הסכסוכים והרוכש המסתורי: מאחורי הקלעים של מכירת הענק של אחד הבניינים האייקונים בניו יורק

האם זכייתו של מציע אלמוני בבניין המפורסם היא רק תחילת הסיפור? • עסקה בשבוע, מדור חדש

בניין Flatiron / צילום: Shutterstock
בניין Flatiron / צילום: Shutterstock

רקע: בניין ה־Flatiron, בשדרה החמישית 175 על ברודוויי ורחוב 22, הוא אחד האייקונים הידועים של העיר ניו יורק ושל האי מנהטן בפרט. הוא נחנך בשנת 1902, ולפני כ־90 שנה - בשנות השפל הכלכלי הגדול - נמכר בפעם האחרונה, תמורת 100 אלף דולר. לאחרונה הוא נמכר תמורת 190 מיליון דולר, לרוכש אלמוני למדי, במחיר שלרבים נראה גבוה משוויו האמיתי. וכל זה הוא רק תחילתו של הסיפור, כנראה.
ה־Flatiron Building נקרא כך בשל צורתו, המזכירה מגהץ. הוא בנוי בצורת משולש דק וגבוה, ומגיע לגובה של 87 מטר (22 קומות), הכוללים כ־23.7 אלף מ"ר בנוי. עד ליוני 2019 הוא הושכר כמעט במלואו להוצאת הספרים הבריטית Macmillan, ומאז הוא עומד ריק.

הסכסוכים: על רקע התיישנות הבניין, החלו לעלות אל פני השטח סכסוכים בין הבעלים השונים שלו. "הסכסוכים בין הבעלים הגיעו עד לכדי מחשבה לחלק אותו לחמישה נכסים נפרדים", אומרת מור זיו, מנהלת מחלקת ההשקעות בחברת הנדל"ן וניהול ההשקעות JLL ישראל. "הסיפור התגלגל לתביעות הדדיות, ובית המשפט קבע כי הבניין יועמד למכירה פומבית".

המכירה הפומבית: "המכירה עצמה, שהתקיימה בשבוע שעבר, הייתה אייקונית בפני עצמה", מספרת זיו. "היא נעשתה על מדרגות בית המשפט עצמו, במשך 45 דקות, ומסביב עמדו עשרות אנשי נדל"ן וברוקרים".

לישורת האחרונה הגיעו שניים: GFP Real Estate, מבעלי הבניין העיקריים עד למכירתו, ומציע אלמוני יחסית בשם ג'ייקוב גרליק. דווקא השם הפחות מוכר הוא שגרף את הקופה - לאחר שהציע 190 מיליון דולר על הבניין המפורסם.

הרוכש: גרליק, בשנות ה־30 לחייו, משמש כשותף מנהל ב־Abraham Trust, קרן השקעות פרטית אשר מתמקדת בין היתר גם בנדל"ן. עם זאת, מבחינת אנשי הנדל"ן של ניו יורק הוא בגדר תעלומה: איש לא יודע אילו מהלכים, אם בכלל, ביצע עד היום בתחום הזה, וגם הניסיונות להבין מה הוא מתכנן לעשות עם הבניין שבו זכה זה עתה, עלו בתוהו.
סימני השאלה גברו כאשר התברר שגרליק לא עמד בהתחייבות אשר נגזרה מעצם הזכייה: הפקדת 10% מסכום הזכייה, קרי 19 מיליון דולר, עד ליום שישי האחרון. המשמעות, לכאורה, היא שהמציע השני, חברת GFP שהיו מבעלי הבניין, הם הזוכים בו כעת, אלא שלא בטוח שזה יקרה.

מה בעתיד: "על פי כל הסימנים GFP יוותרו על הזכות הזו", אומרת זיו, "כך שגוברים הסיכויים שתיערך מכירה פומבית נוספת. מצד שני, לא מן הנמנע שבית המשפט יעניק הארכה מסוימת לגרליק כדי להשלים את הרכישה בעצמו".

סבב מכירה נוסף עשוי להצביע על מה שאומרים רבים מאז הוכרז גרליק כזוכה: מדובר במחיר גבוה משוויו של הבניין בפועל, ודאי בהתחשב בכך שהוא עומד ריק כבר כמה שנים, ובמציאות שבה קשה מאוד כיום לאכלס בנייני משרדים.

מומחי נדל"ן מעריכים כי עבודות שיפוץ הבניין יסתכמו בכ־100 מיליון דולר. מצד שני, מדובר באייקון נדל"ני וניו יורקי ולכן הוא עשוי לשמש עבור בעליו בעיקר סמל סטטוס, ולאו דווקא כנכס מניב במובן הפשוט של המילה. עוד חזון למועד.