החברה ההולנדית שמתרסקת ב-16% ולוקחת איתה את אנבידיה ומניות השבבים

חברת ASML פרסמה את תוצאות הרבעון השלישי, שעמדו על נתון נמוך מציפיות השוק • כעת מנייתה נופלת בוול סטריט, ומורידה גם את ענקיות השבבים • בין הנתונים המרכזיים שהבהילו את המשקיעים: ירידה של מעל 3 מיליארד דולר בתחזית המכירות של 2025

מפעל של ASML / צילום: ap, Peter Dejong
מפעל של ASML / צילום: ap, Peter Dejong

מניית ענקית מכונות ייצור השבבים ההולנדית ASML , השווה כ-260 מיליארד דולר, יורדת בשעה זו בשיעור חד של מעל ל-16% לאחר פרסום תוצאותיה לרבעון השלישי שעמדו על נתון נמוך מציפיות השוק. זאת, בשל מה שנראה כמו עצירה בהוצאות יצרניות השבבים הגדולות - בהן אינטל, TSMC וסמסונג - על ציוד ייצור. ההשפעה על מניות ה-AI מגיעה מכך שהחברה היא צומת מרכזית בשרשרת ייצור שבבי הבינה המלאכותית, והאטה בצמיחה שלה עלולה להיות איתות לשוק כולו. לפי ההערכה, אינטל, לקוחה מרכזית של ASML, עוצרת כעת את התרחבותה בכמה מפעלים בשל בעיות תזרימיות ורגולטוריות.

אחרי קרב צמוד: דמרי תיכנס למדד היוקרתי בתל אביב, וזו החברה שנשארה בחוץ
אחרי שהמניה צנחה: האם חברת ההייטק הישראלית תימחק מהמסחר
בעלי המניות בחברת אבטחת הסייבר מישראל אמרו "לא" להטבה של 15 מיליון דולר למנכ"ל

מאז תחילת המסחר בניו יורק אחר הצהריים יורדות מניות AI, בהן זו של אנבידיה , שרושמת ירידה של 5%,  TSMC  שרושמת ירידה של 2.4%,  AMD  שרושמת ירידה של קרוב ל- 5%,  ברודקום  שיורדת בקרוב ל- 4%, ואינטל  שיורדת בקרוב ל- 3%.

מניית ASML תופסת אמנם נתח של 0.28% בלבד ממדד הנאסד"ק, אך יש לה השפעה רבה על הסנטימנט בתעשיית השבבים ובקרב מניות הטכנולוגיה. החברה ההולנדית מהווה מרכיב בסיסי בכל מדד טכנולוגיה או שבבים גדול, בכלל זה מדד השבבים של פילדלפיה  (SOX), ותוצאות כמו אלה שחשפה היום חושפות בפועל תחזית צמיחה צוננת עבור התעשייה כולה.

החברה ההולנדית רשמה הזמנות של 2.87 מיליארד דולר ברבעון השלישי - אמנם עלייה ביחס ל- 2.83 מיליארד דולר ביחס לרבעון המקביל אשתקד, אך רחוק מאוד מתחת לתחזיות האנליסטים שחזו מכירות בסך של 6.09 מיליארד דולר לרבעון השלישי. המכירות נטו גדלו ב- 20% מרבעון לרבעון ל- 8.17 מיליארד דולר לרבעון, גבוה מעל תחזיות של 7.82 מיליארד דולר, בעוד שהרווח הנקי קפץ ב-32% ל-2.27 מיליארד דולר, גבוה מעל ציפיות שחזו רווח של 2.08 מיליארד דולר.

תחזית המכירות לשנת 2025 היא בין הנתונים המרכזיים שהבהילו את המשקיעים: החברה ירדה מנקודת אמצע של 39.17 מיליארד דולר לנקודת אמצע של 35.43 מיליארד. כך, למרות שתחזיות המכירה של הרבעון הרביעי של השנה הנוכחית ורודות, הן לא הספיקו למשקיעים: החברה מצפה מכירות שינועו בין 9.59 מיליארד דולר ל- 10.03 מיליארד, עם נקודת אמצע ב-9.81 מיליארד דולר, גבוה ביחס להערכת המקורית של 9.76 מיליארד דולר.