מספר החברות בבורסה זינק בשנים האחרונות, ומה קרה לשיעור ההערות עסק חי?

ניתוח שערכה פירמת Coface BDI לדוחות החברות הנסחרות בבורסה בתל אביב, מגלה שיפור מפתיע באיתנות החברות הציבוריות • הערות האזהרה מטעם רואי החשבון פחתו ב-60% תוך 7 שנים, על אף גל הנפקות של חברות סטארט-אפ ומשבר הקורונה

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock
הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

גל ההנפקות העצום ששטף את הבורסה בשנתיים האחרונות, הוביל להצטרפותן למסחר של חברות רבות שהן למעשה סטארט-אפים בתחומי הטכנולוגיה. לא אחת מדובר בחברות שטרם התבססו מבחינה כלכלית והן בעיקר מציגות תוכניות גדולות לעתיד. משכך, רבות מהן הגיעו להנפקה כשלדוחותיהן מתלווה הערת "עסק חי", שהיא אזהרה לבעלי המניות בחברה שמשגרים רואי החשבון שלה בעת הכנת הדוח הכספי. ההערה משקפת חשש שהחברה לא תצליח לקיים את פעילותה "כעסק חי" בטווח של כשנה, במקרה שלא תוכל לגייס מימון חליפי או לבצע מהפך משמעותי בעסקיה.

ניתוח שערכה פירמת המידע העסקי Coface BDI מלמד כי שיעור החברות הציבוריות שבדוחותיהן לסיכום 2021 הופיעה הערת "עסק חי" עמד על 5.3% מכלל החברות. למעשה, מדובר בירידה ביחס לשנה קודמת, ובמגמת ירידה שנמשכת זה כמה שנים.

מספר החברות שדוחותיהן הכילו את ההערה המדוברת בסוף השנה היה 19, לעומת 16 בסיכום 2020, אך שיעורן מכלל החברות צנח, לאור הצמיחה החדה במספר החברות הציבוריות בת"א, שעומד כיום על 655 חברות.

ההנפקה עשויה לתרום לאיתנות

מניתוח הנתונים עולה כי שיעור החברות הציבוריות עם הערת "עסק חי" צנח ב-60% בתוך שבע שנים - מ-12.7% בשנת 2015 לנתון שנרשם אשתקד. בשש משבע השנים הללו נרשמה ירידה בנתון זה, כאשר דווקא בשנת 2019 חלה עלייה מתונה מ-8.6% ל-8.9%.  

בשנת 2021 הצטרפו 113 חברות חדשות לבורסה, רבות מהמנפיקות היו כאמור חברות הזנק (סטארט-אפים). ואכן לא מעט מהסטארט-אפים שהנפיקו נשאו "על גבם" הערת עסק חי. אולם יצוין כי השלמה של הנפקה ממלאת את קופת המזומנים של החברה ועשויה לשפר את מצבה הפיננסי, כך שבדוחות הבאים כבר תימחק אותה הערה.

 

דוגמה כזו היא של חברת סייברוואן שהונפקה במאי 2020, כשלדוחותיה לסיכום 2019 נלוותה הערת "עסק חי". באותם דוחות כספיים ציינו רואי החשבון של החברה, מפתחת הטכנולוגיה שמיועדת למנוע מנהגים היסח דעת מהטלפון הנייד, כי בכל אחת משלוש השנים האחרונות נוצרו לחברה הפסדים ותזרימי מזומנים שליליים. בסופו של דבר, החברה השלימה את הנפקתה בהצלחה וגייסה סכום של 26 מיליון שקל, ובסיכום שנת 2020 כבר לא ליוותה את דוחותיה הערת "עסק חי".

שיעור גבוה יותר בקרב ענף ההייטק

נראה אם כן, שהירידה בשיעור ההערות לחברות בשנתיים האחרונות, על אף גל של הנפקות של חברות הייטק צעירות עם חלומות גדולים, תצטרך להיבחן בהמשך לנוכח הצלחת התוכניות העסקיות של אותן חברות. חברה שלא תצליח לעמוד ביעדים העסקיים שהציבה לעתיד, עלולה לקבל שוב את הערת ה"עסק חי" בדוחותיה בשנים הקרובות.

בחלוקה לפי ענפים, הניתוח מעלה כי כי ענף ההייטק הוא בעל השיעור הגבוה ביותר בהופעת ההערה בדוחות: 34% מהחברות בענף סיכמו את שנת 2021 עם הערה זו, והיוו 23% מהחברות הציבוריות בבורסה; חברות הנדל"ן והבינוי  אמנם מהוות 22% מהחברות בבורסה התל אביבית, אך שיעור ההערה בדוחותיהן עמד על 12% בלבד. לא פלא לנוכח טירוף המחירים בשוק הדיור המקומי.

ענפים נוספים שהם "שיאנים" בהיבט זה הם הביומד וכן ההשקעות וההחזקות, שבהם  חברה אחת מכל חמש ציבוריות (20%) נושאת הערת "עסק חי", בעוד ששיעורי החברות בענפים אלו מכלל החברות בבורסה מהווים 9% ו-7% בהתאמה. בתחום התעשייה המסורתית החברות מפגינות יציבות יחסית, כשרק 3% מהן נושאות הערה זו, בעוד שהן מהוות עשירית ממספר החברות בבורסה.

בסיכום הממצאים מציינת תהילה ינאי, מנכ"לית משותפת ב-Coface Bdi, כי הירידה בשיעור ההערות נובעת בין היתר מ"ההצטרפות המשמעותית של חברות הייטק לבורסה, זאת לצד התאוששות המשק ממשבר הקורונה. כמו כן, המשך תמיכת הממשלה באמצעות תשלום דמי חל"ת, דמי בידוד, תוכניות סיוע לעסקים שנפגעו מהמשבר וכדומה, כמו גם סביבת הריבית הנמוכה שתרמה להיקף גיוסים נרחב. כל אלה, לצד המשך התייעלות של החברות, תרמו לשיפור הפעילות במשק, ובשוק המניות בפרט".