו של דבר, יציעו כלל המגדלים 426 קומות.

למתחם BBC, שנמצא בקו התפר שבין בני ברק לרמת גן, פוטנציאל הכנסות גדול עבור עיריית בני ברק, הן מבחינת הארנונה הצפויה שיכניסו המגדלים כאשר יאוכלסו במלואם, והן מבחינת השטחים הנדל"ניים שנמצאים בחזקת העירייה, הצפויים להניב תשלומי שכירות נאים. כבר כיום הוא נחשב לאחד ממתחמי התעסוקה המרכזיים בגוש דן.
מקבוצת רמות נמסר: "אין תגובה". 

תגובת עיריית בני ברק: "תוכן ההודעה לדיירי הבניין אינו מוכר לנו, והיא אינה מטעמנו. אין כל שינוי בסטטוס-קוו במתחם העסקים מאז הקמתו ועד היום".