חטופים ונשק בבתי החולים של חמאס? בתקשורת העולמית מתעלמים

סרטון הווידאו מטעם דובר צה"ל המתעד את מצבורי הנשק בבית החולים רנתיסי בעזה, זוכה להתעלמות כמעט מוחלטת בעולם • העדויות נועדו להציג לדעת הקהל הבינלאומית כי חמאס משתמש בבתי חולים כמפקדות, וחושף עדויות אפשרויות על החזקת חטופים ישראלים

כלי הנשק שנחשפו במנהרה בפשיטת שייטת 13 וצוות הקרב של חטיבה 401 על בית החולים ''רנתיסי'' / צילום: דובר צה''ל
כלי הנשק שנחשפו במנהרה בפשיטת שייטת 13 וצוות הקרב של חטיבה 401 על בית החולים ''רנתיסי'' / צילום: דובר צה''ל

הסיור המצולם של דובר צה"ל במרתפי בית החולים רנתיסי בעזה, שבו הוצגו לראשונה מצבורי נשק ועדויות אפשריות להחזקת חטופים ישראלים, זכה להצלחה הסברתית מינימלית ביממה האחרונה. סרטון הווידאו, שמלווה בצילומים ובהסברים באנגלית, פורסם אמש, לווה במסיבת עיתונאים באנגלית, ונועד לשכנע את דעת הקהל הבינלאומית בנוגע לעובדה כי חמאס משתמש בבתי חולים כבמפקדות ומקומות ריכוז של חטופים.

אל תטעו, סעודיה רוצה שישראל תנצח את חמאס. אלה הסיבות
הפתרון שמקדמים בישראל לפינוי שיפא: בתי חולים צפים בכמיליארד דולר
סוללת טילים אמריקאית במיליארד דולר בדרך למזרח התיכון

היום בבוקר, ה"טענות הישראליות" זכו לכותרות ראשיות בכלי התקשורת בגרמניה ובמדינות אירופיות בודדות נוספות. "ישראל טוענת כי מצאה עדויות להחזקת חטופים בבית חולים לילדים", נכתב ב-FAZ הגרמני, בעוד סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה על "תמונות וקטעי וידאו המעידים לדברי צה"ל, על מצבורי נשק של חמאס במרתפי בית חולים". סוכנות הידיעות AP בחרה למסגר את הווידאו המצולם, שבו דובר צה"ל דניאל הגרי מציג עדויות שונות, כולל ממנהרה שלפי החשד הובילה מביתו של בכיר חמאס לבית החולים, כשאלה: "האם חמאס מתחבא בבתי החולים בעזה?".

התעלמות כמעט מוחלטת מהווידאו

ואולם ברוב כלי התקשורת הבינלאומיים, התדרוך הישראלי - שנועד ליצור נקודת מפנה בדעת הקהל - כלל לא זכה לסיקור. ייתכן כי העובדה שכלי התקשורת במערב ארה"ב טרם החלו את יום העבודה שלהם, מסבירה את חוסר ההתייחסות לכך בכלי תקשורת כמו ה"ניו יורק טיימס", ה"וושינגטון פוסט" ואחרים.

אך גם ה-BBC הבריטי, למשל מתעלם כמעט באופן מוחלט מהווידאו. קטע קצר שעלה בסיקור המתגלגל של ערוץ החדשות הבריטי אתמול בחצות (שעון ישראל), מציג תמונה אחת שפירסם דובר צה"ל, תחת הכותרת "צה"ל מנסה לגבות את טענותיו לגבי חמאס ובתי החולים בעזה". ברשת CNN, למרות סיקור מקיף של המלחמה בעזה, לא ניתן למצוא את הווידאו ששיחרר דובר צה"ל, ולא את העדויות בנושא. כך גם באתר ה"גרדיאן", העיתון הבריטי שנקרא בהיקפים גדולים גם מעבר לים בארה"ב.

דעת הקהל העולמית מופנית למצב בתי החולים ברצועה

אתרים אלו ואחרים מתרכזים בימים האחרונים בסיקור כמעט שוטף של המשבר של בתי החולים ברצועה, כולל דיווח על פגים ש"הוצאו מהאינקובטורים" ושהחום שלהם נשמר בעזרת דפי אלומיניום בשל מחסור בחשמל, אזהרות של ארגון הבריאות העולמי, כי הם הופכים ל"בתי קברות לתינוקות". אזהרות של וושינגטון בנוגע לצורך להפחית את הלחימה סביבם וטענות לכך, ש"מאות לכודים בבתי החולים" בעקבות "מצור" שהטילו הכוחות הישראליים עליהם.

סוגיית בתי החולים ברצועה הופכת בימים האחרונים לקריטית מבחינת דעת הקהל. התקשורת העולמית ממשיכה להתעלם מטענות דובר צה"ל, שהחל כבר לפני שבועיים לפרסם דיווחים והקלטות שיחות של פעילי חמאס, בנוגע לשימוש בהם לצרכי טרור. גם וידאו שהציג מחבלים עם RPG כשהם תופסים מחסה בבית החולים, לא זכה להד רב. האישור האמריקאי לכך ש"ככל הנראה" ישנה מפקדת חמאס מתחת לבית החולים "שיפא" זכתה לסיקור רב יותר, אולם עדיין היא נמצאת בצל הדיווחים על "האסון ההומניטרי" שעשוי להתרחש בהם.

למשל, כותרת האתרים הבינלאומיים נכון לשעת הצהריים הן: "שני בתי החולים הגדולים בעזה הפסיקו לתפקד, אומרים בכירים פלסטינים" (CNN). "ביידן קורא להגן על בית החולים שיפא בעוד הקרבות בעזה נמשכים" (BBC), "הלחימה לוכדת חולים ורופאים בבית החולים הגדול ביותר בעזה" (גרדיאן). "הפוקוס הוא על בתי החולים בעזה בעוד ביידן קורא לריסון (בלומברג). "בית החולים הגדול ביותר בעזה 'תחת מצור מוחלט' בעוד בניינים אזרחיים נקלעים לקו האש" (וושינגטון פוסט).