איך "מלכת היופי של ירושלים" הצליחה לכבוש את נטפליקס?

בימים אלה משודרת ב"יס" עונתה השנייה של הסאגה "מלכת היופי של ירושלים", המגוללת את קורותיה של משפחת ארמוזה הירושלמית הענפה • דרכה נחשפים החיים תחת המנדט הבריטי, השפעות מלחמת העולם השנייה על מצב היהודים בפלשתינה, פעילויות המחתרות, יחסי היהודים והערבים והיחסים הבין־אישיים בתוך הקהילה הספרדית

ישראל אוגלבו (בתפקיד דוד פרנקו) וסוול אריאל אור (בתפקיד לונה פרנקו) ב''מלכת היופי של ירושלים'' / צילום: מיכה בירקמן, באדיבות יס
ישראל אוגלבו (בתפקיד דוד פרנקו) וסוול אריאל אור (בתפקיד לונה פרנקו) ב''מלכת היופי של ירושלים'' / צילום: מיכה בירקמן, באדיבות יס

על "מלכת היופי של ירושלים"

זמינה לצפייה: יס, נטפליקס
ז'אנר: דרמה תקופתית
מבוסס על: הספר "מלכת היופי של ירושלים" מאת שרית ישי־לוי
עונות: 2
פרקים: 70 (עונה 1: 44 פרקים, עונה 2: 26 פרקים)
משך פרק: 25-30 דקות
יוצרים: שלמה משיח, אסתר נמדר תמאם, עודד דוידוף
שחקנים: מיכאל אלוני, הילה סעדה, סוול אריאל אור, ישראל אוגלבו
שפה: עברית
ציון IMDB:
7.2/10 (860 מצביעים)
ציון Rotten Tomatoes:
64%

בימים אלה משודרת ב"יס" עונתה השנייה של הסאגה המשפחתית "מלכת היופי של ירושלים", שבשנה שעברה נרכשה על ידי נטפליקס. הסדרה מגוללת את קורותיה של משפחת ארמוזה הירושלמית, המנסה לחיות את חייה ככל המשפחות: להשיג פרנסה, להעניק השכלה לשלוש בנותיה, ולתחזק מראית עין של יחסים תקינים בין גבר ואישה שלא אוהבים ומעולם לא אהבו זה את זו. בשנות ה־40 בירושלים, המשימות האלה קשות הרבה יותר.

תקציר העלילה

עלילת הסדרה מתנהלת בשני צירי זמן, וההווה והעבר מוצגים בה במקביל. גבריאל ארמוזה (מיכאל אלוני) נישא לרוזה סיטון (הילה סעדה) בהוראת אימו, לאחר שניהל רומן אסור והכעיס את אביו עד שזה חטף התקף לב. גבריאל אומנם לא אוהב את רוזה, אך הוא מגיע ממשפחה מיוחסת ומבטיח לרוזה היתומה חיים יציבים. הם גרים בירושלים בימי המנדט הבריטי, ומביאים לעולם שלוש בנות: בקי (בר צדקיהו), רחליקה (אלי סטין), והבת הבכורה והמועדפת על ידי גבריאל, לונה (סוול אריאל אור). סיפורה של משפחת ארמוזה נשזר בהיסטוריה של הקמת המדינה, ברגעי עצמאות ושגשוג, וגם תקופות של שפל ומלחמה, ומשלב בין הלאומי לאישי, ובין מסורת למודרנה.

ההקשר למציאות

עלילותיה של משפחת ארמוזה הענפה בדויות, אך היא מהווה ייצוג היסטורי נאמן למציאות. דרך קורות חייהם אנו למדים על החיים ביישוב היהודי טרום הקמת המדינה: המציאות בירושלים תחת המנדט הבריטי, השפעות מלחמת העולם השנייה על מצב היהודים בפלשתינה, פעילויות המחתרות, ימי הצנע, יחסי היהודים והערבים, היחסים הבין־אישיים בתוך הקהילה הספרדית ויחסה המורכב לקהילה האשכנזית.

3 דברים שכדאי לדעת

● צוות היוצרים של הסדרה הוא מקבץ של כוכבים: שלמה משיח הוא תסריטאי ישראלי ותיק וידוע, אשר בין היתר השתתף בכתיבת סרטי "אבא גנוב" וכן "נשיקה במצ"ח", אותו כתב עם יהודה ברקן. כמו כן שימש כתסריטאי בתוכניות "זהו זה", "ארץ נהדרת", "הילדים מגבעת נפוליאון", "השיר שלנו", "אסתי המכוערת", "לתפוס את השמיים", "נשואים פלוס" ועוד. אסתר נמדר תמאם כתבה גם היא סדרות וסרטים רבים, בהם סדרת הילדים "אליפים" והסרט "וביום השלישי" יחד עם משה איבגי. עודד דוידוף, הבמאי של העונה הראשונה, ביים את הסדרות "מישהו לרוץ איתו", "הכל דבש" ו"תמרות עשן", ועל השתיים האחרונות זכה בפרס האקדמיה.

● הסדרה מבוססת על הרומן הראשון של שרית ישי־לוי שיצא ב־2013 בהוצאת מודן. הוא זכה להצלחה בישראל ובעולם, מכר למעלה מ־200,000 עותקים ותורגם לשפות רבות. ישי־לוי, 75, נולדה וגדלה בירושלים, דור שמיני בארץ, ובעברה הייתה עיתונאית ב"העולם הזה", "חדשות" ו"מוניטין". בראיונות עמה היא סיפרה שעבדה על הספר כשש שנים ואת ההשראה קיבלה מסיפורים וזיכרונות של בני משפחתה.

● באפריל 2022 פורסם כי נטפליקס רכשה את העונה הראשונה של הסדרה, בעקבות ההצלחה של "פאודה" ו"שטיסל" הישראליות בפלטפורמה. במאי 2022 פורסם באתר Deadline כי נציגים של נטפליקס הגיעו לארץ כדי להיפגש עם יוצרים ישראלים ולעודד יצירה מקומית. מאז השקת נטפליקס ב־2016 עלו לפלטפורמה מעל 100 סדרות וסרטים ישראלים או בשפה העברית.

למה בחרנו בה

ל"מלכת היופי של ירושלים" יש את כל מה שנחוץ לדרמה תקופתית טובה: קאסט עשיר ומגוון, אסתטיקה יפיפייה, נאמנות להיסטוריה, ומעל הכל סיפור אישי מפותל ומסקרן שמצליח לייצג קהילה ואף דור. בעוד שבעונה הראשונה היו קפיצות בין זמנים שונים, בדומה למהלך הספר, העונה השנייה מאפשרת להתעמק בסיפורי המשנה הקטנים שמסביב למשפחת ארמוזה, ומעניקה לדמויות חיים חדשים ועצמאיים.

סדרה לחזור אליה

איך להפוך לרודן (2021) 
זמינה לצפייה:
נטפליקס
עונות: 1
פרקים: 6
משך פרק: כ־30 דקות

סדרה תיעודית בת שישה פרקים, המוגשת על ידי פיטר דינקלג' ("משחקי הכס"), ומתחקה אחר הרודנים הגדולים במאה העשרים: אדולף היטלר, יוסף סטלין, אידי אמין, מועמר קדאפי, סדאם חוסיין ומשפחת קים מצפון קוריאה. בסדרה נחשפות הפעולות שהרודנים האלה נקטו כדי לתפוס את השלטון: חיסול יריבים, תעמולה תקשורתית, טקטיקות הפחדה וכינון חוקים חדשים.

סדרה לחכות לה

Class of ‘07 
תהיה זמינה לצפייה: אמזון פריים וידאו (17.3)
עונות: 1
פרקים: 8

קומדיה אוסטרלית פרועה על קבוצת בנות שמגיעות לבית הספר הישן שלהן לפגישת מחזור אחרי 10 שנים, בדיוק בזמן שגאות אפוקליפטית מציפה את האזור, או אולי אפילו את אוסטרליה כולה, ומשאירה אותן נטושות ותקועות בקמפוס אחת עם השנייה. עכשיו הן צריכות לשרוד ולעזור זו לזו, בזמן שמשקעים מהעבר ודינמיקות חברתיות מאיימות עליהן לא פחות מגובה מפלס המים. עם אמילי בראון, מייגן סמארט, קייטלין סטייסי.