תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

לבטל את תקרת הזכוכית ולעודד יצירתיות - איך להביא למימוש עצמי של עובדים בארגון?

איך מסייעים לעובדים להרגיש מרוצים יותר בעבודה ומצליחים לגייס את כוח האדם הכי איכותי? נראה כי הטבות כספיות וחומריות שנהוגות בהייטק כבר אינן מספיקות • שלושה עובדים ב-HP מספרים איך הארגון מאפשר להם לצמוח באמצעות ביטול ההיררכיה המסורתית לטובת הגשמת רעיונות, סביבת עבודה מגוונת, חדשנות ומתן אפשרות להתפתח בכיוונים שונים

עובדי HP. בארגון משדרים כי אם יש למישהו רעיון מוצלח, חשוב שיקדם אותו / צילום: Geek Time
עובדי HP. בארגון משדרים כי אם יש למישהו רעיון מוצלח, חשוב שיקדם אותו / צילום: Geek Time

הכתבה בשיתוף HP

אחת המטרות והאתגרים של מקומות עבודה גדולים שנאבקים על טאלנטים שונים - היא יצירת סביבה שתמשוך אליה עובדים מוכשרים. הדבר בולט במיוחד בענף ההייטק, שלמעט משכורות גבוהות מהממוצע, מציע הטבות שונות - כגון סבסוד ארוחות, ביטוחים רפואיים, קרנות השתלמות, מימון מנוי בחדר כושר ועוד. עם זאת, לצד ההטבות, יש אלמנטים נוספים שהופכים מקומות עבודה מסוימים ללא שגרתיים; כאלו שתורמים לא בהיבט החומרי, אלא בתחושת המימוש העצמי.

לחברות רבות יש מסורת ארוכת שנים בנושא ואחרות הגיעו לתובנה כדי לגייס טאלנטים ולשמור על העובדים מרוצים יש צורך ביותר מאשר הטבות חומריות. איך אפשר לשמור על העובדים מרוצים? באמצעות תרומה למימוש העצמי שלהם, במגוון דרכים. למשל, חשיבה מחדש על ההיררכיה בארגון ומתן אפשרות לעובדים בכל הדרגים להשפיע על פעילות החברה. בנוסף, סביבת עבודה מגוונת ועשייה למען הקהילה במסגרת הארגון - יכולות גם כן לחזק את תחושת המימוש העצמי של העובדים.

כשזה מגיע לרעיונות, הדלתות פתוחות לרווחה

אחד הגורמים אשר תורמים כאמור למימוש עצמי של העובדים הוא ביטול היררכיה ניהולית כשמדובר ביצירה ורעיונות. מובן שארגונים לא יכולים להתנהל בצורה שטוחה לחלוטין, אך העובדה שיש מנכ"ל, סמנכ"לים, דירקטורים, ראשי צוותים ועוד - לא אמורה למנוע מעובדים כישרוניים להציג רעיונות משלהם ולהיות מעורבים בקבלת ההחלטות בחברה. החל מפיתוח מוצרים חדשים ועד להטמעת תהליכי עבודה ועוד.

קרולין שחר היא מנהלת אופרציית הייצור בחברת HP. מאחוריה כ-10 שנים בתעשייה, ארבע מתוכן בחברה. "אני האישה הראשונה בתפקיד בחברה, בסביבה שהיא מאוד גברית", היא מתגאה. כיום, קרולין מנהלת מספר עובדים, ביניהם שני ראשי צוותים, אך לארגון היא הצטרפה כמנהלת פרויקטים. "יש ב-HP תרבות של דלת פתוחה לרווחה. אני יכולה לפנות ולהציג רעיונות לכל מנהל מעליי, עד לרמת המנכ"ל באופן ישיר", היא מספרת ונותנת דוגמה: "אם אני רוצה, נניח, להכניס רובוטים לפס הייצור כדי לייעל את תהליך העבודה; ברור לי שאם אפנה למנהלים שלי ואעלה את הרעיון - הם פשוט יאמרו לי ללכת על זה ולקדם את זה בעצמי. אני, יחד עם העובדים שבאחריותי, נגבש פנייה לרשות החדשנות שמממנת את הנושא וכל אחד מקטן ועד גדול - שותף לתהליך הזה".

HP חולשת על מספר רחב של תחומים. מאלקטרוניקה, דרך בינה מלאכותית וגם פלנינג ולוגיסטיקה. לחברה 2,500 עובדים בישראל, הפועלים בעיקר בפארק המדע בנס ציונה, אך גם במפעל הייצור בקרית גת. בארגון מספרים כי עוד בתחילת הדרך, אחת החוזקות הגדולות של החברה הייתה במתן מקום לעובד ולאינפוט שלו.

הגלובליזציה תורמת לעובד

כיום עובדי HP מעורבים בתהליכים אסטרטגיים שלחלקם השפעה רבה על הארגון, באופן שמשדר לעובד שלא משנה מה התפקיד שלו - אם יש לו רעיון מוצלח, חשוב שידחוף אותו קדימה. גיא ביבי, מנהל קריאייטיב עולמי במחלקת הפיתוח העסקי בחברה, שעובד ב-HP משנת 2009, מסביר את החשיבות שבזיהוי רעיונות טובים של עובדים ושילובם בסביבה גלובלית: "בסטודיו שלנו התקבלה לעבודה מעצבת גרפית חדשה. היא עבדה על עיצוב קיטים, אבל ראינו שהיא מאוד מתעניינת במיתוג, אז התייעצנו איתה בנושא. היו לה רעיונות מבריקים - כיום היא אחראית על פרויקטים עם נסטלה ועוד סוכנויות בינלאומיות. בזכות ההזדמנות שניתנה לה להשמיע את קולה והרעיונות שלה - היא כיום עובדת מול כל העולם".

גיא ביבי, מנהל קריאייטיב עולמי במחלקת הפיתוח העסקי ב-HP / צילום: באדיבות גיא ביבי
 גיא ביבי, מנהל קריאייטיב עולמי במחלקת הפיתוח העסקי ב-HP / צילום: באדיבות גיא ביבי

הדוגמה של ביבי מציגה איך השילוב בסביבה גלובלית תורמת להתפתחות האישית והמקצועית של עובדים. מוצרי HP מופצים כיום ב-120 מדינות ברחבי הגלובוס והדבר כמובן גם מייצר הזדמנויות לעובדי החברה. כפי שמסביר אסטבן בירנבאום, מנהל אסטרטגיה וחוויית לקוח מזה כ-10 שנים ב-HP "אחד הדברים המעניינים שאני חווה בחברה זו היכולת לעבוד ברמה הגלובלית. אני עובד עם אנשים מישראל, אבל גם עם מהנדסי פיתוח ומנהלי מכירות במדינות אחרות בעולם. זה מאפשר לי ללמוד על תרבויות שונות". זו הזדמנות לעבוד בסביבה בינלאומית; להצטרף לפגישות עבודה עם נציגים במדינות אחרות ולהיות חלק ממשהו גדול יותר".

לפרטים על מגוון משרות פתוחות ב-HP הקליקו כאו>>

להתפתח וללמוד אחד מהשני

"העבודה ב-HP מאוד מולטי-דיסציפלינרית. זה ב-DNA של החברה כחלק מהניסיון לאפשר לעובד להביא את האימפקט שלו", אומר בירנבאום. "יש הרבה פונקציות שעובדים איתן ומולן. זה מגוון ומאפשר להתפתח מקצועית". כדוגמה הוא מתאר את המסלול שלו בחברה: "התחלתי את דרכי בחברה לפני 10שנה בתור מהנדס שירות לקוחות ולאחר מכן עברתי לתפקיד של 'פריסייל' במכירות. בהמשך עסקתי בניהול פרויקטים ואז עברתי לפיתוח וייצור מוצרים. זה מאפשר גיוון מקצועי, להתפתח בכיוונים אחרים. אתה לא מרגיש שיש לך תקרת זכוכית בחברה. כיום הניסיון המגוון שצברתי מאפשר לי למלא בחברה תפקידים עם ראייה רחבה כמו ניהול חווית לקוח שטומן בתוכו עבודה עם המון פונקציות בארגון", הוא מוסיף.

"הפיתוח של העובדים ב-HP מאד משמעותי באף ארגון לא קיבלתי כל כך הרבה הזדמנויות להתקדם כמו כאן", מדגישה קרולין. "אני עובדת במפעל בקרית גת, אבל חווה מסביבי מגוון רחב של אנשים ותפקידים. אני מגיעה מתחום ניהול הטכנולוגיה, אחרים מהנדסת חשמל ואלקטרוניקה - וכולם עובדים יחד ולומדים אחד מהשני. יש בחברה גם פיזיקאים וכימאים, מהנדסי מכונות ואלגוריתמאים. אני מרגישה שזה משפר אותי; שאני לומדת בזכות זה דברים חדשים ומתפתחת מקצועית", היא מוסיפה.

צילום: Geek Time
 צילום: Geek Time

"הטמעתי בארגון תפיסה וכלים חדשניים"

כיאה לחברת הייטק, אחד התחומים שב-HP שמים עליהם דגש הוא נושא החדשנות. החברה מונפקת כיום בבורסות ולכן יש חשיבות רבה לדיווחים למשקיעים, גם בהיבטים הטכנולוגיים והחדשניים. "HP היא חברה עם היסטוריה. יש משמעות לאיך היא קמה וכיצד היא הפכה למה שהיא היום", מציין בירנבאום. "החברה נחשבת למובילה בהייטק ומכסה תחום רחב של פיתוחים טכנולוגיים".

"כחלק מהדגש על חדשנות", מוסיפה קרולין, "יש הרבה הזדמנויות לעובדים ללמוד ולהוביל תהליכים ופרויקטים. אני, למשל, עזרתי להטמיע בארגון את תורת ה-Lean, שהתפתחה ביפן, ומציעה תפיסה ניהולית שבמוקד שלה שירות עם ערך מוסך ללקוח. בעקבות זאת, גם נתנו לי להטמיע בארגון כלים חדשניים של שיטת Kaizen, שעוסקת בתהליך פיתוח בשיפור מתמיד. התוודעתי אליה דרך חברת טויוטה, שהייתה חלוצה בנושא".

במקביל לחדשנות והגיוון שנועד לעורר את הסקרנות אצל העובדים, ל-HP מסורת ארוכה של תרומה לקהילה - אלמנט נוסף שמעלה את ערכה של החברה אצל העובדים. היא אף זכתה ב-2018 לקבל מנשיא המדינה לשעבר ראובן ריבלין את אות הנשיא להתנדבות.

"אני כעובדת לוקחת חלק בפעילויות התנדבות שונות ואף יכולה ליזום פרויקטים חברתיים וקהילתיים", מספרת קרולין. "למשל שיפוץ בתים של מעוטי יכולת כלכלית, או סיוע לימודי. HP מקדישה לקהילה חלק מזמן העבודה של העובד וגם מהמימון. מי שמעוניין להתנדב יכול לעשות זאת כחלק מיום העבודה שלו". למעט פרויקטים אלה, בחברה גם אחראים על פרויקטים של מנטורינג ויזמות עסקית לתלמידי חטיבות ותיכונים, מנהיגות צעירה ועוד.

"בסופו של דבר, יש משהו מאוד מעניין ומושך בעבודה בחברה שמצד אחד מציעה חדשנות ומנטליות של סטארט-אפ על כל המשתמע מכך, אבל מצד שני יש לה את הגב והיכולות של תאגיד", מסכם בירנבאום". "זאת גם הסיבה ששביעות הרצון של אנשים בחברה גבוהה", מוסיפה קרולין לסיום.

לפרטים על מגוון משרות פתוחות ב-HP הקליקו כאו>>