עם יותר מ-2 מיליארד משתמשים בכל העולם: קבלו את המותג המוביל לשנת 2024

אפליקציית המסרים החינמית הפכה לקהילה של ממש • מאז פרוץ המלחמה, וואטסאפ שימשה רבים בהעברת וקבלת מידע נוכח חוסר הוודאות, וקטפה את המקום הראשון במדד • מדד המותגים 2024

אפליקציית וואצאפ / צילום: Shutterstock
אפליקציית וואצאפ / צילום: Shutterstock

השנה לראשונה מצליח המותג הבינלאומי וואטסאפ לכבוש את המקום הראשון במדד המותגים ולעקוף מותגים גדולים כמו גוגל, נטפליקס, קוקה־קולה ובמבה. המותג הפופולרי מבית היוצר של מטא (Meta), הפך מזמן להרבה יותר מאפליקציה להעברת מסרים. הוא רשת חברתית שנמצאת בשימוש 98% מהישראלים, לפי נתוני איגוד האינטרנט הישראלי לשנת 2024. מה שחריג בבנתונים, הוא שכ־95% אמרו כי הם משתמשים באפליקציה ברמה היומית. לצורך ההשוואה, יוטיוב, שגם היא עם 98% בשימוש הישראלים, מתוכם רק 52% מעידים כי הם משתמשים בה ברמה יומית. בעולם, מדובר באפליקציה שמשתמשים בה מעל ל־2 מיליארד משתמשים, ב-180 מדינות. 

שואפת להיות רשת חברתית

סיפור ההצלחה של המותג מתחיל בשנת 2009. יאן קוס ובריאן אקטון שעבדו יחד בעבר, החליטו להקים חברה בשם וואטסאפ (WhatsApp). במקור הרעיון נועד לאפליקציה לעדכוני סטטוס של עובדים. מהר מאוד המייסדים הבינו שהם עלו על פלטפורמה מעולה להעברת מסרים. כמה שנים לאחר מכן, בשנת 2014 פייסבוק החליטה לרכוש את וואטסאפ בלא־פחות מ־19 מיליארד דולר.

וואטסאפ התחילה להתמודד עם בעיות בבית החדש. משתמשים גילו כי דרך האפליקציה, פייסבוק מקבלת נתונים כדי לדעת איך לעשות טרגוט טוב יותר מבחינת פרסום. החברה מיהרה לשלול שהאפליקציה "מאזינה" או קוראת הודעות בשיחות אישיות, מה שהוביל לקנס של כ־122 מיליון דולר על ידי הנציבות האירופית. מיד לאחר מכן, וואטסאפ הכניסה את ההצפנה מקצה לקצה, משמע - שרק הצדדים שנמצאים בשיחה חשופים לה. בשנת 2017 אחד המייסדים עזב, ולאחר שנה גם השותף שלו.

מאז, וואסטאפ הפכה להרבה יותר מאפליקציה להעברת מסרים: שיחות אודיו ווידיאו, בעלי עסק שמוכרים את מרכולתם ומנהלים מודל עסקי שלם על גבי האפליקציה. וואטסאפ הפכה לרשת חברתית, במובן שאפשר לעשות לייק, לב או כל אימוג'י אחר על הודעות, ניתן להגיב למשתמשים אחרים, לשתף את דבריהם ועוד. בשנים האחרונות האפליקציה פועלת כדי להפוך את החוויה לכמה שיותר קהילתית.

בשנתיים האחרונות, מטא הכריזה על פיצ'רים כמו סטטוסים, קהילות ועדכונים. הסטטוסים הינם הסטורי המוכר מאינסטגרם, מה שמאפשר לעדכן את אנשי הקשר במתרחש ביום־יום. הפיצ'ר עדכונים דומה למה שקורה בטלגרם - יוצרי תוכן או גופים יכולים להקים ערוץ, וכך הקוראים יכולים לעקוב אחריהם. אך לצד כל זאת, הפיצ'ר "קהילות" צובע את מה שוואטסאפ באמת רוצה להיות.

במקום שיהיו אינספור קבוצות שעוסקות בבית הספר, בעבודה, או בחוגים של הילדים, וואטסאפ מאפשרת למנהלי קהילות לתכלל בתוכן כלל קבוצות כדי לייצר שיח מסודר ומשותף. המהלך הזה גורם לצרכנים להרגיש שייכים לקבוצות השונות. וואטסאפ משקיעה רבות כדי להכניס פיצ'רים לניהול תוכן יותר מדויק, ובכלל - זו הבשורה שגרמה לוואסטאפ לתפוס במיוחד בישראל. האפליקציה עובדת בצורה טובה, בחוויית משתמש גבוהה - מה שמשכנע את הישראלי להישאר. זה כמובן לצד העובדה שהיא אפליקציה חינמית. לפי מדד האינטרנט של בזק, 74% מהישראליים לא יהיו מוכנים לוותר על אפליקציית וואטסאפ.

שומרת את הישראלים מעודכנים

לאורך השנים אפליקציות שונות בישראל ניסו להציב תחרות לוואטסאפ, כדוגמת טלגרם וסיגנל. ברמה הבינלאומית האפליקציות משמעותיות, אבל בישראל פחות. הסיבה לכך לא נובעת מכשלונן של האפליקציות האחרות, אלא מהאימוץ על ידי הצרכן.

בשנה שעברה וואטסאפ הייתה במקום הרביעי במדד, אך השנה בצל המלחמה - היא זינקה למקום הראשון. דווקא בתקופה של חוסר הוודאות, ישראלים מנסים לקבל מידע באופן מהיר וישיר כדי להצליח להפיג את המורכבות. הקהילתיות שוואטסאפ מציעה באה לידי ביטוי ביתר שאת, אנחנו רוצים לשמור על הקרובים שלנו - קרובים יותר ולהשאר מעודכנים בכל רגע.