אתם מתים על אייפון, הפרטנר חולה על אנדרואיד. כך תצליחו להסתדר

היתרונות והחסרונות של מערכות ההפעלה הניידות של אפל וגוגל - ואיך אנשים יכולים למצוא אפליקציות ניטרליות שיעבדו עם שתיהן

את מתה על האייפון שלך. בעלך אוהב את האנדרואיד שלו. איך תצליחו להסתדר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
את מתה על האייפון שלך. בעלך אוהב את האנדרואיד שלו. איך תצליחו להסתדר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

אני משתמשת ב־iOS. בעלי וויל משתמש באנדרואיד. הוא אומר שלעולם לא יעבור.

כשנפגשנו, היה לוויל סמסונג גלקסי S3. הוא נצמד לטלפונים של אנדרואיד מאז, למעט זמן קצר עם אייפון 6S פלוס. כשנפטר מהטלפון ההוא, הרבה מהודעות הטקסט שלו נעלמו בגלל שאנשים עדיין ניסו להשיג אותו דרך iMessage. הטעימה המהירה הזו מהדרך בה אפל תוקעת משתמשים שלה במערכות שלה העמיקה את הנחרצות שלו (מאז טיפלה אפל בבעיה).

הסוללה בסמארטפון נגמרת מהר מדי: מה אפשר לעשות? | בדיקת גלובס
מכירת האייפונים התחילה בישראל: עד כמה שווה לעשות טרייד-אין? | בדיקת גלובס
קיבלנו את האייפון 14 פרו החדש ל-24 שעות. אלה המסקנות | בדיקת גלובס
מערכת ההפעלה החדשה של אפל, iOS 16: מה השתנה? | בדיקת גלובס

יש כמה סיבות להעדפה שלי לאייפון. העיקרית ביניהן היא שאני לא מצליחה לוותר על ההודעות הקבוצתיות ב־iMessage.

באופן כללי, אנשים לא כל כך צפויים לעבור מאנדרואיד ל־iOS או ההיפך. אבל אנחנו בעיצומה של עונת הסמרטפונים, הזמן בשנה בו סמסונג, אפל וגוגל חושפות את הדגמים האחרונים, אז אולי שווה לשקול זאת. חוץ מזה, ישנן דרכים להתקיים בהרמוניה במשק בית עם אנדרואיד ו־iOS, ואני אדון בהן להלן.

מחנה המתנגדים לאייפון

רציתי לחקור את הפער בין אנדרואיד ל־iOS, אז שאלתי את וויל ונאמני אנדרואיד אחרים: מה אתם אוהבים בפלטפורמה שלכם?

לקחתי מבעלי את הפיקסל 6a שלו והתחלתי הקלטה קולית. בזמן שדיברנו, האפליקציה עשתה תמליל של הדברים שאמרנו בזמן אמת ובדיוק כמעט מושלם. זה אחד המאפיינים של האינטליגנציה המלאכותית של אנדרואיד שאני הכי מקנאת בו. השני הוא Hold for Me, כלי שעושה בדיוק את מה שהשם שלו אומר בזמן שמחכים לנציג של שירות לקוחות.

וויל אמר שהוא אוהב את המקלדת שניתן להקליד עליה על ידי החלקת האצבע, מאפיין שהיה באנדרואיד הרבה לפני אייפון, וכן את הגישה למערכת הקבצים, שמאפשרת לו לסנכרן נתונים בין המחשב והטלפון שלו בווי פי. "אלה דברים שנהניתי מהם זמן רב", אמר וויל, שעובד כמהנדס בחברת תוכנה רפואית. "קשה לשנות הרגלים".

ממשק ההודעות של אייפון מול אנדרואיד. קשה לשנות הרגלים / צילום: Shutterstock, Tada Images
 ממשק ההודעות של אייפון מול אנדרואיד. קשה לשנות הרגלים / צילום: Shutterstock, Tada Images

לוויל לא מפריעות בועות הטקסט הירוקות שהאנדרואיד שלו מעורר באייפונים. ראשית כל - הוא לא רואה אותן - בפיקסל הכל מופיע באותה צורה. רוב המשפחה שלו נמצאת באירופה, והם משתמשים בסיגנל ובאפליקציות אחרות שנראות אותו דבר בכל הפלטפורמות.

גוגל ניסתה לבייש את אפל לכך שתאמץ את סטנדרט הודעות הטקסט של הדור הבא, המכונה Rich Communication Service, כדי שכל ההודעות יהיו דומות יותר ל־iMessage. מבחינת אפל, יישום המערכת הזו עלול לפגוע באחת הסיבות בגללן אנשים נצמדים לאייפון.

וויליאם אדמיסטון, המשתמש בסמסונג גלקסי S9, בחר באנדרואיד בגלל החדשנות של גוגל וכן בגלל השליטה החזקה של אפל במערכת הסגורה שלה. "גם אני בן אדם של 'לעולם לא אייפון'", אמר אדמיסטון, תושב ראלי, צפון קרולינה העובד בחברת טכנולוגיה ליישור שיניים. "אנדרואיד מרגיש מעט יותר חדשני, המערכת המועדפת על חובבי טכנולוגיה אמיתיים".

אדמיסטון אהב גם את היכולת להתייחס לטלפון כמו אל מחשב אישי ולהתקן עליו מערכות הפעלה שונות ואפליקציות. הוא הודה שכיום הוא מתבסס על האפליקציות של גוגל.

גם אנדרואיד וגם אפל מציעות מדריכים מפורטים למי שרוצה לעשות את הקפיצה לפלטפורמה היריבה. אבל החלפת מערכת הפעלה היא יותר מהעברת אנשי הקשר והצילומים. מדובר בלמידה של שפה חדשה לגמרי של מחוות ותפריטים, וזה עלול להיות מתסכל.

"בכנות אני לא חושב שאחת ממערכות ההפעלה עדיפה מהשנייה, אבל אני חושב שלעבור מערכת הפעלה זה כאב ראש אדיר", אמר בעלי.

iOS לעומת אנדרואיד

בארה"ב, 55% מהאמריקאים משתמשים במערכת iOS. בעולם כולו יש יותר משתמשי אנדרואיד, ושם יש לפלטפורמה של גוגל נתח שוק של 71%, על פי חברת הנתונים Statcounter.

אפל מפתחת את iOS רק לאייפון ולאייפד (בווריאציה הנקראת iPadOS). גוגל מפתחת את אנדרואיד אבל נותנת אותה בחינם כתוכנת קוד פתוח. המשמעות היא שכל יצרן חומרה יכול להשתמש באנדרואיד. הפופולריים ביותר כוללים את סמסונג, שיאומי ו־OnePlus. גוגל מייצרת טלפונים משלה במיתוג פיקסל, ואפילו מיקרוסופט ייצרה מכשיר אנדרואיד או שניים.

בזמן ששתי החברות מעתיקות מאפיינים זו מזו ללא הרף, הן שונות בכמה דרכים עיקריות:

חומרה: מכשירי iOS מיוצרים רק על ידי אפל ואפשר לבחור בין שלושה או ארבע מכשירים חדשים כל שנה.

יש הרבה יותר מכשירי אנדרואיד ועיצובים לבחור מהם, מהזולים ביותר עד הקיצוניים ביותר. ברמה הנמוכה, אפשר לקנות דגם בסיסי תמורת פחות מ־160 דולר (האייפון SE הוא הטלפון הזול ביותר של אפל, במחיר 429 דולר). ברמה הגבוהה, סמסונג מוכרת מכשירי אנדרואיד עם מסכים גמישים שיכולים להתקפל.

אייפון SE. הדגם הזול ביותר של אפל / צילום: Shutterstock, ALDECA studio
 אייפון SE. הדגם הזול ביותר של אפל / צילום: Shutterstock, ALDECA studio

סביבת העבודה: אפל מעצבת גם את החומרה וגם את התוכנה שלה, עמדה שהחברה אומרת שהיא יתרון, בגלל שהמכשירים שלה "פשוט עובדים" יחד. אוזניות אלחוטיות שמתחברות למק באופן אוטומטי. שעון אפל אבוד שאפשר לקרוא לו מהאייפד.

מכשירי אנדרואיד לא משולבים כל כך חלק, אם כי גוגל פועלת בימים אלה בנושא. בשנה שעברה, החברה השיקה מאפיינים כדי שמשתמשי אנדרואיד יוכלו לאתר את הטלפונים או לשלוח הודעות טקסט ממחשב נייד של כרום. מאפיין דומה ללוח המודעות האוניברסלי - אפשרות העתק־הדבק של אפל על פני כמה מכשירים - מגיעה בקרוב לטלפונים וטאבלטים של אנדרואיד.

לסמסונג יש יקום גדג'טים משלה. טלפונים של סמסונג גלקסי יכולים לשדר סרטונים לטלוויזיות חכמות של סמסונג, ושעוני גלקסי יכולים לשלוט מרחוק בצמצם המצלמה של טלפוני גלקסי, למשל.

עדכונים: אייפונים ואייפדים מקבלים עדכון תוכנה עשיר במאפיינים כל סתיו, והוא זמין לכל הדגמים הקיימים. אפל תומכת בטלפונים במשך כחמש שנים.

בגלל שהיקום של אנדרואיד נמצא בפרגמנטציה, לכל יצרן לוח זמנים ומדיניות אחרת בנושא עדכונים. באופן טיפוסי, דגמי פיקסל של גוגל מקבלים את העדכונים ראשונים, כפי שהיה עם אנדרואיד 13 שהושקה מוקדם יותר החודש. דגמים חדשים יותר של פיקסל מקבלים תמיכה של חמש שנים, ודגמים ישנים יותר שלוש שנים. מכשירי סמסונג מקבלים עדכוני תוכנה במשך שלוש עד ארבע שנים, ושנה נוספת של עדכוני אבטחה.

התאמה אישית: מבחינה היסטורית, אייפונים היו פחות נוחים להתאמה אישית לעומת מכשירי אנדרואיד. אבל עדכון iOS 16 מאפשר למשתמשים לעצב את הגופן במסך הנעילה ולהוסיף ווידג'טים קטנים, משהו שמשתמשי אנדרואיד יכולים לעשות כבר שנים ארוכות.

אנדרואיד היא פלטפורמה טובה יותר לאנשים שאוהבים להתעסק בטכנולוגיה. לדוגמה, אפשר לקבוע אפליקציית מסרים מצד שלישי כברירת המחדל. אפשר גם להוריד תוכנות לאנדרואיד שלא דרך חנות האפליקציות של גוגל - אם כי זה משהו שמשתמשים עושים מתוך ידיעה שזה כרוך בסיכון מסוים.

גוגל הגדילה את המאמצים לשמור אפליקציות רעות מחוץ לחנות שלה. עדיין, הפלטפורמה יותר פתוחה, כמו מחשב מסורתי, כך שמשתמשים שאינם זהירים יכולים להפוך את המכשירים שלהם פגיעים לתוכנות זדוניות ודליפות נתונים.

מאושרים יחד

כן, אנדרואיד ו־iOS נותנים תחושה שונה, ותמיד יהיו דברים שאחד עושה יותר טוב מהשני. אבל אם בוחרים את האפליקציות הנכונות, הם יכולים לדור יחד בשלום.

גוגל די מעולה בזה: וויל ואני מסתמכים על המפות של גוגל לשיתוף מיקומים, בגוגל פוטו לאחסון תמונות ובגוגל אסיסטנט לשליטה במוצרי הבית החכם. לכל שירותי גוגל אלה יש אפליקציות לאייפון, אם כי החוויה של השימוש בהן יותר חלקה באנדרואיד.

Any.do היא רשימת משימות שעובדת גם עם סירי וגם עם גוגל אסיסטנט, ויש לה ווידג'טים מעולים לשתי הפלטפורמות. אנו גם אוהבים את האפליקציה Notion לדברים כמו תכנון נסיעות ומטלות במשק הבית.

אפליקציית Any.do, מתאימה גם לאנדרואיד וגם לאייפון / צילום: Shutterstock, Piotr Swat
 אפליקציית Any.do, מתאימה גם לאנדרואיד וגם לאייפון / צילום: Shutterstock, Piotr Swat

לגבי בידור בבית, מצאנו את שירותי הסטרימינג של רוקו, שרבים מהם תומכים גם בגוגל קאסט וגם באיירפליי של אפל. כך גם רמקולים של סונוס, שיכולים להיות מותאמים גם לאמזון אלקסה וגם לגוגל אסיסטנט, ועובדים גם עם איירפליי.

וויל ואני לא נהיה על אותה מערכת הפעלה בקרוב. אבל מצליחים לגרום לזה לעבוד. לפחות עד שאצטרך תמלילן קולי מעולה ואגנוב את הטלפון שלו ממנו, שוב.