ניתוח טכני: הרצף העולה ב-S&P 500 נשבר וגל ירידות משמעותי בדרך

השוק האמריקאי בחר כיוון, והטווח הקצר מלמד שהתחתית של אוקטובר אמורה להישבר מטה • אבל הדרך דרומה לא תהיה נטולת תחנות ביניים, ונכונו לנו עוד תיקונים • מה שחשוב לזכור זה שכל תיקון כלפי מעלה שייצא מנקודת שפל נמוכה מקודמתה, ייחשד כאירוע זמני

 
  

מנתח טכני, בורסה גרף מקבוצת Guideline

מה זה ניתוח טכני?

שיטה לקבלת החלטת השקעה בשוקי ההון, שמתבססת על התנהגות השוק. הגרף הוא התוצאה הסופית של משוואת קבלת ההחלטות של כל המשקיעים בשוק, ובכך מגלם את כל המידע הרלוונטי להחלטה

המסרים שלי בשבועות ואף החודשים האחרונים היו ברורים ומסודרים: הכיוון הוא כלפי מטה וכל עלייה תהיה זמנית. אבל תהליכים דורשים את הזמן שלהם, ויוצאים לדרכם אחרי שכל הפרמטרים התיישרו. לאחר חנינה של שבועיים נמלך השוק האמריקאי בדעתו ובחר כיוון. וזה לא שמכאן הדרך למטה תהיה ישירה ללא תחנות ביניים, נכונו לנו תיקונים על גבי תיקונים. אבל עליכם לבדוק דבר אחד בלבד: האם התיקון החל מנקודת שפל נמוכה מקודמתה. כחסיד של התנהגויות שוק פשוטות וחד משמעיות, זה אחד הדברים שאני בודק. ואין כאן איזה שהם סודות או מתכונים מנצחים - כל תיקון כלפי מעלה שייצא מנקודת שפל נמוכה מקודמתה, ייחשד כאירוע זמני.

האופוריה בשווקים נעלמה, ופעמוני המיתון נשמעים חזק | ניתוח
בחנו את עצמכם: מי ידע ששוק המניות יקרוס כך ב-2022 ומה התחזית שלכם לעתיד 

השבוע אתמקד בגרף השבועי של מדד ה־S&P 500. בדרך כלל הוא זה שמלווה אותנו. הגרף השבועי מהווה פשרה נהדרת בין ממד הזמן הארוך לממד הבינוני. הוא ממתן את האופוריה קצרת הטווח אך עדיין אינו חמור סבר ויבשושי כמו הממד הארוך יותר. הגם שהמסר המרכזי הוא כי גל ירידות ארוך ומשמעותי עומד בפתח, וכי התחתית של אוקטובר אמורה להישבר מטה, עלינו לשמור על גמישות מחשבתית ולהיות מוכנים לשינוי מהיר של ההערכות, אם יצוץ סימן לכך.

מה ניתן להסיק מנתוני הגרף השבועי

המסר היחידי הטוב בגרף השבועי הוא שהמגמה כבר אינה ירידה, וזאת משום שנקודות השיא אינן מסודרות עוד במבנה יורד. הדבר אינו משנה כהוא זה את סימני החולשה שפזורים על גבי הגרף החודשי, אבל מגמות הן הדבר הראשון שעליו יש לתת את הדעת. וכעת נעבור לדברים הטובים פחות:

הרצף העולה, זה שהיה אחראי על התיקון הכמעט בלתי נגמר, נשבר, ואת מקומו תפס רצף יורד. זה קרה בסיום השבוע הקודם כאשר שער הסגירה היה נמוך מהשער הנמוך של השבוע שקדם לו. זה לא מסובך כמו שזה נשמע: שבירת רצף עולה מעידה על עלייה ברמת הסיכון, המתווספת לסיכון שכבר היה קיים ממילא. כל עוד יישאר הרצף היורד, כלומר ששער הסגירה של כל שבוע יהיה נמוך מהגבוה של קודמו, ימשיך השוק לרדת.

מה המשמעות של "רמת התנגדות"?

המונח ההפוך מ"רמת תמיכה", והגדרתו היא: "אזור על הגרף, מעל לשוק, שבו לחץ המכירות גדול דיו כדי לבלום לפחות זמנית את עליות המחירים". לדוגמה, אם השוק במחיר של 100, אזי רמת התנגדות יכולה להיות בכל מחיר שהוא מעל למחיר השוק. ניתן להגדירה כאזור על הגרף שמתאפיין בריכוז גבוה של מוכרים.

ממוצע נע 5 הוא ממוצע נע לטווח קצר. הוא אינו אמור לספק איתותי קנייה או מכירה, אלא להצביע על כיוון השוק ועל המומנטום שהצטבר בפרק זמן קצר יחסית. מבט על הגרף ילמד שהשוק חצה את הממוצע הנע כלפי מטה, וכי שיפועו של הממוצע נוטה אף הוא מטה. המשמעות היא שהמומנטום לטווח הזמן הקצר הוא שלילי.

תמיכה מסוימת ברמת 3,250 הנקודות

רמות תמיכה - הפרמטר שאנו נוטים לחפש בעתות מצוקה. אלא שבצוק העתים רמות תמיכה אינן אלא משענת קנה רצוץ, ובלתי אפשרי להסתמך עליהן. מדובר ברמות שיכולות להחזיק את השוק על בסיס נקודתי אם בכלל, והן אינן בבחינת קרנות המזבח. אחת כזאת נמצאת ברמת 3,250 הנקודות.

אז מה הסיכויים לשינוי כיוון? רק אם הירידות האחרונות ייבלמו מעל לרמת השפל הקודמת, של 3,491 נקודות.

את השורה התחתונה אתם כבר אמורים לדעת לדקלם מתוך שינה: כל עוד לא ייווצרו סימנים משמעותיים דיים לתחתית, השוק ימשיך מטה. המונח ההפוך מ"רמת תמיכה", והגדרתו היא: "אזור על הגרף, מעל לשוק, שבו לחץ המכירות גדול דיו כדי לבלום לפחות זמנית את עליות המחירים". לדוגמה, אם השוק במחיר של 100, אזי רמת התנגדות יכולה להיות בכל מחיר שהוא מעל למחיר השוק. ניתן להגדירה כאזור על הגרף שמתאפיין בריכוז גבוה של מוכרים.

נפט: אנו קרובים לתחתית החבית 

אם אתם זוכרים את הניתוח האחרון שלי מספטמבר, הערכתי אז שמחירה של חבית נפט בדרכו מטה לאזור 80 דולר. זה בא בהמשך לניתוח קודם שבו הערכתי שמחיר הנפט בדרכו מטה, כך שאני עקבי.

בינתיים רק הבנזין שמוכרים בתחנות נותר יקר להחריד. אבל כעת אכן מחירו של הנפט אינו רחוק מהתחתית האחרונה. ומשם הוא אמור לשוב ולעלות.

זכרוננו הקצר השכיח מאיתנו את העובדה שבמרץ 2020 אפשר היה לרכוש חבית נפט במחיר של כ־16 דולר. ממחיר זה החל מהלך מגמתי שהורכב ממספר רצפים, אשר נשא את מחירה של החבית לשיא של כ־128 דולר לחבית. מופרך ותלוש מהמציאות כפי שזה נשמע, זה בדיוק מה שקרה.

מנקודה זו החל תיקון שמתייחס לכל מהלך העליות האמור. לתיקונים טכניים יש בדרך כלל נטייה לחסל בין 66%-33% מגל העליות שקדם להם. הדרך הנכונה היא לא לנבא מראש את יעדי התיקון, אלא להמתין ולראות אם הוא מתכנס לתחומי הטווח האמור. אם כן, עולה הסבירות לתחתית אחרונה. אני כמובן מקווה שאני טועה והנפט ימשיך דרומה, אך עלי להיצמד להתנהגות השוק.

אז אם פורסים את מהלך העליות שהחל במרץ 2020 והסתיים במרץ 2022, הרי שטווח התיקון של הנפט מצוי בין 85 דולר ל־60 דולר לחבית. נקודת השפל שאליה הגיע הנפט בימים האחרונים, אזור ה־75 דולר לחבית, מתקרבת לרמת תחתית המצויה בין 75 ל־65 דולר. שם רובצות מספיק רמות תמיכה כדי לבלום את מהלך הירידות.

אז כשהתחתית קרובה מאי פעם, אני לא מקנא במי שמשלם מכיסו עבור מיכל הדלק.