10 שנות מאסר: כך מגיבים באיראן למתקפה

נכון לשעות הבוקר, נראה כי האיראנים מנסים לשדר לעולם תמונה לפיה ההתקפה לא הסבה נזק רב • הוושינגטון פוסט דיווח כי סוכנות הידיעות הרשמית מסרה ש"ההתקפה הישראלית נכשלה" ובניו יורק טיימס דווח כי "איראן ציפתה להתקפה הרבה יותר נחושה" • לפי הערכות, העובדה כי האיראנים מנסים להפחית בערכה של המתקפה הישראלית משמעותה כי טהרן אינה מעוניינת להסלים את המצב ולהגיב באופן חריף לתקיפה

טהרן הבוקר, לאחר השמע ההפצצות / צילום: Reuters, Majid Asgaripour
טהרן הבוקר, לאחר השמע ההפצצות / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

כלי התקשורת ברחבי העולם נאבקו להבין הבוקר (ש') את השלכות התקיפה הישראלית באיראן במהלך הלילה, בעוד הבוקר עולה על טהרן אחרי סדרת פיצוצים שנשמעו היטב בבירה האיראנית וכן דיווחים על תקיפות במחוזות ובערים איראניות אחרות. מהצד הישראלי, הדיווח בסביבות השעה 05:00 בבוקר (שעון ישראל) לפיו "התקיפה הסתיימה" לאחר שלושה גלי הפצצות ושעות של פעילות מטוסי חיל האוויר, תפס את הכותרות, ואיתו העובדה כי הכדור עבר כעת למגרש האיראני. מהצד האיראני, נראה כי יש ניסיון להמעיט בחומרה ובהיקף ההתקפה הישראלית בהודעות פומביות.

עשרות יעדים בשלושה גלים: מה ישראל תקפה באיראן?
המומחית שטוענת: "המתקפה הגדולה באיראן מאז שנות ה־80"
איראן תגיב? כך פועל חיל האוויר של טהרן

צילום מסך של הכותרת הראשית בניו יורק טיימס
 צילום מסך של הכותרת הראשית בניו יורק טיימס

ה"ניו יורק טיימס", שלו כתבים באיראן, דיווח בסיקור מתגלגל על ההתקפה, שאירעה בשעות הערב בארה"ב. לפי הדיווחים, עיתונאית מקומית סיפרה על "פיצוצים אדירים" שנשמעו במזרח טהרן החל מהשעה 02:00 (שעון מקומי), "קרוב מאוד לשכונת פרדיס". באזור זה ממוקמים כמה בסיסי צבא, דיווח העיתון, ביניהם בסיס פרצ'ין החשאי, כ-35 קילומטר מהבירה, החשוד לפי דיווחים קודמים כאתר לייצור טילי קרקע-קרקע בליסטיים, וטילים אחרים. גורמי אופוזיציה איראנים טענו בעבר כי במקום גם התבצעו ניסויים בפיצוצים שנועדו לקדם את איראן בדרך לפצצה גרעינית. כ-20 אתרים הותקפו בסך הכל, לפי העיתון.

תושבים אחרים של טהרן, שחלקם פירסמו תיעוד ברשתות החברתיות X ו-Clubhouse, לפי הסיקור של הניו יורק טיימס, דיווחו על "חמישה פיצוצים אדירים" שהרעידו גם את השכונות המערביות של טהרן, באזור שבו לפי הדיווחים שוכן המטה של משמרות המהפכה. דיווחים אחרים על קולות פיצוצים התקבלו מאיספהאן, ממשהד וממחוז קורדיסטאן בצפון מערב המדינה.

צילום מסך מהכותרת הראשית של הוושינגטון פוסט
 צילום מסך מהכותרת הראשית של הוושינגטון פוסט

העיתון הביא את ההודעה הרשמית של דובר צה"ל, לפיה "כלי טיס של חיל האוויר תקפו בהכוונה מודיעינית אמצעי ייצור-טילים אותם איראן שיגרה לעבר מדינת ישראל... וכן הותקפו מערכי טילי קרקע-אוויר ויכולות אוויריות נוספות של איראן, שנועדו להגביל את חופש הפעולה האווירי של ישראל לפעולה באיראן".

נכון לשעות הבוקר, נראה כי האיראנים מנסים לשדר לעולם תמונה לפיה ההתקפה לא הסבה נזק רב.

סוכנות הידיעות הרשמית טוענת: "ההתקפה הישראלית נכשלה"

הוושינגטון פוסט דיווח כי סוכנות הידיעות הרשמית מסרה ש"ההתקפה הישראלית נכשלה למרות שגרמה נזק שולי". האיראנים טענו כי קולות הפיצוצים העזים שנשמעו בטהרן היו כתוצאה מפעילות ההגנה האווירית. הממשלה האיראנית גם הודיעה כי תחדש את הטיסות ברחבי המדינה החל מהשעה 09:00 בבוקר (שעון איראן), אולם נכון לשעה 09:30 כמעט ואין מטוסים בשמיים האוויריים, לפי אתרים לניטור תנועה אווירית.

בניו יורק טיימס פירסמו את דבריו של מוחמד מרנדי, אנליסט פוליטי המקורב לשלטון, שאמר הבוקר כי "איראן ציפתה להתקפה הרבה יותר נחושה". סוכנות הידיעות פארס דיווחה כי ההתקפות כוונו נגד בסיסים בדרום ובמערב טהרן וגם היא המעיטה בנזק שנגרם כתוצאה מההתקפות. "ההתקפה סוכלה בהצלחה, ונבלמה בעזרת מערכות ההגנה האווירית המשולבות של המדינה", נמסר בדיווח של הסוכנות. לפי הערכות, העובדה כי האיראנים מנסים להפחית בערכה של המתקפה הישראלית משמעותה כי טהרן אינה מעוניינת להסלים את המצב ולהגיב באופן חריף לתקיפה.

לפי כתב הוושינגטון פוסט בירושלים, דינמיקה זו היתה התסריט שאותו רצה הצד הישראלי לממש. "ישראל תיכננה את התקיפה שלה מתוך מטרה להפחית למינימום את מספר ההרוגים, ולשמור את הנזק ברמה שתאפשר לאיראן להכחיש פגיעה משמעותית ולהכיל את המצב", אמר מקור ישראלי לעיתון. לפי המקור, התגובה הנוכחית היתה "משמעותית יותר מהתגובה באפריל", אז ישראל תקפה מטרות בתגובה למטח טילים וכטב"מים לעבר ישראל.

צילום מסך מהכותרת הראשית של ה-BBC
 צילום מסך מהכותרת הראשית של ה-BBC

בהתייחס לצד האמריקאי, כל כלי התקשורת הביאו את עמדת הממשל האמריקאי הנוכחי. ב-BBC דווח כי הנשיא ג'ו ביידן דרש מישראל שלא לפגוע באתרי גרעין או בתשתיות נפט איראני. הוול סטריט ג'ורנל דיווח כי ממשל ביידן מעריך שההתקפה הישראלית היתה "פרופורציונלית" ו"מתונה דיה כדי להשקיט את העימות מבלי לגרור את איראן להתקפת-נגד נוספת". התקשורת האמריקאית דיווחה כי הממשל האמריקאי "עודכן מראש" לקראת המתקפה הממשית.

באירופה, ההתקפה הלילית החלה הבוקר לחלחל לסיקור כלי התקשורת המקומיים רק הבוקר. ה-BBC העריך כי "גוברת העצבנות" בקרב מדינות המפרץ המקורבות למערב מתגובה איראנית למתקפה, אחרי איומי עבר בנושא. בערוץ הבריטי הדגישו כי ארה"ב מיהרה להבהיר שאינה מעורבת בתקיפה הישראלית. בערוץ ה-BBC בפרסית דווח כי משמרות המהפכה פירסמו הבוקר "הוראה חדשה" לפיה כל העברה של תיעוד מצולם מהתקיפות ל"כלי תקשורת עוינים" תיחשב כפשע. בהודעה נכתב כי מי שיעשו זאת מסתכנים ב-10 שנות מאסר. בערוץ גם דווח כי "בתי הספר ייפתחו היום כרגיל ברחבי איראן".