רשת המרפאות המובילה במגזר הערבי נכנסה להקפאת הליכים

חברת ILClinic, ספקית שירותי רפואה מובילה בבאקה אל־גרביה ששירותיה ניתנים גם במספר ערים במרכז הארץ, הגישה בקשה להקפאת הליכים • לחברה, שלפי הבקשה חלמה להפוך את המרכז הרפואי שלה ל"יהלום" של שירותי הבריאות במגזר הערבי, יש חובות בהיקף של כ-50 מיליון שקל

בית המשפט המחוזי בחיפה / צילום: Shutterstock
בית המשפט המחוזי בחיפה / צילום: Shutterstock

לבית המשפט המחוזי בחיפה הוגשה היום (ג') בקשת הקפאת הליכים עבור חברת ILClinic, רשת מרפאות מומחים בתחום האבחון הרפואי. הרשת פועלת בכל הארץ, אך עיקר פעילותה ביישוב באקה אל־גרביה. החברה היא ספקית שירותי רפואה מובילה בבאקה אל־גרביה ובעלת רישיונות להקמת שני חדרי ניתוח במקום. היא מעסיקה כ-100 עובדים וכן קשורה בקשרי ספקים עם עשרות רופאים.

אקזיט ענק לחברת ביומד אמריקאית בה מושקעת קרן פיטנגו הישראלית
שאלות ותשובות | מבצע החיסונים בעזה החל: האם התפרצות הפוליו מסכנת את ישראל?

על־פי הבקשה, שהוגשה על־ידי עורכי הדין אלונה בומגרטן וירון רוסמן ממשרד נשיץ, ברנדס, אמיר ושות', החברה חלמה לשלב בין חדרי הניתוח לבין שירותי הרפואה שכבר קיימים במקום, כדי להפוך את המרכז הרפואי שלה בבאקה אל־גרביה למרכז הרפואי המתקדם במגזר הערבי, ה"יהלום" של שירותי הבריאות במגזר, כך על־פי הבקשה. לכן, היא מבקשת הקפאת הליכים לפי תיקון 4, המשאיר בידיה את השליטה בחברה, כדי שתוכל לוודא שיוגשם חזון זה - או על־ידי הבראתה או על־ידי מכירתה החלקית או המלאה כעסק חי.

בין חובות הרשת, כ-14.6 מיליון שקל לבנקים הפועלים, לאומי והבינלאומי, כ-3.3 מיליון שקל לעובדים, 4 מיליון שקל חובות נוספים ועוד 29 מיליון שקל חוב לחברת גמידה קר, שהיא גם בעלת המניות הגדולה בחברה וגם מגישת הבקשה.

בית המשפט אישר היום כניסה להקפאת הליכים לפי תיקון 4 ומינה את עו"ד חיות גרינברג למנהלת ההסדר. בעקבות זאת, בעלי המניות יעמידו כספים להוצאות ההפעלה, מהם ישולם לעובדים התשלום הראשון מראש של משכורת ספטמבר, לאחר שלא קיבלו את משכורת אוגוסט.

עו''ד חיות גרינברג / צילום: אפרת קופר
 עו''ד חיות גרינברג / צילום: אפרת קופר

העובדים מיוצגים על־ידי עו"ד אופיר רונן, שדרש עבורם שמשכורת ספטמבר תשולם כמקדמה עד 9 בספטמבר, שהחברה תמשיך להעסיק את העובדים, שתהליך המכר יהיה מהיר, ושלאחר המכירה ישלמו את גמר החשבון המגיע להם.

עו''ד אופיר רונן, שמייצג את עובדי החברה / צילום: נדיה פונכץ
 עו''ד אופיר רונן, שמייצג את עובדי החברה / צילום: נדיה פונכץ

הנושה העיקרית: "מצגי החברה לא היו מדויקים בלשון המעטה"

ILClinic - הכוללת מספר חברות-בנות: קרדיו סנטר, גסטרו קליניק, ו־ILClinic מרכז שיקום בקהילה - מעניקה על־פי הבקשה שירותים רפואיים לכ-12,000 מטופלים בחודש, כיום בעיקר בתחום האבחון הרפואי. שירותיה ניתנים כאמור בבאקה אלגרביה, וגם במודיעין, בראשון לציון, באשדוד ובירושלים. רוב השירותים שלה ממומנים עבור הלקוחות כשירותי טופס 17 על־ידי קופות החולים, והלקוח המוביל שלה הוא קופת חולים כללית. בנוסף לקליניקות, יש לה מעבדות ניידות בתחום בריאות האישה ומעבדות עיניים ניידות, איתן ניתן להגיע לאזורים בהם השירותים הרפואיים מועטים.

החברה הוקמה ב-2006 על־ידי גיא טולר, המנהל את החברה ומחזיק כיום בכ-45% ממניותיה. טולר היה בעל המניות היחיד, עד שבשנת 2022 גייס כמשקיעה את חברת גמידה פור לייף, העוסקת בייצור ובשיווק של ציוד רפואי, כמו גם באספקת שירותי רפואה לשוק הישראלי (אין קשר נוכחי לחברת הביומד גמידה סל שנסחרה עד לאחרונה בנאסד"ק).

גמידה מסבירה כי השקיעה בחברה סכומי עתק, על בסיס מצגים שלדבריה "לא היו מדויקים בלשון המעטה", וכי בהדרגה היא הבינה שחלק מן השירותים ניתנים במחירי הפסד. גמידה ערכה, לדבריה, תהליך התייעלות בחברה והזרימה לה כ-15.5 מיליון שקל מעבר למה שהתחייבה ברכישה, אך סכום זה, כאמור, לא הספיק כדי להציל אותה מהמצוקה התזרימית בה היא נמצאת. בכל זאת, היא מעוניינת להמשיך לתמוך בחברה ואף להזרים לה סכומים נוספים, עד להבראתה או למכירת לפחות חלק מנכסיה, כדי לכסות את חובה.

ההסכמים של גמידה עם החברה הופכים אותה גם לנושה העיקרית שלה וגם לערבה לבנקים, במקרה שחובותיהם לא יכוסו במסגרת רכישה או הלוואה, כך שהיא מדגישה כי לבנקים אין סיכון בניסיון להמשיך ולהפעיל את החברה בתקופת הקפאת ההליכים.