הסופרת אורלי קראוס נגד ערוץ 10: זכויות היוצרים על "פיק אפ" - שלי

טוענת כי התוכנית מבוססת באופן מובהק על ספרה "התרוממות" וכי היא זו שפיתחה את הרעיונות להפקת הסדרה

הטלנובלה "פיק אפ" לא מצליחה לנסוק, וערוץ ישראל 10 יצטרך להילחם עכשיו גם על זכויות היוצרים שלה. הסופרת אורלי קראוס הגישה לבית המשפט השלום בת"א תביעה בסך מיליון שקל בטענה להפרת זכויות יוצרים נגד ישראל 10 והאולפנים המאוחדים, המפיקים את הסדרה היומית.

לטענת התובעת, היא השקיעה ימים כלילות בכתיבת ספרה "התרוממות" שיצא לאור בשנת 1997 והעוסק בחייהם של דיילות, טייסים ומאבטחים.

לדבריה, היא בעלת זכויות היוצרים הבלעדיות בעיבוד הספר לסדרת טלוויזיה, והיא שמה את אמונה בנתבעות וחברה אליהן לצורך בחינת שיתופן בכתיבת והפקת סדרת טלוויזיה המבוססת על ספרה.

במסגרת זו חשפה בפניהן את רעיונותיה ופיתוחיה לעיבוד הספר לסדרה, אולם הנתבעות מעלו באמונה, ולאחר שקיבלו את חומריה ורעיונותיה, הפיקו בעצמן סדרה באותו נושא. לדברי התובעת, סדרה זו מבוססת באופן מובהק על ספרה, רעיונותיה ופיתוחיה, באופן הנוטע את הרושם כי הסדרה קשורה לתובעת ולספרה.

התביעה מתייחסת גם לרמת ההפקה: "מדובר בסדרה ירודה, רדודה ומביכה, שקישורה הכפוי לתובעת וליצירתה מבייש אותה ופוגע בה".

על-פי כתב התביעה, קיימות עשרות נקודות דמיון בין הסדרה לבין ספרה וחומריה של התובעת. לטענת קראוס, הנתבעות העתיקו את שם הספר בכך שהשתמשו בשם "פיק אפ", שאינו אלא תרגום מילולי של השם התרוממות תוך שמירת הקונוטציה המינית שבשם.

התובעת טוענת עוד, כי הנתבעות העתיקו את הקונספט שפיתחה וכי עליהן לפצותה בגין נזקיה וכן לחדול משידורה של הסדרה הפרה.

טרם הוגש כתב הגנה. (ת.א 45232/05).