זעזועים בחברה נוספת של סופטבנק: גל עזיבות באניוויז'ן

החברה שזכתה לקידום מידיו של בכיר סופטבנק וראש המוסד לשעבר יוסי כהן, נפרדה בחודש שעבר מחברי הנהלה רבים, וצמצמה את צוות המכירות שלה למזרח התיכון שהיה אחראי על חוזים עם מדינות כמו דובאי וקטר • מהחברה נמסר: מתאימים עצמינו למגמות המאקרו-כלכלית

אבי גולן, מנכ''ל חברת אוסטו / צילום: רותם להב-יח''צ
אבי גולן, מנכ''ל חברת אוסטו / צילום: רותם להב-יח''צ

לאחר גלי הפיטורים והשינויים בהנהלת החברות סייבריזן ו- RapidAPI, חברת פורטפוליו נוספת של סופטבנק סופגת זעזועים הכוללים עזיבות בהנהלה הבכירה, פיטורים והפסקה של פרויקטים. הפעם זו חברת הסטארט-אפ אניוויז'ן, ששינתה את שמה לאוסטו (Oosto) לאחר הביקורת שהוטחה במערכות זיהוי הפנים שלה ולאחר שעברה מיקוד אסטרטגי מחודש.

לגלובס נודע כי חברי הנהלה רבים עזבו את החברה בשבועות האחרונים בהם סמנכ"לית הכספים אסנת לוי; סמנכ"ל השיווק דין ניקולס; סמנכ"ל הבינה המלאכותית מריו סבידס; וסמנכ"ל המחקר יארנו ראלי, שהוביל בין השאר מחקר משותף עם אוניברסיטת קרנגי מלון, שגם הוא הסתיים בסוף אפריל. מאחורי המחקר, שהחל ב-2021, עמדה הכוונה לעשות שימוש בניתוח הבעות פנים תוך שימוש בטכנולוגיה של אוסטו ליישומי מסחר.

בנוסף, פוטרו עובדים בצוות המכירות של החברה לאזור המזרח התיכון ואפריקה, ואחרים פוזרו במחלקות אחרות. סך הכל פוטרו בחברה כ-10 איש מתוך כ-95 עובדים. בשבוע שעבר הודיעה החברה לעובדיה כי זכתה בפרויקטים חדשים של זיהוי פנים בדובאי ובקטר - שאיננה מקיימת קשרים דיפלומטיים עם ישראל. יחד עם זאת, גורמים בשוק מעריכים כי החברה לא הצליחה להגדיל מהותית את נתח השוק שלה באזור.

אוסטו מכרה את הפעילות הביטחונית שלה לרפא"ל לפני כשלוש שנים על רקע הביקורת שספגה לאחר שהמערכות שלה שימשו את רשויות הביטחון בישראל לניטור אוכלוסייה פלסטינית ביהודה ושומרון ובמעברים בין שטחי הרשות לישראל. ב-2020 מיקרוסופט החליטה לסגת מפעילותה בחברה ולמכור את אחזקות המיעוט שלה בה, למרות שהמשיכה למכור את מוצריה האזרחיים של אוסטו.

אוסטו פועלת גם בתחום האזרחי

זה שנים רבות שאוסטו פועלת בתחום האזרחי ואף ביצעה שיפורים במוצר שלה על מנת להתאים את עצמה לדרישות הפרטיות המחמירות באירופה ובארה"ב. היא אף הודיעה על חתימה על הסכמים עם אצטדיון מרוצי סוסים באוסטרליה ועם בתי קזינו בלאס וגאס ובאוקלהומה כמו גם עם שורה של נמלי תעופה, נמלי ים ומבני מסחר. יחד עם זאת, היא חתרה במקביל לחזור ולעבוד מול רשויות ממשל במזרח התיכון.

ראש המוסד לשעבר יוסי כהן, שהצטרף למשקיעה סופטבנק לפני כמעט שנתיים, אמר עליה בכנס שערכה ללקוחותיה בחודש דצמבר 2021: "זיהוי פנים הוא כלי מפתח בהתמודדות עם אוימים ביטחוניים של ממשלות וחברות פרטיות". כהן טען שאיסוף נתונים ביומטריים, כמו טביעת אצבע, דורשים את הסכמת החשוד ואינם יעילים כמו זיהוי פנים בזיהוי בשטח. ככל שנודע, כהן עצמו איננו מעורב בפעילות החברה למרות זיקתו לסופטבנק.

סופטבנק, המשקיעה הגדולה שמאחורי אוסטו, הובילה שינויים רבים בהנהלת חברות הפורטפוליו שלה בחודשים האחרונים בשל המשבר בהייטק, וההפסדים שהיא עצמה רשמה. בחודש פברואר הודיעה על הפסדים של 6 מיליארד דולר ברבעון האחרון של השנה שעברה - רבעון רביעי ברציפות בו רושמת ענקית ההשקעות היפנית הפסדים כבדים. יחד עם זאת, מדובר בירידה בהפסדים בהשוואה לרבעון השלישי, בו רשמה סופטבנק הפסד של 10 מיליארד דולר.

שווי כלל חברות הצמיחה שלה - חברות הייטק פרטיות בוגרות - 37 מיליארד דולר בלבד, בהשוואה ל-21 מיליארד דולר של מימון שהוזרק לאותן חברות רק בשנת 2021. ההפסדים, שהצטברו בשל עצירת שוק ההנפקות, הירידות בשוק ההון ובריחת ההון הפרטי מענף הטכנולוגיה, הביאו את סופטבנק לחתוך בבשר החי ולבצע שינויים תכופים בהנהלה. כך, למשל, הצליחה סייבריזן לגייס 100 מיליון דולר - אך במחיר של ירידה של 90% מהשווי שלה. המשקיע שלה מטעם סופטבנק, אריק גאן, ניצל את ההזדמנות לעזוב את הקרן ולנחות על כס המנכ"ל של החברה הישראלית תוך שהוא מחליף את המייסד ליאור דיב.

גם מנכ"ל הסטארט-אפ ראפיד (Rapid, לשעבר RapidAPI) אידו ג'ינו, שייסד את החברה בגילאי העשרה, אולץ לפרוש, לא לפני שהחברה פיטרה מחצית מעובדיה. אפילו באוסטו הספיקה סופטבנק לערוך שינויים בהנהלה: לפני כשנתיים וחצי עזב את התפקיד המנכ"ל והמייסד אילון אטשטיין ומונה לנשיא החברה, ובמקומו מונה אבי גולן - כשלעצמו איש סופטבנק בעברו. גולן אף שימש בעבר בדירקטוריון של סייבריזן מטעם הקרן היפנית.

סופטבנק, יש לציין, משקיעה בחברה לצד קרנות נוספות כגון לייטספיד, קוואלקום ונצ'רס, אלרידג' ו- SE Ventures. על פי PitchBook גייסה החברה כמעט 380 מיליון דולר בשלושה סבבים, האחרון שבהם - על סך 235 מיליון דולר- לפני יותר משנתיים.

מאוסטו נמסר: "החברה עשתה מספר שינויים בכח האדם כדי להתאים עצמה למגמות המאקרו כלכליות, כשם שעושות חברות רבות נוספות. יחד עם זאת, החברה לא עשתה שינוי בתחומי המיקוד שלה, לרבות בשווקים והלקוחות אליהם היא פונה, הכוללים, בין היתר, מוסדות פיננסיים, נמלים, גופים בתחום האירוח, ועוד. החברה לא הקימה כל פעילות בטחונית חדשה. סופטבנק היא משקיעה חשובה ומשמעותית בחברה אשר השקיעה בחברה בשנת 2021. החברה נמצאת תחת ניהולו של אבי גולן, המשמש כמנכ״ל החל מנובמבר 2020".