EPM | ראיון

פרופ' רוטשטיין מגיב לראשונה על עצירת הנפקת הקנאביס: "כנראה שהצלחנו לעצבן מישהו"

הנשיא ויו"ר הוועדה המייעצת של חברת הקנאביס EPM, שהנפקתה נעצרה על ידי רשות ני"ע: "ביקשו שנכתוב עשרות פעמים 'סיכון', מילה שהרשות מאוד אוהבת" • "כל השקעה היא סיכון, הפסדנו גם על טבע"

פרופ' זאב רוטשטיין / צילום: איל יצהר
פרופ' זאב רוטשטיין / צילום: איל יצהר

השבוע הודיעה חברת פיתוח התרופות מבוססות הקנאביס איפיאמ (EPM) כי היא עוצרת למשך שבועיים את מהלך הנפקת המניות שלה, שנועדה להתבצע במודל ייחודי של מימון המונים שגובה בפרסום נרחב בטלוויזיה. זאת כדי לבצע כמה תיקונים בתשקיף, שאותם דרשה ממנה רשות ני"ע. עוד לפני כן הסירה החברה כמה פרטים מדף ההנפקה שלה באתר מימון ההמונים פאנדאיט, וגם החליפה את הפרסומת שלה בטלוויזיה לגרסה פחות תיאטרלית, המדגישה יותר את הסיכונים הטמונים בהנפקה.

EPM ביקשה לגייס מהציבור 44 מיליון שקל לפי שווי חברה של 381 מיליון לפני הכסף. על פי נתוני האתר, בוצעו עד היום הזמנות לרכישת מניות בהיקף של 18 מיליון שקל (כ-40% מסכום הגיוס המבוקש). כעת לא ברור מה יהיה גורלה של ההנפקה בסופו של דבר. 

מי שהיה דמות מפתח בפרסום הטלוויזיוני של החברה הוא הנשיא ויו"ר הוועדה המייעצת של EPM, פרופ' זאב רוטשטיין, עד לאחרונה מנכ"ל בית החולים הדסה. "אני לא מבין את מי שקוראים ל-EPM 'החברה של רוטשטיין'", הוא אומר בשיחה עם גלובס, "יש לחברה בעלי עניין, מנכ"ל ויו"ר, ולי יש בה תפקיד מחקרי. כאיש רפואה אני ממלא תפקיד חשוב, כי פיתוח תרופות צריך להצליח רפואית ולא רק הנפקתית".

מה בעצם ביקשה רשות ני"ע לתקן בתשקיף שלכם?
"בסרטונים הצגנו את תוצאות הניסויים שלנו בבעלי חיים, והרשות ביקשה שנציג זאת בתשקיף שלנו, וגם נכתוב עשרות פעמים 'סיכון', מילה שהרשות מאוד אוהבת.

"התרופה המובילה שלנו נועדה לטפל במחלת יתום שנקראת תסמונת הרעב הקטלנית. מחלה עם מקור גנטי ברור, שמובילה לכך שנועלים לילד את המקרר ואז הוא אוכל כל מה שהוא מוצא, אדמה או זכוכית.

"בדקנו את התרופה שלנו בחיות מודל למחלה הזו, שיש לה שוק של 50 אלף איש בעולם, ומסלול ה-FDA שלה קצר. התוצאות בבעלי חיים היו טובות, ועכשיו נותר רק לרוץ כמה שיותר מהר לבדוק אותה בבני אדם. זה המוצר שיש לו סיכוי להגיע לשיווק ב-2025.

"בנוסף, יש לנו תוצאות טובות מעכברים עם השמנה שאיננה ממקור גנטי ברור, ועוד כשמונה מולקולות בשלבים מוקדמים יותר. נתונים מבעלי החיים בתחום ההשמנה הלא גנטית הופיעו בגרף יפה בסרטון שלנו, וכעת הרשות ביקשה שנשלב אותם גם בתשקיף. אני לא הולך לריב עם הרשות. נעשה כל מה שהם הנחו אותנו".

EPM היא באמת חברה עם פרופיל סיכון גבוה יחסית.
רוטשטיין: "כל השקעה היא סיכון. הפסדנו גם על טבע, זה לא סיכון? תראי מה קרה ב-Amwell, חברה שבה השקעתי בנאסד"ק, שמשווקת פתרונות טלה-רפואה, לכאורה חברה ללא סיכון מדעי. הם שווים רבע ממה שהיו שווים כשהשקעתי בהם. אני מעז לומר ש-EPM מסוכנת פחות מכל פורטפוליו ההשקעות האישי שלי".

רוטשטיין מוסיף, כי "אנחנו כנראה מצליחים לעצבן מישהו בשיטת ההנפקה, אולי גורמים שרגילים לקבל את המניות בהנחה לפני שההנפקה מוצעת לציבור".

הוא מדגיש כי אם החברה לא תצליח לגייס את מלוא הסכום, 44 מיליון שקל, הרי שלפי הכללים של פאנדאיט, ההנפקה מבוטלת.

במקרה כזה עדיין יונפקו מניות לרשת וקשת, שלהן הובטחו מניות בשווי של 13 מיליון שקל תמורת פרסום?
"הם יקבלו מניות. אני לא בטוח כמה הן יהיו שוות. גם אם ההנפקה לא תצא לפועל, אין חשש שנהיה חייבים כסף לערוצי השידור".

EPM הוקמה ב-2017 על ידי היזם רשף סוויסה, המשמש כמנכ"ל החברה, ועל ידי פרופ' רפאל משולם, מחלוצי מחקר הקנאביס. החברה טרם רשמה הכנסות ויש לה יתרת הפסד של כ-15 מיליון דולר, גירעון של כ-3 מיליון דולר בהון העצמי והערת "עסק חי" מרואי החשבון בדוחות.