המזומן הוא מלך, והעסקה של ריווק היא דוגמה מצוינת לכך

חברת ריווק הישראלית, שסבלה ברבעונים האחרונים מסטגנציה בפעילות וירידה ברווחיותה, הודיעה על רכישת חברת AlterG, אחת המתחרות הוותיקות שלה בתחום שיקום ושימור יכולות הליכה • וגם: איך היה הרבעון הראשון של מנכ"ל בריינסווי החדש? • השבוע בביומד

חדשות הביומד / עיבוד: טלי בוגדנובסקי (בעיגול: הדר לוי. צילום:בריינסווי)
חדשות הביומד / עיבוד: טלי בוגדנובסקי (בעיגול: הדר לוי. צילום:בריינסווי)

ריווק רוכשת את המתחרה

תנאי שוק יוצאי דופן יוצרים עסקאות יוצאות דופן. חברת ReWalk הישראלית הנסחרת בנאסד"ק, אשר סבלה ברבעונים האחרונים מסטגנציה בפעילות וירידה ברווחיותה, הודיעה על רכישת חברת AlterG, אחת המתחרות הוותיקות שלה בתחום שיקום ושימור יכולות הליכה.

ריווק תשלם 19 מיליון דולר, עבור חברה עם הכנסות של 20 מיליון דולר, אשר לדברי ריווק, אמורה לתרום לשורה התחתונה שלה מייד לאחר סיום העסקה. החברה הנרכשת תקבל תשלומים נוספים בהיקף של 65% מן הצמיחה בפעילות בשנתיים שלאחר השלמת העסקה.

עם ההודעה, קפצה מניית החברה 11%, אולם היא חזרה בינתיים למחיריה המקוריים, וריווק  נסחרת לפי שווי של 42 מיליון דולר. 

הוא ישב בשיחות סגורות עם האנשים הכי בכירים בתעשיית השבבים העולמית, ועכשיו הוא מדבר על הכול 
מי ימצמץ ראשון? המתמטיקה של המשחק הפוליטי

אלטר G פיתחה מערכת אשר מזרימה אוויר לתוך מעין בגד קשיח שלובש המטופל, כדי להפחית את השפעת כוח המשיכה עליו ולאפשר לו לבצע תרגילי שיקום באופן אפקטיבי יותר וכואב פחות. אפשר לדמות את התועלות של המכשיר להתעמלות במים, מבחינת ההשפעות החיוביות של הפחתת הכובד, אך ללא ההתנגדות שהמים עצמם יוצרים.

ריווק הזכירה את החברה הזו בראיונות בעבר, כאשר ציינה כי אלטר G היא מתחרה שהיא פוגשת בקליניקות שיקום התנועה, אולם מוצריה מתאימים רק לחלק מן המטופלים שבהם יכולה לטפל ריווק, שפיתחה שלד חיצוני שממש 'מוליך' את המטופל.

מנכ"ל ריווק, לארי ג'סינסקי, מספר כי המוצר של אלטר G , פותח במקור על-ידי נאס"א, סוכנות החלל אמריקאית, כדי להתמודד עם השפעות של חוסר כבידה עם אסטרונאוטים.

ריווק עצמה היא חברה עם הכנסות צנועות של כ-2.6 מיליון דולר במחצית הראשונה של 2023 והפסד תפעולי של 5.7 מיליון דולר בתקופה זו. ההכנסות וגם הרווחיות היו במגמת ירידה קלה. ביוני קיבלה החברה חדשות טובות לגבי התקדמות בקבלת השיפוי הביטוחי עבור מוצריה, ואז עלתה מנייתה ב-30%. אתר Medtech Insight העריך כי לאחר הרכישה, החברות ירשמו הכנסה משולבת של 26 מיליון דולר בשנה.

איך הצלחתם לרכוש חברה בנסיבות הללו?
ג'ף דייקן, יו"ר החברה ושותף בקרן SCG ויטהלייף שהשקיעה בה בתחילת דרכה: "אלטר G הוקמה ב-2005. הם חברה מבוססת הון סיכון שחיפשה אקזיט, והיה להם קצת קשה בתקופת הקורונה. אנחנו מדברים איתם כבר כמה שנים. במקביל, ביצענו כמה סבבי גיוס הון בשנים 2018-2020. כך הגענו לתקופה הנוכחית עם מזומן. להם לא הייתה כמות המזומן שתאפשר להם לצמוח". בדוחות המחצית דיווחה ריווק כי היו לה 58 מיליון דולר בקופת המזומנים טרם ביצוע העסקה.

שני המוצרים פונים לאותו קהל יעד של רופאים ופיזיותרפיסטים בקליניקות שיקום, והמוצר של אלטר G כבר מותקן ב-4,000 קליניקות כאלה, כך שהוא פותח דלתות עבור ריווק והמוצר המקורי שלה.

לאחר העסקה, סמנכ"ל המכירות של אלטר G, צ'ארלס רמסברג, יצטרף לריווק. איתור האדם הנכון להוביל את השיווק והמכירות, הוא אחד האתגרים הגדולים עבור חברות ישראליות הפועלות בשוק האמריקאי, וריווק מאמינה כי לרמסברג יש את הניסיון הדרוש לקחת גם את המוצרים המקוריים שלה קדימה.

ג'סינסקי: "בזכות הרכישה הזו נפחית את קצב השריפה שלנו ב-2024-2025, בתקווה להגיע לאיזון ב-2026, בלי צורך לגייס עוד הון לשם כך. אם נגייס עוד, זה יהיה רק לשם התרחבות. התחזית הזו מבוססת על המוצרים הקיימים שלנו, ולשתי החברות יש צנרת של מוצרים חדשים".

התנועה המוגבלת של המניה מעידה על כך שהשוק רוצה לראות את התוצאות הללו במו עיניו.

בריינסווי: נגיע לאיזון עד סוף השנה

הרבעון השני של 2023 שהיה הרבעון המלא הראשון של הדר לוי כמנכ"ל חברת ברינסוויי, הסתיים בתוצאות דומות לרבעון המקביל, וטובות יותר מאשר הרבעון הקודם, שבמהלכו נכנס לוי לתפקיד, במקום המנכ"ל היוצא כריסטופר וון ג'קו.

ברינסווי דיווחה על הכנסות של 7.8 מיליון דולר, דומה להכנסות ברבעון המקביל ב-2022, עם רווחיות גולמית של 73%, בדומה לרבעון המקביל של 2023. ההפסד התפעולי עמד על 1.3 מיליון דולר, לעומת 2 מיליון בתקופה המקבילה. ההפסד הנקי עמד על 1.7 מיליון דולר, לעומת 2.4 מיליון דולר ברבעון המקביל ב-2022. בידי החברה 43 מיליון דולר במזומן. כפי שראינו מן הידיעה שלעיל בעניין Rewalk, מדובר בסכום משמעותי בתקופה זו בשוק.

בריינסוויי מדגישה בדוחות שלה את השיפור לעומת הרבעון הראשון של 2023, לעומתו צמחו ההכנסות ברבעון הנוכחי ב18%. לוי הצליח לייצב את החברה במקביל לביצוע קיצוצים בכוח-האדם. בכוונת החברה להגיע לאיזון תפעולי ול-EBITDA חיובי ברבעון הרביעי של השנה.

מספר המערכות המותקנות של החברה צמח ב-19% לעומת התקופה המקבילה, ובתחום החדש יותר של טיפול בהפרעה אובססיבית-קומפולסיבית, שווקו 34 מערכות חדשות, כך שכעת כמחצית מן המכשירים של ברינסוויי כוללים גם את האופציה הזו. החברה מיעטה לדבר בשיחת הוועידה שלה על אינדיקציות חדשות למוצריה, ונראה כרגע שהיא מרוכזת בלהגדיל ולהרוויח מהפעילות הקיימת.