חוות שרתים | בלעדי

מטירת הכרמל ועד פתח תקווה: חוות השרתים של משפחת לבנת בדרך לאקזיט

משפחת לבנת, הנחשבת לאחת החזקות והעשירות בישראל, נמצאת במגעים מתקדמים למכירת 49% מחברת מד וואן לקרן האמריקאית ברקשייר פרטנרס • האקזיט צפוי להכניס למשפחה מעל ל־730 מיליון שקל, ולעזור לה להתמודד עם ענקיות השרתים שגודשות את ישראל

שי לבנת, יו''ר מד וואן / צילום: עומר הכהן
שי לבנת, יו''ר מד וואן / צילום: עומר הכהן

משפחת לבנת מעוניינת לנצל את התנופה בבניית חוות שרתים בישראל, ובו בזמן ליהנות מאירוע הנזלה בעיצומו של משבר כלכלי. לגלובס נודע כי המשפחה מנהלת משא ומתן מתקדם עם קרן הפרייבט אקוויטי האמריקאית - ברקשייר פרטנרס, למכירת 49% מאחזקותיה במפעילת חוות השרתים הישראלית הוותיקה מד וואן (MedOne), לפי שווי של כ־1.5 מיליארד שקל. אם תגיע העסקה לכדי סיכום, יקבלו בני המשפחה זאב, צביקה, ושי לבנת - המשמש כיו"ר החברה - סכום של מעל ל־730 מיליון שקל, תוך שהם שומרים על שליטתם בחברה.

ברקשייר פרטנרס תזרים לחברה מאות מיליוני שקלים שיאפשרו לה להתרחב באמצעות הקמה של חוות שרתים חדשות. באמצעות כך, היא תנסה להדביק את הפער שנוצר בינה לבין מתחרות חדשות יותר בשוק כמו סרבר-פארם של משפחת פפושדו, שונפלד הנדסה של יוסי שונפלד, גלובל דאטה סנטר של משה לסמן, ושורה של חברות נדל"ן כמו עזריאלי-קומפס, מליסרון, גב-ים ואדגר.

חלוצת תעשיית חוות השרתים בישראל

מד וואן היא אחת מחלוצות תעשיית חוות השרתים בישראל. המתקן המפורסם ביותר שלה הוא חוות השרתים התת קרקעית בטירת כרמל, המנהלת ומאחסנת מידע רגיש של משרדי ממשלה, בנקים, ספקיות אינטרנט וחברות ביטוח. לחברה חוות ותיקות נוספות בפתח תקווה ובתל אביב.

התנופה בבניית חוות השרתים הגיעה בעקבות מכרז נימבוס שעודד את הגעתם לישראל של ענקיות כמו אמזון, גוגל, מיקרוסופט ואורקל, וכניסתם של מתחרים רבים לתחום. תנופה זו הובילה את החברה גם לשדרג את בניית החוות שלה לחוות "הייפרסקייל" - חוות מתקדמות העומדות בתקנים בינלאומיים שדורשות ענקיות תוכנה כמו מיקרוסופט, גוגל או אורקל.

בימים אלה נבנית חוות שרתים חדשה בסמוך לחווה הותיקה בטירת כרמל, בנפח של 10 מגה ואט, וחווה חדשה נוספת ברמלה בנפח של 10.5 מגה וואט. בניית שתי החוות, בנוסף לחווה שלישית שנמצאת בתכנון, צפויה לעלות כ-300-400 מיליון שקל לחווה, כך שהחברה נדרשה להוצאה כבדה של יותר ממיליארד שקל על מנת לעמוד בתחרות עם השאר. תנופת בנייה זו תשליש את היקף השירות שמספקת מד וואן ללקוחותיה, במונחים של מגה וואט.

מד וואן שכרה את שירותיו של בית ההשקעות מואליס, המסייע לחברות ישראליות רבות באיתור רוכשים ושותפים פיננסים. אם העסקה תגיע לכדי מיצוי, ברקשייר פרטנרס, קרן שגייסה 16 מיליארד דולר סך הכל, תסייע למד וואן במימון בניית מרכזים אלה ואחרים.
ברקשייר פרטנרס (אין קשר לברקשייר האת’וויי של וורן באפט- א"ג) היא קרן הון פרטית מבוסטון. השקעותיה בחברות צומחות נעות בין רשתות מזון, חנויות תכשיטים, לבין מותגי כושר כמו קרוספיט וחברת הביטוח למכשירי סלולר אשוריאן, שגם מחזיקה במרכז פיתוח בישראל. ברקשייר פרטנרס פעילה כבר זמן מה בתחום חוות השרתים: היא השקיעה יחד עם קרן פרמירה במפעילת חוות השרתים הדרום-אפריקאית טראקו, ומכרה את השליטה בה לידי קרן ההשקעות האמריקאית דיג’יטל ריאליטי, המתמחה גם היא בהשקעה בבניית חוות שרתים.

מכרז נימבוס הכניס לשוק את ענקיות הענן

כאמור, מכרז נימבוס למחשוב ענן ממשלתי הביא את ענקיות הענן הבינלאומיות - כמו אורקל, מיקרוסופט, גוגל ואמזון להשיק פעילות אחסון וניהול נתונים בישראל, אך אף אחת מהן לא בחרה את מד וואן כספקית תשתית.

אורקל בחרה להקים את המרכז התת קרקעי שלה בהר חוצבים בירושלים בשיתוף עם בינת הישראלית; אמזון בחרה בקבוצת עזריאלי-קומפס; מיקרוסופט בחרה בשונפלד הנדסה; ואילו גוגל בחרה בנוסף לשונפלד, גם את קבוצת גלובל דאטה סנטר של משה לסמן ואת סרברפארם של אבנר פפושדו. לגלובס נודע כי אורקל בחרה באחת מחוות השרתים התת קרקעיות הנבנות בימים אלה של מד וואן, אם כי הפעילות שם אינה צפויה להיות גדולה כמו זו שאורקל מפעילה בהר חוצבים.

התחרות בשוק החוות מתרחבת לכל הכיוונים

בו בזמן, נכנסו לישראל גם שחקניות טכנולוגיות זרות עם מומחיות, במטרה לרכוש פעילות ישנה או להקים פעילות מאפס. כך, גלובל דאטה סנטר הותיקה של משה לסמן נמכרה בשנה שעברה לחברת אדג’ קונקס תמורת כ־300 מיליון דולר. קרן הפרייבט אקוויטי KKR החליטה לאחר מספר בירורים שלא לרכוש חברה ישראליות ובמקום זאת לפעול בישראל באופן עצמאי ולהקים חוות שרתים משלה בפתח תקווה.

יחד עם זאת, חברות נדל"ן רבות יוזמות בניית חוות שרתים משלהן, במטרה לתפוס ממנו נתח. מליסרון צפויה לבנות חווה של 12 מגה וואט בחיפה בשיתוף עם סלקום עד שנת 2024; גב ים מתכננת בנייתן של שתי חוות שרתים בנות 10.5 מגה וואט בחיפה וירושלים; אדגר השקעות ופיתוח מתכננת חוות שרתים חדשה בת 10 מגה וואט בפתח תקווה עד 2024. וגם קרדן גבע תשיק שתי חוות שרתים עד 2024 בשוהם וכפר סבא.
ממשפחת לבנת ומהחברות לא נתקבלה תגובה לידיעה.

מד וואן

תחום עיסוק: הקמת חוות שרתים ואירוח נתונים. אחת מחלוצות ענף חוות השרתים בישראל
היסטוריה: הוקמה ב־1997 ומנוהלת ע"י רוני שדה. משפחת לבנת מחזיקה ב־100% מהמניות
נתונים: שטח החוות שלה מתפרס על 25 אלף מ"ר, המפורסמת שבהן נמצאת בטירת הכרמל. בימים אלו נבנות חוות נוספות
עוד משהו: הקימה את כבל תעבורת האינטרנט התת ימי הראשון של ישראל, ומכרה אותו לטלקום איטליה ב־2005