כולם יודעים מי ניצח בתל אביב. למה זה לא מעודכן באתר משרד הפנים?

בעוד שבמקרה של רוב הרשויות המקומיות, אתר משרד הפנים מציג תוצאות מלאות, בחלק מהרשויות, כמו ת"א - לא מופיעות תוצאות כלל • העירייה טענה כי הועברה אליה הודעה רשמית מוועדת הבחירות ובה התוצאות, אך במשרד מכחישים אותה: "נתונים שמקורם אינו משרד הפנים אינם מאומתים ולא מהווים תוצאות סופיות"

הבחירות לראשיות המקומיות בישראל / צילום: Associated Press, Mostafa Alkharouf
הבחירות לראשיות המקומיות בישראל / צילום: Associated Press, Mostafa Alkharouf

הקלפיות ברשויות המקומיות נסגרו כבר לפני קרוב ליממה, ועדיין באתר הרשמי של משרד הפנים, המדווח על התוצאות, לא מופיעות התוצאות אפילו מקלפי אחת בחלק מהרשויות. בעוד שברובן הגדול של הרשויות המקומיות, ישנן כבר תוצאות מלאות (למעט המעטפות הכפולות), בחלקן (כמו בת ים) מופיעות תוצאות חלקיות בלבד, המתבססות על 63% מהקלפיות. באחרות, כמו קרית מוצקין ותל אביב - לא מופיעות שום תוצאות כלל.

זה נראה כמו ההפסד הצורב ביותר אי פעם לראש עיר מכהן
הסיבוב השני המותח, ההדחה הדרמטית וההישג של המפלגות החרדיות: ההפתעות של הבחירות 

על־פי עיריית תל אביב, הועברה אליהם מוועדת הבחירות ההודעה הבאה: "הצביעו בתל אביב יפו 183,569 תושבים. שהם 39.27% הצבעה. התפלגות הקולות לראשות העיר:

רון חולדאי - 90,267 מצביעים - 51.78%
אורנה ברביבאי - 65,088 מצביעים - 37.34%
יובל צלנר - 18,927 מצביעים - 10.86%".

אך לא רק שתוצאה זו אינה מופיעה באתר משרד הפנים - משרד הפנים אף מכחיש אותה נמרצות. "כל הנתונים שמקורם אינו משרד הפנים הם לא נתונים מאומתים ולא מהווים תוצאות סופיות", נמסר מטעם המשרד.

צילום מסך מאתר משרד הפנים
 צילום מסך מאתר משרד הפנים

צילום מסך מאתר משרד הפנים
 צילום מסך מאתר משרד הפנים

למה זה קורה? בתגובה לשאלת גלובס, במשרד הפנים אומרים כי "תהליך השלמת ספירת הקולות, לרבות מהמעטפות החיצוניות, עדיין נמשך. לכשיושלמו כלל ההליכים הנדרשים, יפורסמו בפורטל הבחירות לרשויות המקומיות תוצאות סופיות". אך מעטפות כפולות קיימות כמעט בכל רשות ובכל זאת, במקרה של רוב הרשויות, עלו נתונים מלאים לאתר משרד הפנים.

מדוע תל אביב וקרית מוצקין שונות מרשויות אחרות?

דקות ספורות לאחר בקשת גלובס, הוציאו במשרד הפנים הודעה רשמית, לפיה "הזנת תוצאות הביניים של קלפיות מ-40 רשויות מקומיות שונות - ובכלל זה גם מתל אביב, קרית מוצקין ומועצה אזורית מנשה נמשכת. התוצאות יוצגו בפורטל הבחירות עם השלמת הזנת הנתונים". מדוע תל אביב, קרית מוצקין ומועצה אזורית שונות מרשויות אחרות? לא ברור. בכל מקרה, מדגישים במשרד הפנים כי גם כשהתוצאות יעלו לאוויר, הן לא יהיו סופיות, שכן הן לא משקפות את 114 אלף המעטפות הכפולות באזורי הלחימה בעזה ובבתי החולים. מספרים אלו יתפרסמו ביום שישי הקרוב, ה-1 במרץ.

צילום מסך מאתר משרד הפנים
 צילום מסך מאתר משרד הפנים

אך מה עם התוצאות של תל אביב, קרית מוצקין והערים הנוספות שטרם הופיעו באתר? על כך, אין בינתיים תשובה. במשרד הפנים אומרים כי "כפי שהובהר היטב כבר במעמד השקת מערכת הבחירות, הפיקוח הארצי על הבחירות מקיים בקרות על מסדי הנתונים, תוך הקפדה יתרה על מהימנות הנתונים, ולפיכך הליך הזנת התוצאות לפורטל אורך זמן".

בתוך כך, מאגר המידע של הבחירות המקומיות ב-2013 נעלם מהרשת. בעוד שזה של 2018 זמין לכל דורש, העמוד בו שכן מאגר המידע של בחירות 2013 אינו זמין. מאגר זה, שהכרחי להשוואה נוחה של אחוזי הצבעה ותוצאות בחירות מהרשויות המקומיות השונות, לא נגיש כעת ולא ניתן לדלות ממנו מידע בצורה נוחה יחסית, כפי שהיה עד כה.