רוסיה בדרך לחדלות פירעון: ניסתה לשלם לנושים ברובלים במקום בדולרים

סוכנות הדירוג S&P עדכנה הערב כי בשל הסנקציות הבינלאומיות, רוסיה ניסתה לשלם התשואה על אג"ח דולרי ברובלים, מה שמהווה הפרה של תנאי התשלום • לפי הסוכנות, אם רוסיה לא תשלם בדולרים עד 4 במאי, תוגדר כ"פושטת רגל חלקית"

שטרות רובל רוסי / צילום: Shutterstock
שטרות רובל רוסי / צילום: Shutterstock

בפעם הראשונה בהיסטוריה שלה מאז המהפכה הבולשביקית, רוסיה בדרך להגדרתה כמדינה חדלת-פירעון. זאת בעקבות ניסיונותיה לשלם את התשואה על אגרות חוב ממשלתיות ברובלים, במקום בדולרים. כך הודיעה הערב סוכנות הדירוג "סטנדרט אנד פורס" (S&P), המנטרת את התשלומים.

לפי הסוכנות, ממשלת רוסיה הציעה לשלם את הריבית על אגרת חוב שפקעה ב-4 באפריל ברובלים, במקום בדולרים כמתחייב בחוזה הרכישה, ולכן היא בדרך להימצא במצב של "חדלות פירעון חלקית" (Selective Default).

כעת יש לרוסיה תקופת חסד של כ-30 יום (שנספרים מ-4 באפריל, מועד התשלום הנקוב) כדי לבצע את התשלום בדולרים. אך למעשה, הבנק המרכזי הרוסי מוגבל מאוד ביכולת שלו לעשות זאת, מכיוון שחלק משמעותי מרזרבות המט"ח שלו - המוחזקות בבנקים מחוץ למדינה - הפך לבלתי שמיש. ההערכות הן כי יותר מ-300 מיליארד דולר מהרזרבות אינו נגיש בעבור מוסקבה. רוסיה תצטרך להעביר כספים מחשבונות המט"ח שלה במדינה עצמה, או למצוא פתרון תשלום אחר בתוך 30 יום, או שתוגדר כפושטת רגל, לפי סוכנות הדירוג. הגדרה זו גם היא עשויה להיות חלקית, מכיוון שייתכן שרוסיה תעמוד בתשלומי הריבית על חלק אחר מאגרות החוב שלה, שמאפשר תשלום ברובלים.

מתוך 15 סדרות האג"ח הקיימות של ממשלת רוסיה בדולרים או באירו, רק שש מכילות פסקה משפטית המאפשרת תשלום, במקרים מסוימים, ברובלים, ולא במטבע הערך של הנייר. ארה"ב ביטלה למעשה בשבוע שעבר את היכולת של רוסיה לשלם את הריבית על אגרות החוב הדולריות שלה בדולרים מרזרבות המט"ח שלה המוחזקות במוסדות פיננסיים אמריקאים. "הם צריכים לבחור בין להוציא את הרזרבות שיש להם בבית, או ללכת לפשיטת רגל", אמר מקור אמריקאי לרשת CNBC.

ברוסיה מתכננים לתבוע את ארה"ב: "אין בסיס לפשיטת רגל"

רוסיה אמרה בעבר כי יש לה את "הזכות המלאה" לשלם ברובלים בשל הסנקציות הבינלאומיות נגדה, וכי גם אם תוגדר על ידי סוכנויות הדירוג כמדינה שלא משלמת את הריבית על חובותיה, וכפושטת רגל פורמלית, הרי שמדובר ב"פשיטת רגל טכנית" בלבד. בימים האחרונים אמרה הממשלה הרוסית כי בכוונתה לתבוע את ארה"ב ומדינות אחרות בנושא. "אנחנו נתבע משום שנקטנו את כל הצעדים הנדרשים כדי שמשקיעים יקבלו את הכסף שלהם", אמר שר האוצר אנטון סילואנוב בראיון לעיתון רוסי שהתפרסם היום. "אין שום בסיס לפשיטת רגל של המדינה הרוסית", אמר דובר הקרמלין דמטרי פסקוב, "זה אפילו לא קרוב".

לפני כשלושה שבועות הצליחה רוסיה לשלם ריבית בשווי 117 מיליון דולר על שתי סדרות אגרות חוב ממשלתיות הנקובות בדולרים, בניגוד לחלק מאגרות החוב האחרות המאפשרות תשלום ברובלים. הדבר נעשה לפני שארה"ב הידקה את ההחמרות על השימוש ברזרבות מט"ח רוסיות בבנקים אמריקאים.

באופן פורמלי, רוסיה כמדינה לא פשטה רגל מאז המהפכה הבולשביקית ב-1917. ההחלטה האמריקאית למנוע אפשרויות תשלום, אמר אנליסט בתחום האג"ח בעבר לרויטרס, "מאיצה את הקצב שבו לרוסיה אין יכולת, או נכונות, לשלם". רוסיה מקבלת כ-850 מיליון דולר מדי יום על יצוא אנרגיה ממדינות שונות בעולם, ולפי הערכות צפויה להרוויח 320 מיליארד דולר רק מתחום זה השנה.