חברת הקנאביס של זאב רוטשטיין: רשות ניירות ערך עוצרת את ההנפקה של כוכבת הפריים טיים

מהלך ההנפקה של EPM, שנועד להתבצע באמצעות גיוס המונים ולווה בקמפיין חסר תקדים בערוצי הטלוויזיה קשת ורשת, נעצר למשך 14 ימים שבמהלכם יתוקן התשקיף, כנראה כך שיכלול פרטים שנרשמו רק בסרטוני הפרסומת של החברה • משקיעים שכבר ביצעו הזמנות יצטרכו לאשרר את השקעתם מחדש

פרופ' זאב רוטשטיין / צילום: איל יצהר
פרופ' זאב רוטשטיין / צילום: איל יצהר

ההנפקה מבוססת קמפיין הטלוויזייה של חברת פיתוח תרופות הקנאביס איפיאמ (epm) נעצרה ועומדת בסכנת ביטול. בדיווח לבורסה עדכנה איפיאמ כי "בהתאם להנחיית רשות ניירות ערך, עצרה החברה את האפשרות לקבלת הזמנות נוספות במסגרת ההנפקה לתקופה של 14 ימים, שבמהלכם תפעל החברה לקבלת היתר מחודש מרשות ניירות
ערך ולפרסום תיקון לתשקיף".

עוד הובהר בדיווח שהזמנות שהוגשו על ידי משקיעים לא יבוטלו, "והחברה תפנה אל המשקיעים עם חידוש התקופה לקבלת הזמנות, על מנת לאשרר את ההזמנות שהוגשו על ידם. כמו כן, יובהר שאם ההנפקה לא תושלם מכל סיבה שהיא, יושבו למזמינים הכספים ששולמו על ידם בתוך 14 ימים".

epm ביקשה לגייס מהציבור 44 מיליון שקל (לפי שווי חברה של 381 מיליון לפני הכסף) באמצעות מנגנון חדשני של מימון המונים דרך אתר Fundit. על פי נתוני האתר, בוצעו עד היום הזמנות לרכישת מניות בהיקף של 18 מיליון שקל (כ-40% מסכום הגיוס המבוקש), בזמן שנותרו עוד שבועיים לתום מועד הגיוס. 

בפרסומים בתקשורת נכלל מידע שלא היה בתשקיף

את ההנפקה של epm מלווה בשבועות האחרונים קמפיין טלויזיה אגרסיבי, במסגרת הסכמים שחתמה החברה עם הערוצים קשת ורשת. במסגרת ההסכם, עולה מהתשקיף, הנפיקה החברה מניות בשווי של 13 מיליון שקל לשני הערוצים תמורת מתן שירותי  פרסום טלוויזיוני ודיגיטלי (חלקה של קשת - 10 מיליון שקל). 

נראה כי בפרסומים של החברה לציבור נכלל מידע שלא היה בתשקיף וכי הרשות התרשמה שהללו לא נוסחו במידת הזהירות הנדרשת. לכן ביקשה הרשות לפרסם את התשקיף מחדש ולכלול בו את הפרטים הנוספים, או להימנע מלומר אותם למשקיעים בהנפקה.

כבר ביום חמישי בערב הוסרו הסרטונים מדף החברה באתר פאנדאיט, וכן הוסרו פרטים נוספים מן הדף, כגון מספר טלפון שבו אפשר ליצור קשר ולשוחח ישירות עם המנכ"ל, זאת בעקבות פניית הרשות.

בד בבד העלתה החברה סרטון חדש ובו נאמר כי "אנחנו epm, כן, אלה ממהפכת התרופות ומכונת הזמן. רצינו לחדד כמה נקודות לקראת ההנפקה". לאחר מכן הופיעו כמה דיסקליימרים, שלפיהם הסרטון לא מהווה הצעה לניירות ערך והדגשה כי ההשקעה בחברה כרוכה בסיכון. עוד הוזמנו המשקיעים לעיין בתשקיף החברה באתר הבורסה. בפרסומת המקורית הוצגה ההנפקה כתחליף עבור מי שלא הספיק בעבר להשקיע "בחברה שהמציאה את הסמארטפון".

אלטרנטיבה לסטרואידים שמבוססת על קנאביס

epm הוקמה ע"י היזם רשף סוויסה יחד עם פרופ' רפאל משולם מהאוניברסיטה העברית, מחלוצי תחום חקר מולקולות ממקור הקנאביס. לקראת ההנפקה, גוייס לחברה פרופ' זאב רוטשטיין, עד לאחרונה מנכ"ל בית החולים הדסה, לנשיא ויו"ר הוועדה המייעצת של החברה, ש"כיכב" בפרסום הטלוויזיוני שלה.

החברה פועלת בתחום המחקר והפיתוח של תרופות מקור המבוססות על חומצות
קנאבינואידיות, ומיועדות לשמש בין היתר כאלטרנטיבה לטיפול תרופתי בסטרואידים. epm טרם רשמה הכנסות ולה יתרת הפסד של כ-15 מיליון דולר, גירעון של כ-3 מיליון דולר בהון העצמי והערת עסק חי של רואי החשבון בדוחות.

ההנפקה של epm פתוחה כאמור דרך פלטפורמת מימון המונים ללא הגבלה גם עבור משקיעים שאין להם חשבון ניירות ערך. נראה שהחברה העדיפה שלא להנפיק בדרך המקובלת, באמצעות פנייה למשקיעים מוסדיים, גם בשל מצבה הפיננסי. מהדוחות עולה שהיא בשלבי מחקר ופיתוח, טרם הפיקה הכנסות ותלויה בהשגת אמצעי מימון נוספים להמשך פעילותה שאין ודאות בדבר השגתם.

לצד הפסדיה נוצר לחברה תזרים מזומנים שלילי מפעילות שוטפת שעמד במחצית הראשונה אשתקד על 1.4 מיליון דולר: "הנהלת החברה צופה שהחברה תמשיך לצבור הפסדים כתוצאה מפעילותה בעתיד, שיגרמו לתזרים מזומנים שלילי מפעילות שוטפת. גורמים אלה מעלים ספקות משמעותיים באשר ליכולתה של החברה להמשיך ולהתקיים כעסק חי", נכתב בתשקיף.

בשיחה קודמת, אמרה לגלובס חני שטרית בך, סמנכ"לית בכירה ומנהלת המחלקה הכלכלית בבורסה בת"א, כי הבורסה מעוניינת להיפתח ככל האפשר לציבור, וכי שיטת ההצעה הזו אינה מסוכנת בעיניה באופן מיוחד, משום שהציבור עדיין יכול להתרשם מן התשקיף מרמת הסיכון בחברה.

עם זאת, בשבוע שעבר פנינו לרשות ני"ע, בעקבות שיחה עם שחר סיידון, יו"ר ובעלי חברת סייבל השקעות, שמציעה גם שירותי הפצה וחיתום. סיידון תהה על המגבלות שמושתות על חתמים בהנפקות, לעומת האופן החופשי שבו הותר ל-epm לפנות לציבור, ובהנפקה זו יכולים להשקיע בלחיצת כפתור דרך פלטפורמת מימון ההמונים.

"האבסורד הוא שפונים לציבור משקיעים שמעולם לא השקיעו במניות או מבינים איך עובד המסחר בשוק ההון, מציעים להם להשקיע בחברה מבלי לתת באותה פרסומת פרטים חיוניים כמו מהו שווי החברה בהנפקה, מה הכנסות והוצאות החברה או יותר נכון כמה היא מפסידה ושורפת כל חודש עד שתגיע לאיזון בעוד כמה שנים, מבנה בעלי המניות, מבנה ההון, נכסים והתחייבות ועוד", אמר סיידון.

מחברת EPM נמסר: ״החברה מבצעת התאמות תוכן באתר Fundit על פי הנחיית רשות ניירות ערך. במקביל, החברה פועלת לקבל היתר מהרשות לפרסם תיקון לתשקיף הכולל את הדוחות הכספיים של החברה ליום 31 בדצמבר 2021. לפיכך, בהתאם להנחיית הרשות, הוחלט על השהיית ההזמנות לרכישת ניירות ערך על פי התשקיף למשך 14 ימים שבמהלכם צפוי כי יפורסם תיקון לתשקיף ויוסדר התוכן באתר Fundit. לאחר מכן, ובהתאם לעדכון שהחברה תמסור, תתחדש התקופה להגשת הזמנות".