Run:AI | ראיון

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI • מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה • אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

רונן דר ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI
רונן דר ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

גלובס מפרסם שוב את הראיון עם מייסדי Run:AI בעקבות רכישתה הרשמית על ידי אנבידיה.

עמרי גלר שגדל ברמת השרון ורונן דר מירושלים נפגשו לראשונה במעמקי האקדמיה, בזמן ששניהם היו דוקטורנטים להנדסת חשמל באוניברסיטת תל אביב. שם גם "התאהבו" בפוטנציאל הגלום בבינה מלאכותית, שהייתה בין תחומי המחקר שלהם. כעת הם עומדים במוקד עסקת ענק למכירת החברה שלהם, Run:AI, לאנבידיה .

ראיון | היזמים שהגיעו לסייבר ללא רקע ועומדים מאחורי אקזיט של 350 מיליון דולר
"בלוקבסטר דיל": הדיווח שמקפיץ את מניית גוגל ב-5% במסחר המוקדם

סכום הרכישה עומד לפי הערכות על 720 מיליון דולר, מתוכם כ-100 מיליון דולר יגיעו לידי היזמים והעובדים של החברה שיושבת ברחוב הארבעה בתל אביב ומעסיקה כ-130 עובדים, כ-80 מתוכם בישראל. הגיוס האחרון של Run:Ai, שהתבצע בשנת 2022, שיקף לחברה שווי של 388 מיליון דולר, כך לפי PitchBook. נוסף על כך, שיעור ההחזקות של השניים בחברה נותר חסוי.

מספר ימים לפני הדיווח על העסקה המסתמנת, סיפרו השניים על הדרך שלהם להקמת החברה, על החיבור החזק ביניהם, על העבודה באפל ובמשרד ראש הממשלה, על המחקר בבינה מלאכותית - הרבה לפני שהפכה לטרנד החם של השווקים - ועל נקודת המפנה שגרמה לכולם להבין: העתיד כבר כאן.

גיוס לפי שווי חברה של 388 מיליון דולר

טרם נכנס ה-ChatGPT ללקסיקון ולשימוש הקהל הרחב, היו יכולות הבינה המלאכותית ידועות בעיקר ליודעי ח"ן, כמו אנשי האקדמיה. מספר שנים לאחר המפגש הראשוני, הקימו השניים ב-2018 חברה שלדבריהם מממשת את הפוטנציאל הגלום בטכנולוגיה זו.

Run:AI היא חברה המפתחת תוכנה למיצוי תשתיות בינה מלאכותית של ארגונים וחברות, ובפרט האצת הביצועים של ה-GPUs, מעבדי הבינה המלאכותית של ענקית השבבים אנבידיה. לכן אולי לא מפתיע שענקית השבבים, שהפכה בשנה החולפת לשם הכי חם בתעשיית הטק העולמית, נמצאת כעת במגעים לרכישת החברה.

רונן דר

גיל: 42
מצב משפחתי: נשוי+בנות
מקום מגורים: אבן יהודה
השכלה: דוקטור להנדסת חשמל

עמרי גלר

גיל: 35
סטאטוס: בזוגיות
מקום מגורים: תל אביב
השכלה: תואר שני בהנדסת חשמל

דר (42) וגלר (35) מספרים כי החיבור ביניהם היה מיידי. "שנינו למדנו הנדסת חשמל, אני עשיתי תואר ראשון, שני ושלישי באוניברסיטת תל אביב, ובמהלך הדוקטורט פגשתי את עמרי. היינו תחת אותו מנחה ועבדנו הרבה יחדיו", אומר דר לגלובס.

"במקביל, עבדתי באינטל, ואחר כך בחברת סטארט-אפ שנקראת 'אנוביט', שעסקה בפיתוח שבבים למערכות אחסון. הסטארט-אפ נקנה על ידי אפל, אז הפכתי לעובד שלה, תואר שהחזקתי בו הרבה שנים".

הדרך של גלר, מלבד המסלול האקדמי, עברה גם דרך משרד ראש הממשלה, שם עבד במשך שמונה שנים ביחידה טכנולוגית. ואז הגיע המפגש הראשוני בין השניים, שהוליד חיבור טוב ויכולת עבודה משותפת.

"אני אוהב להגיד כי שני אנשים בחיים שלי גרמו להם להיראות אחרת. הראשונה זאת אשתי והשני זה עמרי", אומר דר. הוא מספר כי "מן ההתחלה היה לנו כיף לעבוד יחדיו. אצל שנינו היה רצון להקים חברה, ואיכשהו הגורל הביא אותנו לזמן הנכון עם הרקע הנכון".

"הבנו שבינה מלאכותית תהיה בכל מקום"

שני היזמים למדו תחת הנחייתו של פרופסור מאיר פדר באוניברסיטת תל אביב. פדר הוא פרופסור להנדסת חשמל ומי שמכהן כראש המרכז לבינה מלאכותית ולמדעי הנתונים באוניברסיטה.

שניהם מספרים כי כבר אז הבינו ש"בינה מלאכותית תהיה בכל מקום. הבנו גם שיידרש כוח מחשוב ייחודי בענן למשל". גלר מספר כי כבר אז הבינו ש"יהיה מקום לתוכנה חדשה, כזו שתדע לנהל בצורה הכי טובה את המחשבים החדשים, אלו מבוססי הבינה המלאכותית".

לדבריו, שתי החלטות עיקריות עומדות מאחורי הקמת החברה. ההחלטה לעבוד יחדיו וההחלטה להתמקד בבינה מלאכותית. "הבנו שזה לא סתם הייפ אלא טכנולוגיה שעומדת לשנות את העולם", מספר דר. גלר מוסיף כי "זה שוק עם הזדמנויות גדולות. שנינו מגיעים מרקע של חומרה, והבנו שהיא הולכת להוות חלק קריטי במערכות בינה מלאכותית. הצורך הזה רק יילך ויגדל".

להאיץ ולשפר את היכולות של אנבידיה

שני היזמים מציינים כנקודת מפנה את התקופה שבה חברת אנבידיה השיקה את ה-GPUs - המעבדים הגרפיים שפיתחה לפני כשלושה עשורים, שהתאימו לפעילות אימון והפעלה של בינה מלאכותית. "הבנו שאנחנו רוכבים פה על משהו מאוד גדול ושהגל הזה לא יעצור".

מה בעצם עושה המוצר שלכם?
"אנחנו החברה היחידה בעולם שיכולה ומאפשרת לחברות בינה מלאכותית לקבל הרבה יותר מתשתית הבינה המלאכותית שלהן. לקבל בהירות רבה יותר, ביצועים טובים ורבים יותר, והרבה יותר כוח מחשוב", מספרים השניים.

"בנינו כלים שמאפשרים לצוותים של בינה מלאכותית, בין היתר לחוקרים ולמפתחים, לאמן ולהטמיע מודלים באפליקציות שלהם במהירות רבה יותר, כמו גם בקלות וביעילות רבה יותר".

השניים מוסיפים כי למרות שקיימים "הרבה כלים שמנסים לפתור בעיות באזורים שאנחנו מנסים לפתור, הייחוד שלנו הוא הטכנולוגיה העמוקה מאוד שבנינו, ששונה מהדרך שבה חברות אחרות מנסות לגשת לאותה הבעיה".

שמה של החברה נגזר גם הוא מהוראה הניתנת למחשב. "המשימה שלנו הייתה להריץ משימות של בינה מלאכותית", מסביר גלר, "ו-run זאת פקודה גנרית בעולם התוכנה, פקודה להריץ, ומכאן Run:AI".

המשקיעה הראשונה שהביעה עניין

למרות שהרעיון להקמת החברה נולד עוד לפני, היא גייסה לראשונה בשנת 2018 - 118 מיליון דולר עד היום. עם המשקיעים בה נמנים קרנות הון סיכון דוגמת TLV פרטנרס, S Capital, אינסייט וטייגר גלובאל.

"פגשנו את המשקיעים הנכונים שיזהו יחד איתנו את הפוטנציאל", מספרים השניים. שניהם מציינים כי רונה שגב, מקרן ההון סיכון TLV פרטנרס, הייתה הראשונה להתלהב.

"היה לנו איתה חיבור מיידי. דיברנו על כוח המחשוב העתידי ועד כמה קשה יהיה להריץ הרבה דאטה. סיפרנו על החזון שלנו - לגרום לזה להיות הרבה יותר קל".

לדבריהם, שגב החליטה להשקיע עוד בטרם היה לחברה מוצר להציע. כל מה שהיה זה רק מצגת ודמו שבנו השניים. "הגיוס הראשוני היה ממש על בסיס איזושהי אמונה שמתישהו יהיה לנו משהו", הם אומרים.

עוד לפני הדיווחים האחרונים על העסקה הגדולה עם אנבידיה, מספרים השניים כי נהנו ממומנטום חיובי בפעילות, שלווה בעלייה בהכנסות.

אלא שאז הגיעה המלחמה. "הייתה לנו כבר אופרציה משמעותית, עם לקוחות ומכירות", מספרים השניים, וטוענים כי לחברה כבר היו כ-100 לקוחות, וגם הצמיחה הכלכלית הייתה בהתאם.

"הייתה שנה של צמיחה, כשאנחנו מדברים על מאות אחוזים של צמיחה". יתרה מכך, אומרים שני היזמים, "כבר ברבעון הנוכחי אפשר להגיד שככל הנראה נגיע מבחינת גובה ההכנסות לסכום של כמעט כל שנה שעברה".

אפקט המלחמה פגע בחברה מזווית נוספת - 20% מעובדיה גויסו למילואים. "האירוע של המלחמה מאוד מורכב. מצד אחד, זה להתמודד עם הקשיים האישיים של כל אחד ואחת מאיתנו לצד האתגרים העסקיים. בחו"ל לא התחשבו בזה שיש מלחמה".

עוד הם מספרים, כי "לאנשים בישראל היה מאוד קשה לתפקד פעמים רבות, דווקא כשהבינה המלאכותית 'התפוצצה'. כולם מדברים על AI ועל אנבידיה, ואנחנו היינו צריכים לחיות עם הפער הזה בין ישראל ובין מה שקורה בעולם".

כיום, לחברה מעל 100 עובדים, רובם בארץ אך ישנם גם עשרות בארצות הברית. "בסוף המשכנו לפתח את המוצר, כמו גם לתמוך בלקוחות שלנו, כי בסוף אנחנו חברה גלובלית. אז עברנו את התקופה הזאת טוב עד כמה שניתן בתוך הדבר הזה".