קרן המטבע צפויה לחתוך שוב את תחזית הצמיחה

קרן המטבע הבינלאומית צפויה לקצץ את תחזית הצמיחה העולמית שלה "באופן משמעותי" בעדכון הבא שלה - כך לדברי הכלכלנית ג'יילה פזרבסיולו, מנהלת תחום האסטרטגיה, המדיניות והביקורת בארגון

ג'יילה פזרבסיולו, מנהלת תחום האסטרטגיה, המדיניות והביקורת בקרן המטבע / צילום: Associated Press, Carolyn Kaster
ג'יילה פזרבסיולו, מנהלת תחום האסטרטגיה, המדיניות והביקורת בקרן המטבע / צילום: Associated Press, Carolyn Kaster

עליית מחירי המזון והאנרגיה, ההפחתה בהון המוזרם לשווקים המתעוררים, המגפה המתמשכת וההאטה הכלכלית בסין הופכים את המצב ל"הרבה יותר מאתגר" עבור קובעי המדיניות, כך לדברי הכלכלנית הטורקית ג'יילה פזרבסיולו, מנהלת תחום האסטרטגיה, המדיניות והביקורת בארגון. בפאנל שנערך היום (א') בבאלי, אינדונזיה, היא אמרה: "זה זעזוע אחרי זעזוע אחר זעזוע, מה שפוגע מאוד בכלכלה העולמית".

לפי הדיווח בבלומברג, פזרבסיולו אמרה את הדברים לאחר ש-20 שרי אוצר ונגידי בנקים מרכזיים סיימו את פגישתם בשבת מבלי למסור הודעה רשמית בנוגע לתחזית הצמיחה העולמית. היא הדגישה את הקושי בתיאום תגובה כלל-עולמית לאינפלציה הגואה ולחששות מפני מיתון.

קרן המטבע הבינלאומית כבר קיצצה באפריל את תחזית הצמיחה הגלובלית השנה מ-4.4% לפני המלחמה באוקראינה ל-3.6%. לדברי פזרבסיולו, בסקירה שתתפרסם החודש, "ננמיך את התחזית שלנו באופן משמעותי".

בנקים מרכזיים ברחבי העולם מתקשים למצוא פיתרון לעליות המחירים שנובעות מבעיות בשרשרת האספקה. "השביל לנחיתה רכה הולך ונעשה צר יותר. אנחנו עדיין חושבים שזו דרך אפשרית, אבל בהחלט לא קלה", אמר בפאנל היון סונג שין, ראש תחום המחקר בבנק להסדרי סליקה בינלאומיים (BIS). "כשהבנקים המרכזיים נוקטים מדיניות מוניטרית מהירה ונחרצת ויש להם תגובה מקדימה לאינפלציה, זה תורם לנחיתה הרכה".

אינדונזיה, שתארח את פורום G-20 השנה, הפכה לחריגה בנוף: היא לא מעלה את הריבית הנמוכה ממילא שלה. פרי וארג'יו, נגיד הבנק המרכזי של אינדונזיה, הסביר: העלאת הריבית עלולה להוביל את המדינה, שרק יצאה ממיתון שנבע מהמגפה, לסטגפלציה.