עבירות רישוי עסקים: הפתרון הוא ברישום פלילי

אחד משלושה בתי עסק בישראל פועל ללא רישיון, והבעלים, בניגוד לעבירות על חוק התו"ב, יוצאים בלי פגע

כ-39 אלף עסקים פעלו בישראל בשנת 2004 ללא רישיון עסק. כך עולה מביקורת שערך דני רייף, מנהל האגף לביקורת ברשויות המקומיות במשרד הפנים. נתון זה צריך להדיר שינה מעיניהם של העוסקים בתחום, במיוחד לנוכח העובדה כי מדובר בשליש מבתי העסק טעוני הרישוי הקיימים בישראל.

עיון בדו"ח מלמד, כי יש רשויות מקומיות שבהן מרבית העסקים, ואולי כולם, פועלים ללא רישיון עסק. רייף מציע בדו"ח שורה של צעדי אכיפה, שאותם ניתן יהיה לנקוט על מנת להביא לצמצום התופעה, ודומה שניתן לתארה כמכת מדינה.

יצוין, כי נקיטת חלק מצעדי האכיפה המוצעים על-ידי רייף מחייבת תיקוני חקיקה שונים. עם זאת, הדו"ח מתעלם מהעובדה כי קיימת דרך אכיפה ברורה ומוסדרת בספר החוקים, אשר מסיבה לא ברורה לא יושמה עד כה. דרך זו היא רישום פלילי של עבירות על חוק רישוי עסקים.

אין חולק, כי המצב דהיום, שעל פיו הרשעות בעבירות על-פי חוק רישוי עסקים אינן נרשמות במרשם הפלילי, אינו מצב ראוי. יתרה מכך: לא זו בלבד שמצב זה אינו ראוי, הוא אף אינו עולה בקנה אחד עם דרישות החוק. כעולה מסעיף 14 לחוק רישוי עסקים, עבירה על סעיפיו היא מסוג עוון. בהתאם להוראות סעיפים 1 ו-2 לחוק המרשם הפלילי ותקנת השבים, התשמ"א - 1981, דינן של הרשעות מסוג עוון להירשם במשפט הפלילי.

דבר העדר הרישום, על אף שאינו ידוע לכל, פוגע באחד ממרכיביו של המשפט הפלילי - הצורך בהרתעה לשם הכוונת התנהגות.

העבירות המבוצעות בתחום זה הפכו זה מכבר לעבירות נפוצות עד למאוד, כפי שאף עולה מן הדו"ח של רייף. מלבד הפגיעה בשלטון החוק, ניהול עסק ללא רישיון עלול להיות סכנה ממשית לשלום הציבור, וזאת בהיעדר פיקוח מתאים של נותני האישורים: משרד הבריאות, משרד לאיכות הסביבה, שירותי הכבאות וכיו"ב.

בבואנו לבחון את סוגיית חשיבות הרישום הפלילי של עבירות אלו, יהא זה נכון לבחון את ההסדר הקיים בעניין עבירות על הוראות חוק התכנון והבנייה, תשכ"ה - 1965. עבירות על חוק התכנון והבנייה נרשמות במרשם הפלילי, ובמסגרת משרד הפנים הוקמה יחידה לאכיפה ופיקוח בעניינים אלו.

הפועל היוצא הוא, שלחובתו של פלוני שהורשע בבניית פרגולה בצמוד לדירת מגוריו תירשם העבירה הפלילית במרשם, בעוד שלחובתו של רעהו האלמוני, שהורשע בגין ניהול מסעדה ללא רישיון עסק, לא תירשם העבירה הפלילית.

היעדר הרישום גורם לכך, כי המידע בדבר עברו הפלילי בתחום רישוי העסקים של אלמוני, מצוי אך ורק במחלקת רישוי העסקים של הרשות המקומית בה הוא הורשע. עובדה זו מובילה בהכרח למצב בו אלמוני, שהורשע בדין והוטל עליו עונש של מאסר על תנאי בגין ניהול עסק ללא רישיון בעיר אחת, יוכל לפתוח עסקים ללא רישיון בערים אחרות, ולנציגי התביעה בערים אלו לא יהיה המידע החיוני ביחס להרשעתו הקודמת.

ברי, כי אין ברישום הפלילי לבדו כדי לגדוע סוג זה של התנהגות עבריינית, אך הרתעה מסוג זה בשילוב עם סנקציות נוספות והסברה נאותה, יכול ויביאו לצמצום התופעה.

הכותב היא היועץ המשפטי של המועצה המקומית זיכרון יעקב.