הבלגן בנתב"ג לא מנע מרשות שדות התעופה לגייס מיליארד שקל ממוסדיים

למרות התורים וביטולי הטיסות התכופים, קיבלה הנפקת האג"ח הראשונה של רש"ת את הדירוג המקסימלי ממידרוג: "בשל מעורבות הממשלה וחיוניותם של נמלי התעופה לתפקוד המשק - הסבירות לתמיכת המדינה ברשות בעת הצורך הינה גבוהה מאוד"

נתב''ג אולם הנוסעים היוצאים לחו''ל  - דיוטי פרי / צילום: כדיה לוי
נתב''ג אולם הנוסעים היוצאים לחו''ל - דיוטי פרי / צילום: כדיה לוי

רשות שדות התעופה השלימה הנפקה ראשונה של איגרות חוב, בהיקף של מיליארד שקל, אשר החלו להיסחר בשבוע שעבר ב-TASE UP (רצף מוסדיים). מדובר בשתי סדרות אג"ח, צמודות למדד - הראשונה בהיקף של 600 מיליון שקל, נושאת ריבית שנתית קבועה של 1.55%, לתשלומים עד שנת 2031 והשנייה בהיקף של 400 מיליון שקל, נושאת ריבית קבועה של 1.75% לתשלום עד שנת 2036.

למרות הכאוס השורר בימים אלה בנתב"ג, ביטולי טיסות ותורים ארוכים המיוחסים למחסור בכוח אדם, זכו האג"ח של רש"ת (בהיקף של עד 1.5 מיליארד שקל) לדירוג Aaa.il על-ידי חברת הדירוג מידרוג - הדירוג הגבוה ביותר, שמשמעותו כושר החזר אשראי גבוה ביותר יחסית למנפיקים מקומיים אחרים. לא פורסם דוח מעודכן ומפורט לקראת הנפקת האג"ח, כך שאין נתונים על פעילותה מתחילת 2022.

רשות שדות התעופה בישראל (רש"ת), בניהולו של חגי טופולנסקי, שנכנס השבוע לתפקיד (מחליף את יורם שפירא שהיה מ"מ מנכ"ל רשות שדות התעופה), היא תאגיד שפועל מכוח החוק ואמון על החזקתם, הפעלתם, ניהולם ופיתוחם של כלל שדות התעופה הבינלאומיים והפנים-ארציים בישראל (למעט צבאיים), יחידות הבקרה האווירית ומסופי גבול יבשתיים.

בדוח של מידרוג מאוקטובר 2021 נכתב שלהערכת רש"ת בשנים 2022-2024 מספר הנוסעים יגדל בהדרגה עד לכ-24 מיליון, והכנסות הרשות מאגרות יעלו. מכיוון שמדובר על דירוג מאוקטובר, הוא לא כולל התייחסויות לנושא הבלגן (ביטולי ועיכובי טיסות, תורים ארוכים) השורר כיום בשדה התעופה בן גוריון (ובענף התעופה העולמי בכלל) שנוצר על רקע פיטורי עובדים בעת המגפה ומחסור בעובדים כיום.

"תשתית חיונית ומונופול טבעי בתחומה"

בעדכון לדירוג שפורסם לפני מספר שבועות מפנים כלכלני מידרוג, תומר דר ואלעד סרוסי, לדירוג הקודם שניתן לרש"ת. שם הם כתבו כי הדירוג נקבע על-פי גישת מידרוג למנפיק קשור למדינה, אשר כושר החזר האשראי שלו מצוי בזיקה גבוהה מאוד לזה של המדינה, ונגזר בהתבסס על הערכת הסבירות לתמיכת המדינה ברש"ת.

השיקולים שהובאו בחשבון בעת הדירוג כוללים את העובדה שרשות שדות התעופה אמונה על תשתית חיונית ומהווה מונופול טבעי בתחומה; שהרשות היא תאגיד סטטוטורי הפועל מכוח חוק שמסדיר את מנגנוני הפיקוח והבקרה של הממשלה; שהיא מהווה זרוע ביצוע של משרד התחבורה; ושתוצאות הפעילות של הרשות נגזרות במידה רבה מתעריפי אגרות התעופה ומהיקף התמלוגים למדינה. 

עוד הובא בחשבון כי הכנסות הרשות צמחו בעקביות ב-2017-2019, אך נפגעו משמעותית ב-2020 בשל מגפת הקורונה, עם תמיכת המדינה ברשות נוכח הפגיעה בפעילותה ב-2020, באמצעות מתן אפשרות לגיוס חוב למימון תוכנית הפיתוח ופעילותה השוטפת, כמו גם גריעת תשלומי הקרן מן הרווח הנקי לצורך חישוב התמלוגים למדינה.

במידרוג סבורים כי בשל התלות של הרשות במדינה, ביצועיה העסקיים העצמאיים הם בעלי השפעה נמוכה על יכולת שירות החוב שלה. "נוכח מעמד הרשות כזרוע ביצועית ליישום מדיניות הממשלה, וכן בשל מעורבותה הגבוהה של הממשלה בקבלת ההחלטות ברשות, לצד חיוניותם של נמלי התעופה בישראל בכלל ונמל התעופה בן גוריון בפרט לתפקודו התקין של המשק - אנו מעריכים כי הסבירות לתמיכת המדינה ברשות בעת הצורך הינה גבוהה מאוד", כתבו כלכלני מידרוג.

הם מציינים כי לא קיימת מחויבות חוקית לתמיכת המדינה ברשות, אך מעריכים כי "מערך ההסכמים בין הרשות למדינה, כמו גם היסטוריית היחסים ושיתוף הפעולה בין השתיים, מעניקים רמת ודאות גבוהה לכושר פירעון החוב של הרשות".

בדוח הדירוג מאוקטובר שעבר הם מזכירים את מספר הנוסעים השנתי שעלה בין 2017 ל-2019 מ-23.1 מיליון ל-26.5 מיליון, ואיתם עלו הכנסות הרשות מ-3.6 מיליארד שקל ל-4.1 מיליארד שקל.

עם זאת, הרווח התפעולי המתואם דווקא ירד מ-939 מיליון שקל ב-2017 ל-887 מיליון שקל ב-2019. הם מזכירים שב-2020 בשל התפרצות המגפה, מספר הנוסעים הבינלאומיים בנתב"ג נפל ל-4.5 מיליון בלבד, ובמחצית הראשונה של 2021 המספר עמד על כ-1.4 מיליון, דבר שפגע בהכנסות הרשות: ב-2020 הן הסתכמו במיליארד שקל ובמחצית הראשונה של 2021 ב-372 מיליון שקל. בהתאם היא גם הציגה הפסד תפעולי של 1.4 מיליארד שקל ב-2020 ושל 657 מיליון שקל במחצית הראשונה של 2021.

מחפשים פתרון לתורים ולביטולי הטיסות

לאחרונה נערך דיון בכנסת בנושא הכאוס בנתב"ג, בוועדה מיוחדת לפניות הציבור. מנהל נתב"ג שמואל זכאי, שהודיע השבוע על פרישתו הצפויה, אמר שם כי השנה צפויים לעבור בנתב"ג 18 מיליון נוסעים וכי אישר לוח טיסות צפוף, כדי לדאוג לתחרות בטיסות לחו"ל ובכך למחירים נמוכים. לדבריו, "בבחירה בין תורים ארוכים בנתב"ג לבין ביטול טיסות בחרנו באפשרות הראשונה לטובת הכיס של הצרכן הישראלי. אני מעדיף שטיסה תצא באיחור אבל שתמתין לכלל הנוסעים שמחכים שעות בתור".

זכאי סיפר שבנתב"ג חסרים היום כאלף עובדים: "לקחנו 400 עובדים ברשות שדות התעופה שלא מגיעים ממקצועות הביטחון ועשינו להם הסבה מקצועית לבודקים ביטחוניים. נתתי אישור לגייס בני נוער לשירותי הקרקע בנמל התעופה ואנחנו נמצאים בהליך גיוס גם לעובדים מהמגזר החרדי", הוא מסר.

רשות שדות התעופה

תחום עיסוק: החזקה, הפעלה, ניהול ופיתוח של שדות התעופה, יחידות הבקרה האווירית ומסופי הגבול היבשתיים

היסטוריה: הוקמה בשנת 1977. בימים אלה מונה חגי טופולנסקי למנכ"ל במקומו של שמואל זכאי שפורש

נתונים: הרשות עד לפרוץ הקורונה טיפלה הרשות בכ-25 מיליון נוסעים בשנה, אך הנתונים ירדו ל-4.5 מיליון ב-2020 ול-1.4 מיליון נוסעים במחצית הראשונה של 2021. במחצית 1/2021 רשמה הכנסות של 372 מיליון שקל (אחרי מיליארד שקל ב-2020) והפסד של 657 מיליון שקל (אחרי הפסד של 1.4 מיליארד ב-2020)