עלי אקספרס רושם ירידה בהזמנות זה החודש השלישי, הישראלים חזרו לבוקינג

חופשת הפסח וההיערכות לקיץ הובילו לעלייה בהזמנת בתי מלון באפריל, אך במקביל נרשמה ירידה בהזמנות ברשתות השיווק והפארם ובמשלוחי המזון • טרמינל X, שרשם הפסד ברבעון הראשון של השנה, רושם ירידה בהזמנות • הדירוג החודשי של אתרי האונליין

אפליקציית עלי אקספרס / צילום: Shutterstock, BigTunaOnline
אפליקציית עלי אקספרס / צילום: Shutterstock, BigTunaOnline

סיכום חודש אפריל 2022 בקניות הישראלים באונליין מצביע על ירידה לעומת חודש מרץ, לאור צמצום בהזמנות ברשתות השיווק והפארם, ירידה בהיקף הזמנות אוכל ואף בקניות בעלי אקספרס. ההסבר לירידה מיוחס לפסח וחול המועד, והוא גם זה שמצביע על התחזקות בהזמנות של מוצרי תיירות, כאשר האתר בוקינג נכנס לדירוג - כך עולה מנתוני חברת שופ אנליטיקס.

הנתונים המוצגים במדור זה בסיכומו של כל חודש מחלקים את בתי העסק לשלוש קבוצות: רכישות באתרי אונליין מובהקים, כלומר של עסקים שלא פועלים גם בחנויות פיזיות, רכישה באתרי אונליין של רשתות מענפים שונים הפועלות גם באופליין, והזמנות מקוונות מתחום האוכל.

מזמינים דרך מתווך

האתר הסיני עלי אקספרס ניצב גם החודש בראש טבלת אתרי האונליין המובהקים, אלא שבדומה לחודשים עברו, היקף הקניות באתר משקף ירידה, כשהוא מרכז 57% מכלל ההזמנות בעשרת האתרים הבולטים בקטגוריה זו - לעומת 63% במרץ, 72% בפברואר ו-76% בינואר.

קניות הישראלים כוללות בעיקר תכשיטים, כלי עבודה, אביזרים לבית ולמטבח, צעצועים ומוצרי חשמל ואלקטרוניקה. בשופ אנליטיקס מציינים כי למרות היחלשות האתר, עלי אקספרס ממשיך לשמש מקור רכישה גם לעסקים קטנים, הרוכשים באתר מוצרים שמשווקים הלאה לצרכן הישראלי.

שיעור ההזמנות באמזון, השנייה בדירוג בקטגוריה זו, ממשיך את מגמת העלייה המתונה שאפיינה את החודשים הקודמים, עם 9% מההזמנות בקטגוריה. האתר הסיני SHEIN שומר על מקומו השלישי עם כ-8% מנתח המכירות של העשירייה המובילה, צמיחה לעומת החודש שעבר שהסתכם עם נתח של 6%. אתר שיין משווק מוצרי אופנה ומוצרים לבית בתמחור נמוך, ובאפריל הציע מבצעים רבים, שהבולט בהם כלל הנחות לשמלות ערב ובגדי אירועים (חתונות וכדומה).

הביקוש לטוס ולנפוש בתקופת הפסח והקיץ בעיקר משתקף גם בטבלה: את המקום הרביעי תופס האתר בוקינג, המתמחה בהזמנת בתי מלון ופתרונות לינה. מכלל הקטגוריה, בוצעו בבוקינג 5% מההזמנות. בשופ אנליטיקס מציינים כי רוב הישראלים מעדיפים להזמין חדר במלון באמצעות בוקינג ולא באתרי האינטרנט של בתי המלון ישירות, "בדומה למה שקורה עם וולט, כשהצרכנים מעדיפים להזמין את הארוחה מאתר השליחויות, ולא מאתר האינטרנט של המסעדה".

 
  

נזכיר כי בתי המלון משלמים לבוקינג עמלה של כ-15%. לפני כשנתיים נדרשה הרשות לתחרות לנושא הצגת מחירי הלינה בבוקינג ובאתרי הרשתות, וקבעה כי לא ניתן להגביל את בתי המלון מלהציע מחירים זולים יותר מאלה המוצגים בבוקינג.

בעניין אחר, לאחרונה פרסמה היועצת המשפטית לממשלה עמדה להצגת מחירי הלינה בבוקינג ללא רכיב המע"מ, וציינה כי על האתר הפונה לצרכנים הישראלים באתר בעברית להציע את המחיר הכולל בהתאם לדין הישראלי. מבוקינג נמסר בעניין זה כי הנושא נבחן.

אתר נקסט ממשיך לחזק את מעמדו, ובדומה לנתוני מרץ גם אפריל הסתכם עם נתח של 5% מהקטגוריה. התחזקות האתר הבריטי, מחביבי הקונים הישראלים, מגיעה גם על חשבון טרמינל X מבית פוקס, שאת חודש אפריל מסכם עם 3% מהמכירות לעומת 5% במרץ. נזכיר כי בתחילת השבוע פורסמו דוחות קבוצת פוקס, בעלת טרמינל X, מהם עלה שהאתר סיים את הרבעון הראשון ב־2022 עם הפסד של 2.7 מיליון שקל, ועומד על נתונים שליליים רבעון שני ברציפות.

אתר BUYME, המציע שוברי מתנה למימוש בבתי עסק שונים, גרף 4% מהמכירות בקטגוריה - בדומה למכירות במרקט פלייס של eBay המשקפים התחזקות לעומת מרץ. באתר Iherb, המתמחה בתוספי מזון, מוצרי מזון וטואלטיקה, בוצעו כ-3% מהמכירות (לעומת 4% בחודש שעבר). את העשירייה הראשונה סוגר האתר הבריטי אסוס, שגם החודש מסתפק ב-2% בלבד בקטגוריה.

מחכים להשפעת קארפור

דוח אפריל משקף כאמור ירידה במספר ההזמנות ברשתות הקמעונאות, בעקבות חופשת חג הפסח. "חגים וחופשות אינם תקופות טובות לאי-קומרס", מסביר נתי יעקובי מנכ"ל שופ אנליטיקס. "היציאה משגרת עבודה לטובת חופשות בארץ או בחו"ל מקטינה את הזמן הפנוי, ואת הצורך בהזמנת מוצרים. עם זאת, זהו זמנם של אתרים ייעודיים לבלוט, עובדה שניכרת בגידול באתרי התיירות ובאתרים הקשורים למתנות ופעילויות בפסח".

עם זאת, רשתות המזון והפארם ממשיכות לתפוס חמישה מקומות בדירוג מתוך 10 האתרים הבולטים בקטגוריה של רשתות המחזיקות חנויות פיזיות ומוכרות באונליין. שופרסל ממשיכה לחזק בעקביות את מעמדה, עם נתח של 47% מכלל המכירות בקטגוריה, לעומת 43% במרץ. בהמשך השנה תצטרך הרשת להתמודד עם מתחרה חדש - קארפור הצרפתית, שנכנסת לישראל. הכניסה תלווה בהשקת אתר אי-קומרס, כפי שהרשת נוהגת במדינות שבהן היא פועלת.

במקום השני ניצבת סופר פארם, עם 17%, היחלשות קלה ביחס לחודש מרץ. אתר האונליין של רמי לוי הוא השלישי בקטגוריה, עם נתח של 11%, גם כן ירידה קלה לעומת מרץ. לעומתם, האתר של KSP מתחזק החודש, ונוגס 8% מנתח המכירות בקטגוריה. באתר נמכרים מוצרים מקטגוריות שונות ומגוונות, אחרי שהפך זה מכבר למרקט פלייס נרחב.

אתר זארה ממשיך להיות אתר האופנה החזק בקטגוריה, עם 4% מהמכירות. מתחת לזארה ממוקם אתר האונליין של יינות ביתן עם 3% מהמכירות. יש להניח שהאתר יוסב לאתר קארפור, יחד עם הסבת כל סניפי הרשת לסניפי הקמעונאית הצרפתית.

גם נוכחותה של נספרסו ישראל בעשירייה שומרת על יציבות - בדומה לחודשים מרץ ופברואר, נתח המכירות של האתר שמוכר קפסולות וציוד לקפה משקף 3% מכלל המכירות בקטגוריה. מדובר בנתון מרשים, לאור העובדה שהמכירות ממוקדות במוצרים מסוימים בלבד, במתכונת המכירה הישירה לצרכנים (בשונה מהמנעד הרחב בשאר האתרים בקטגוריה זו).

את העשירייה סוגרים אתר האונליין של ACE ואתר ZER4U שהציע מארזים ומתנות לפסח, כל אחד מהם עם 3%, ורשת הקמעונאות מחסני השוק עם 2% מהמכירות. "העובדה שביתן ומחסני השוק הופכות לתושבות קבועות בעשיריה מצביעה על שינויים בהרגלי הצריכה בנוגע לקניות בסופרמרקט", אומר יעקובי.

וולט: בעיקר נשים

חברת השליחויות וולט שומרת על מעמדה הבלתי מעורער בקטגוריית הזמנות מאתרי מסעדות, עם נתח של 58% מהמכירות. אחריה מקדונלד'ס עם 18% מהמכירות. לעומת וולט, המתחרה תן ביס נחלשת, ייתכן שהסיבה לכך היא חופשים ממקומות עבודה שמהווים חלק ניכר מהזמנותיה. את חודש אפריל סיכמה תן ביס עם 13% מהמכירות, לעומת כ-17% בחודש מרץ. הנתח של דומינוס פיצה עמד באפריל על 6%, ושל משלוחה כ-5%.

"פסח וחול המועד משפיעים על טבלת אתרי ההזמנות ממסעדות", מסביר יעקבי. "ניתן לראות ירידות של כ-25% בהזמנות בתן ביס ובמשלוחה, לעומת וולט שסופגת ירידה מתונה של כ-5% במספר ההזמנות באפריל".

לנוכח נתח השוק יוצא הדופן של וולט, הממשיכה להתחזק בעקביות ולהרחיב את היצע המוצרים שהיא משלחת (מוצרי מזון, פארם וכדומה), ביצעה שופ אנליטיקס ניתוח לאפיון ההזמנות דרך וולט לרבעון הראשון של 2022.

מהבדיקה עולה כי המחיר הממוצע להזמנת ארוחה בוולט עומד על 145 שקל, על פי החלוקה הבאה: 92% מההזמנות נעשות במחיר של עד 250 שקל, 7% מההזמנות הן בטווח מחיר של 251-500 שקל, ואילו 1% מההזמנות הוא במחיר של 500 שקל ויותר. חובבי וולט מזמינים בתדירות של כשלוש פעמים בחודש, בסכום ממוצע לכלל ההזמנות העומד על 435 שקל למזמין או למשק בית. נשים אחראיות לרוב הרכישות בוולט - 70% לעומת 30% גברים.

 
  

התחזקות רשת הגלידריות גולדה שהפכה להיות חלק מהנוף העירוני ברחבי הארץ לא פוסחת על ההזמנות המקוונות, שקיבלו דחיפה בקורונה. גולדה היא חנות המזון שממנה מזמינים הכי הרבה בוולט. אחרי גולדה ממוקמת מקדונלד'ס, רשת המזון המהיר שמפעילה מערך משלוחים חזק משלה - כלומר נהנית הן מהזמנות ישירות והן מהזמנות בוולט.

במקום השלישי נמצאת רשת Ze Sushi, ואחריה רשת הגלידריות דלי קרים. רשת פיתה בשר חמישית, אחריה מוזס, רשת הקונדיטוריות בוטיק סנטרל, ורשת המסעדות האיטלקיות פיאנו פיאנו הפועלת בשרון ובאזור הצפון, שעקפה את ההזמנות ברשתות לנדוור וארומה.

בפילוח גיל המזמינים, 33% הם בגילאי 25-34, 30% בטווח הגיל 35-44, 27% בני 15 עד 24, 9% בני 45-54, ובני ה-55 ומעלה משקפים 1% מההזמנות.

היכן מתגוררים המזמינים? 67% ביישובי תל אביב וגוש דן, 20% באזור השרון והשומרון, 6% באזור הדרום והשפלה (שם נוכחות שירותי המשלוחים דלה יותר). ירושלים מהווה 3% בלבד מההזמנות, וחיפה והצפון 4%.

עד כמה ההכנסה מהווה שיקול בהזמנות של אוכל? 29% מהמזמינים משתכרים מעט מעל השכר הממוצע במשק (כ-12 אלף שקל), 28% נמצאים ברמת השכר הממוצע, 20% משתכרים ברמת שכר שהיא מעט מתחת לממוצע, ו-15% משתכרים ברמת שכר שהיא "הרבה מתחת לממוצע". 8% מהמזמינים משתכרים ברמת שכר שהיא "הרבה מעל לממוצע".