איזנקוט בנאומו הפוליטי הראשון: "גמלה בליבי ההחלטה שלא לשבת מהצד"

שעות ספורות אחרי שהוכרז על האיחוד בין השניים, יו"ר "המחנה הממלכתי" בני גנץ, שר המשפטים גדעון סער והרמטכ"ל לשעבר גדי איזנקוט קיימו מסיבת עיתונאים • איזנקוט התייחס בנאומו הראשון לצורך בתיקון חוק הלאום ואמר כי "אני מאמין שמדינת הלאום של העם היהודי חייבת להבטיח שוויון מלא לכל אזרחיה ללא הבדל דת, גזע ומין" 

הרמטכ''ל לשעבר גדי איזנקוט / צילום: גלעד קוולרצ'יק
הרמטכ''ל לשעבר גדי איזנקוט / צילום: גלעד קוולרצ'יק

אחרי האיחוד - הצהרה: יו"ר "המחנה הממלכתי" ושר הביטחון בני גנץ כינס הערב (א') מסיבת עיתונאים יחד עם השותף החדש, הרמטכ"ל לשעבר גדי איזנקוט. גנץ פתח באיחולי החלמה לפצועים בפיגוע הבוקר בעיר העתיקה בירושלים ואמר "ראשית, אנחנו ביום קשה אחרי פיגוע ירי בירושלים. כולנו מייחלים ומתפללים להחלמתם המלאה של הפצועים. אני מבקש להביע הערכה לכוחות הביטחון על הפעולה המהירה שהביאה את המחבל להסגיר את עצמו. נמשיך לפעול מול הטרור בכל זירה, בכל האמצעים". 

■ הסקר שיצר את ברית הרמטכ"לים: כך הצליח גנץ לשכנע את איזנקוט לחבור אליו
הרמטכ"ל לשעבר גדי איזנקוט יורד מהגדר: מצטרף לגנץ ולסער 

גנץ התייחס לרשימה המאוחדת ואמר "אנחנו יוצאים לדרך עם 'המחנה הממלכתי' - ממשיכים בדרך חדשה. זהו המשך ישיר למה שכחול לבן על כלל חבריה מסמלת מיום היווסדה. המשך ישיר לאופן שבו גדי, גדעון ואני רואים את פניה של מדינת ישראל. גדי שמצטרף אלינו, ביחד עם מתן כהנא וחברים נוספים שיהיו חלק מהסיעה המאוחדת הוא לא רק מפקד עתיר זכויות, הוא אדם עתיר ערכים שעמד במבחנים הקשים ביותר בחברה הישראלית, וצבר ניסיון מחקרי, עסקי וחברתי".

"ביחד נפעל להוציא את העגלה הפוליטית מהבוץ"

"גדי ואני מכירים שנים רבות, לחמנו שכם אל שכם, שירתנו את מדינת ישראל ועם ישראל בשדה הקרב - ואני גאה לשתף איתו פעולה בשדה הפוליטי, למען אותן המטרות", הוסיף גנץ. "האומץ של גדי, היסודיות שלו, והאמונות שלו הם שהביאו אותו לכאן. בחרנו ללכת יחד, אחרי שיח ארוך של תוכן, מטרות וכוונות. ביחד נפעל להוציא את העגלה הפוליטית מהבוץ אבל לא פחות חשוב - ננווט אותה הלאה ליעדים הלאומיים שלנו.

"אנחנו בוחרים להתאחד כדי לבנות את הכוח של צה"ל מול כל האתגרים, לצמצם את הסכסוך בינינו לבין הפלסטינים ולחסום היתכנות להפיכתנו למדינה דו-לאומית. אנחנו בוחרים להתאחד כדי לשמור על שלטון החוק, ולטפל במשילות, ביוקר המחיה ובפערים בחינוך. אלו שמכירים אותי, יודעים שאני אדם מסורתי ולצד האמונה באל, אמרתי כבר שהדת השנייה שלי, האזרחית, היא הממלכתיות".

כמו גנץ ב-2019, גם איזנקוט התייחס בנאומו הראשון לחוק הלאום

לאחר גנץ עלה איזנקוט לנאום את נאומו הפוליטי הראשון במערכת הבחירות לכנסת ה-25. "במשך 41 שנים שירתתי את מדינת ישראל כלוחם וכמפקד. הייתה לי הזכות לעמוד בראש צה"ל ולהיות חלק משרשרת המפקדים שבונים את כוחה הצבאי ועוצמתה הייחודית של ישראל. מדינת ישראל נקלעה באחרונה למשבר פוליטי ולחוסר יציבות שנמשך לאורך שנים ופוער קרע עמוק בלב החברה. לאחר שהסתיימה תקופה הצינון המלאה הקבועה בחוק, גמלה בליבי ההחלטה שלא לשבת מהצד - אלא לעשות מעשה ולהצטרף למסגרת פוליטית ממלכתית, שתהווה בסיס לממשלה רחבה ויציבה לאורך זמן".

כמו גנץ ב-2019, גם איזנקוט התייחס בנאומו הראשון לצורך בתיקון חוק הלאום ואמר כי "אני מאמין שמדינת הלאום של העם היהודי חייבת להבטיח שוויון מלא לכל אזרחיה ללא הבדל דת, גזע ומין. לפעול להגדרת וחיזוק האינטרסים הלאומיים שלה ועוצמתה הביטחונית לאורך שנים. למנוע איומים של איראן ושלוחיה. לקדם מדיניות פעילה כדי לחסום התפתחות של מדינה דו-לאומית שתהווה סכנה למפעל הציוני ולחתור מתוך עוצמה לשלום עם שכנינו".

לדברי איזנקוט, "מאז שחרורי מצה"ל נפלה בחלקי הזכות לפעול במגוון דרכים לחיזוק חוסנה החברתי של מדינת ישראל. פגשתי את ישראל היפה, הערכית ששמה את הערבות ההדדית לפני כל ערך אחר. אך לא די ביוזמות חברתיות. עלינו לפעול לפתרון בעיות יסוד חברתיות - מיוקר המחיה ויכולת החיים של ילדינו ונכדינו במדינה ועד המשילות והמצב בכבישי ישראל. אני רואה בחברי בני גנץ, שזכיתי לשרת לצידו ותחת פיקודו תקופה ארוכה, האדם המתאים ביותר להוביל את המחנה הממלכתי והרעיונות שהוא מבטא".

יו"ר תקווה חדשה ושר המשפטים גדעון סער הוסיף: "אנחנו פונים היום לכל עם ישראל עם בשורה חשובה במערכת הבחירות הזו, אבל גם לימים שאחרי. התנועה הזו שעושה את הצעד הראשון, אינה רק מהלך טכני אלא מהלך עמוק לביסוס כוח פוליטי של כלל ישראל. התנועה הזו יכולה להיות ותהיה לכל מי שתהיה נאמן לכל הערכים המקוריים של התנועה הציונית לכל גווניה. היא תהיה בית לכל אזרחי ישראל, ללא הבדלי דת ועדה. בית דמוקרטי ויחתור לאחדות העם. את גדי הכרתי למעלה מ-20 שנה, ניסיתי להביאו לחיים הפוליטים בבחירות הקודמות, ואני שמח שהצלחנו".

"לא רוצה לדבר על נתניהו הערב"

לשאלת העיתונאים על העיתוי שבו הצטרף השיב איזנקוט: "מבחינתי לא השתנה שום דבר, אלא האמונה שלי שהמחנה הממלכתי בראשות בני גנץ יגיע להישג דו ספרתי שיאפשר לו להקים ממשלה רחבה ויציבה עם כל המפלגות הממלכתיות והציונות ויוביל בארבע שנים הבאות את ישראל באופן ממלכתי, מחבר ומאחד. מה שהיה חסר ב-3-4 שנים האחרונות. זו הדרך לצאת מהמיצר".

בהתייחסות לנתניהו אמר "לגבי שאלת ראש הממשלה לשעבר, כיהנתי תחת ממשלתו. לא רוצה לדבר עליו הערב. אני רוצה לנקוט נקיטת עמדה ערכית שבעיניי איש ציבור, לא משנה אם הוא במועצה אזורית או בממשלת ישראל, לא יכול להתמודד לתפקיד ציבורי עם כתבי אישום. זה לא בנורמות שאנחנו רוצים לעצמנו כמדינה דמוקרטית שומרת חוק".

סער השיב לשאלת העיתונאים על פערים בתפיסות המדיניות בין סער לאיזנקוט: "הגענו להבנה על תוואי היחיד הרלוונטי שמתאים למדינת ישראל בטווח הזמן שנראה לעין. בטווח הזה זה לא נושא של הקמת מדינה פלסטינית. הדרך הרלוונטית היחידה לפעול באופן שהולם את האינטרסים המדיניים והביטחוניים של מדינת ישראל זו דרך של צמצום הסכסוך, נציג את הרעיון הזה בהמשך בצורה יותר מפורטת. לתפיסה הזו אנחנו שותפים, היא מבוססת בעיקרה על הרחבת המשמעות של האוטונומיה והממשל העצמי של הפלסטינים בשטחי יהודה ושומרון".

על ההחלטה להיכנס לחיים הפוליטיים השיב איזנקוט: "זה מימוש אחריות ושליחות, ואני בא לשנים ארוכות ולא לתקופה קצרה. אבל אני משוכנע שהקו שאנחנו מובילים יאחד את החברה הישראלית ויביא לניצחון".

על התפקיד בו יישא איזנקוט השיב גנץ ברמז: "אין ספק שגדי יכול לתרום בצורה מגה משמעותית, ולא רק בתחומי הביטחון. גם תחומים חברתיים ולאומיים בכלל. הוא יכול להוביל. אני מתכוון להוביל את המרכז הממלכתי לניצחון, להיות זה שמרכיב את הממשלה בשיתוף מפלגות רבות אחרות וגדי יישא תפקיד ביטחוני מעל לכל צל של ספק".

מהליכוד נמסר בתגובה: "גדי איזנקוט הצטרף למפלגה שלא יכולה להקים ממשלה, מחרימה חצי עם ותוביל אותנו לבחירות שישיות. רק הליכוד יכול להקים ממשלה לאומית יציבה שתמנע סבב בחירות שישי ותחזיר את ישראל ליציבות".