עימותים אלימים בין פרו-פלסטינים ותומכי ישראל באוניברסיטת UCLA

באוניברסיטת UCLA שבקליפורניה הוחרפו העימותים בין המפגינים וכוחות הביטחון הגיעו על מנת להפריד בין הניצים • באוניברסיטת קולומביה הגיעו אמש השוטרים מצוידים ברימוני הלם ופשטו על הבניין בו התבצרו המפגינים הפרו-פלסטינים

אוניברסיטת UCLA / צילום: Associated Press, Jae C. Hong
אוניברסיטת UCLA / צילום: Associated Press, Jae C. Hong

באוניברסיטת UCLA שבקליפורניה התפרצו היום (ד') מחאות הסטודנטים והגיעו לכדי אלימות בין מפגינים פרו-פלסטיניים ותומכי ישראל, וכתוצאה מכך הוחרף גם העימות בין המפגינים לכוחות המשטרה. ה-Daily Bruin, עיתון הסטודנטים של האוניברסיטה התומך במחאה הפרו-פלסטינית, דיווח כי מפגינים תומכי ישראל ירו זיקוקים לתוך המאהל וניסו לפרוץ אליו על ידי הסרת הגדרות שהקימו יושבי המאהל סביבו. במקרה אחד צולמו מפגינים משני הצדדים דוחפים, מכים ומשליכים חפצים אלה על אלה.

איסור על שיח אנטישמי: בארה"ב מנסים לעצור את הכאוס באוניברסיטאות העילית
מהומות, התנכלות לישראלים וגדודי חיילים: כך נראות המחאות באוניברסיטאות בארה"ב

UCLA הייתה אחד המקומות בהם נרשמו כמה מקרים של חסימת חופש התנועה של סטודנטים שזוהו כישראלים או יהודים על ידי משתתפי מאהל המחאה, כולל מקרה אחד לפחות של חסימת גישה לספריית הקמפוס.

כוחות גדולים של משטרה היו כבר נוכחים בימים האחרונים באוניברסיטת UCLA לבקשת ההנהלה, ואתמול תוגבר מספרם. בעקבות האירועים, החלה המשטרה להפריד בין המוחים ולפעול לסלק את הניצים משני הצדדים מן המתחם. מערכת ה-Daily Bruin יצאה בקריאה לקאנצלר האוניברסיטה ג'ין בלוק והתריסה: "האם מישהו יצטרך למות הלילה בקמפוס לפני שתתערב?". בלוק מצידו אמר כי המאהל אינו חוקי וכי ינקטו צעדים משמעתיים נגד סטודנטים שלא יעזבו את המקום. 

זו הפעם הראשונה מאז שהחלו ההפגנות שקבוצה של מפגינים פרו-ישראלים מגיבה להפגנות באופן כוחני.

בינתיים העימותים בין המוחים הפרו-פלסטינים לבין המשטרה, ללא מעורבות של פרו-ישראלים, נמשכים בקמפוסים אחרים ברחבי ארה"ב. באריזונה השתמשה המשטרה בגז מדמיע נגד המפגינים, ובפורטלנד ממשיכים הסטודנטים להתבצר בספריה. במקביל באוניברסיטאות בראון וייל, הגיעו המפגינים להסכמות עם ההנהלה והם מפנים את המאהלים.

המשטרה פשטה על אוניברסיטת קולומביה ופינתה את המפגינים

המהומות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות ארה"ב הגיעו אתמול (ג') לשיא כאשר סטודנטים פרצו לבניין המילטון באוניברסיטת קולומביה תוך שבירת חלונות, התבצרו בבניין ונתנו לו שם חדש: בניין הינד, על שם הילדה העזתית הינד רג'אב שנהרגה במהלך מלחמת חרבות ברזל. זה היה הקש ששבר את גברה של האוניברסיטה, שהחליטה להזמין את המשטרה להשליט סדר בקמפוס, הנחשב לשטח פרטי.

המשטרה הוזמנה לקמפוס, לראשונה מאז שנות ה-1960, והנהלת האוניברסיטה בראשות הנשיאה מינוש שאפיק, זכתה על כך לביקורת רבה מעמיתיה הליברליים. אך לאחר שהסטודנטים לא שעו לאולטימטום לפנות את הקמפוס עד שלשום בלילה (ב'), אלא הגיבו לאולטימטום בהרחבת המאהל ופריצה לבניין, הוחלט בכל זאת להביא את המשטרה.

השוטרים הגיעו אתמול (ג') בלילה, מצוידים ברימוני הלם. עומר לובטון-גרנות, סטודנט באוניברסיטה, צייץ בחשבון ה-X שלו על כך שהשוטרים נכנסו: "כוחות משטרה בסדרי גודל שלא היו מביישים כניסה קרקעית לרפיח. כל השכונה נצורה". השוטרים פרצו לבניין דרך החלונות ותוך שבירת הדלתות שננעלו על ידי הסטודנטים. הם נאלצו לפנות כיסאות, שולחנות ומכונות ממכר משקה באמצעותם הסטודנטים חסמו את הדלתות. המשטרה ביצעה עשרות מעצרים, כאשר קהל גדול נאסף בחוץ ומבקר את פעילותה. נכון לעכשיו הבניין הוכרז כפנוי, ולא היו פצועים מקרב השוטרים או המפגינים. טקס הסיום של השנה אמור להיערך ב-15 במאי והמשטרה תהיה בקמפוס עד ה-17 במאי.