שיתוף-פעולה בין ישראל לארה״ב בתחום הטכנולוגיות המתקדמות

במסגרת ביקור נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נחתם הסכם שת"פ בתחום אקלים-טק • מטרת שיתוף-הפעולה לייצר תשתית מקצועית לדיאלוג טכנולוגי-אסטרטגי בין המדינות

השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג / צילום: שלומי יוסף
השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג / צילום: שלומי יוסף

במסגרת ביקורו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בישראל, סוכם היום (ד') על שיתוף-פעולה אסטרטגי בין ישראל לארה״ב בתחום הטכנולוגיות המתקדמות, שיתמקד בתחומי האקלים, היערכות למגפות, בינה מלאכותית וקוואנטום. המטה לביטחון לאומי, משרד החדשנות והמדע, המשרד להגנת הסביבה ומשרד הבריאות, בסיוע משרדי ממשלה נוספים, יובילו את הצוותים המקצועיים בתחומים הללו, ויחלו לפעול כבר בחודשים הקרובים, במטרה לייצר תשתית מקצועית לדיאלוג טכנולוגי-אסטרטגי בין המדינות.

מטרתו של שיתוף-הפעולה היא לתת ביטוי למערכת היחסים המיוחדת בין ארה"ב וישראל, לעגן את השותפות בין המדינות ולמצב את מעמדה של ישראל בין בנות-בריתה המובילות של ארה"ב בתחום הטכנולוגי, הנמצא בראש סדר היום הבין-לאומי. כיום, השקעותיה של ישראל בתחום האקלים-טק הן מועטות. בדוח מבקר המדינה בנושא היערכות המדינה להתמודדות עם משבר האקלים, נכתב כי בשנת 2018 שיעור ההשקעה הציבורית של רשות החדשנות בתחומי האנרגיה, המים, הסביבה והקיימות היה 4%, השיעור השלישי הנמוך ביותר מבין התחומים שנסקרו. כמו כן נתונים השוואתיים בנוגע למדינות ה-OECD אחרות מלמדים כי בתחום טכנולוגיות הקשורות באקלים, ישראל מדורגת בתחתית סולם הדירוג. גם לפי דוח רשות החדשנות - משקיעים זרים לא נוהרים להשקיע בחברות אקלים-טק ישראליות.

לפי ההערכות, היקף השוק הגלובלי של טכנולוגיות אקלים וסביבה צפוי לצמוח ל-9.4 טריליון יורו ב-2030. לאחרונה, הודיעה הממשלה על תוכנית השקעות נרחבת בתחום, בגובה 3 מיליארד שקלים, אך תקצובה תלוי בממשלה הבאה, ובמו״מ התקציבי שינהלו המשרדים השונים מול משרד האוצר. עד כה, הוקצו רק 300 מיליון שקלים לטובת הנושא.