מחיר מטרה בבני עי"ש: היזמים שילמו 350 אלף שקל ליחידת דיור והדירות יימכרו ביותר ממיליון

שבעה מתוך שמונת המגרשים שהועמדו במכרז נרכשו, כאשר רוב ההצעות היו נמוכות מ-50% משווי הקרקעות שהוערכו על־ידי הרשות למקרקעי ישראל • המכרז הגדיר את היחס ליישוב כ"שיפולי המרכז", ויתן לרשות אור ירוק להמשיך לשווק שם קרקעות

בניין המועצה של בני עי''ש / צילום: ויקיפדיה
בניין המועצה של בני עי''ש / צילום: ויקיפדיה

הצלחה יחסית למכרז הגדול של רמ"י במסגרת "מחיר מטרה" ביישוב בני עי"ש שנמצא דרומית לגדרה. שבעה מתוך שמונת המגרשים, המהווים 910 מתוך 990 דירות שנכללו במכרז, זכו להיענות, ומחיר הקרקע שנקבע ליחידת דיור יגיע לכ-350 אלף שקל בממוצע. ברוב המקרים ההצעות היו נמוכות בעשרות אחוזים משומות רמ"י.

בלעדי | אגף התקציבים: אסור לבטל את תקרת ההנחה לקרקעות בגליל
שתי עיריות במחלוקת מול רמ"י ו-2,800 דירות נמצאות בתווך
ניתוח | היזמים שילמו שווי שיא והסתבכו: כמה באמת שווה הקרקע בשדה דב?

בני עי"ש הוא יישוב דרומית לגדרה. הוא מונה כיום כ־7,500 תושבים ב־2,200 יחידות דיור, אך בשנים הקרובות, המקום ישנה לחלוטין את אופיו. המדינה מתכננת שיגדל פי 3.5 לסדר גודל של 7,700 יחידות דיור, וזאת באמצעות תוכנית ותמ"ל (תמל/1079), הכוללת שטח בן 1,566 דונם שמיועד להקמת 5,489 דירות, שטחי תעסוקה ועוד. המכרז שנסגר הוא חלק מאותה תוכנית ענק. 990 הדירות שיוקמו במסגרת המכרז הזה חולקו למתחמים של 46־220 יחידות דיור, אשר יוקמו במבנים בני ארבע-שמונה קומות. אחד מהם יגיע אף ל־12 קומות.

לשבעה מהמתחמים שנכללו במכרז, הוגשו הצעות ונקבעו זוכים. למעט הצעה אחת, כל ההצעות היו נמוכות מ-50% משווי הקרקעות שהוערכו ע"י רמ"י - עדות למצב הקיים היום. ההצעה הנמוכה ביותר הגיעה לרמה של תשיעית משומת רמ"י, ואילו הגבוהה הגיעה לרמה של 75%. עם זאת, בהתחשב במחירים שאותם שילמו היזמים לפי שווי קרקע ליחידת דיור נראית אחידות אצל רובם, שנעו בערכים שבין 300 ל-400 אלף שקל.

הפוטנציאל התכנוני ביישוב גדול

כאמור, מדובר במכרזים שבוצעו במסגרת התוכנית הממשלתית, "מחיר מטרה", שמייעדת 80% מהדירות להגרלה, בעוד שהיתרה תימכר במחירי שוק חופשי.

מחיר דירת 4 חדרים תיאורטית של 100 מ"ר שתוגרל במסגרת המכרז יגיע ל־1.32 מיליון שקל. מכיוון שביישוב לא הייתה מעולם בנייה בסדר גודל ובתכנון כאלה, השוואה לעסקאות יד שנייה של דירות ישנות שנערכו באחרונה בבני עי"ש, תוך התחשבות בפרמטרים של שונות הדירות שנמכרו לעומת אלה שיוגרלו, נותנת מקום להערכה כי הזוכים באותה דירת 4 חדרים תיאורטית יזכו בהנחה בת כחצי מיליון שקל.

המכרז הזה ניתן לסיכום מורכב: ראשית, עצם זה שהוא נסגר ושרוב המגרשים נמכרו - מהווה עידוד לרמ"י, שבימים אלה מתקשה לשווק קרקעות בפריפריה, ול"מחיר מטרה".

בני עי"ש הייתה בגדר תעלומה בהקשר ליחס אליה מצד היזמים, מכיוון שהיא לא בדיוק פריפריה, אך גם לא נחשבת למרכז הארץ. תוצאות המכרזים מעידות שכך בדיוק רואים אותה היזמים: המחירים שהושגו נמוכים משמעותית ממחירי השומות, ורחוקים ממה שקורה במרכז הארץ, אך בפריפריה, בימים אלה, רמ"י מתקשה להשיג השתתפות מצד יזמים, לא משנה עד כמה היא מורידה את מחירי המינימום. לפיכך, המכרז הזה הגדיר את היחס לבני עי"ש כ"שיפולי המרכז", ומן הסתם יתן אור ירוק לרמ"י להמשיך לנסות לשווק שם קרקעות, כי כפי שכתבנו - הפוטנציאל התכנוני ביישוב גדול.