אושרה תוכנית ל-30 יח"ד ליהודים ברובע המוסלמי בעיר העתיקה

הבניינים, בני 3 קומות, ייבנו במרחק 3-8 מטר מחומות העיר; ח"כ רן כהן: זאת חבית נפץ שתבעיר את ירושלים

ועדת השימור בעיריית ירושלים אישרה בשבוע שעבר תוכנית לבניית 30 יח"ד ליהודים ברובע המוסלמי שבעיר העתיקה, ליד שער הפרחים. בשטח, שהוא כיום מוזנח, מתגוררות כמה משפחות יהודיות.

התוכנית, שיזם משרד השיכון, כוללת בנייני מגורים ובית כנסת. אחת השאלות שעלתה בדיון בוועדה המקומית, שאישרה את התוכנית לפני כחודשיים, היתה האם התוכנית לא נוגדת את התוכניות לשימור האזור - תוכנית המתאר עמ/9 לאזור העיר העתיקה והאגן החזותי, ותוכנית עמ/6 לגן הלאומי סביב החומות. תוכנית עמ/9 קובעת כי יש לשמור על רצועת ירק לאורך כל החומה מצידה הפנימי. התוכנית אינה מאפשרת בנייה במרחק של פחות מ-10 מטר מפנים החומה.

יו"ר הוועדה המקומית ויו"ר ועדת השימור, הרב יהושע פולק, אומר, כי ועדת השימור אישרה את התוכנית "כפי שהיא", כלומר הבניינים ייבנו במרחק של בין שלושה לשמונה מטר מחומת העיר העתיקה. לדבריו, יש תב"ע חדשה באזור המאפשרת לבנות במרחק של פחות מ-10 מטר מהחומה. פולק מציין, כי בתים רבים בעיר העתיקה צמודים לחומה, ואילו החליטה הוועדה לשמור על מרחק של 10 מטר לגבי השכונה החדשה - היא היתה מקפחת ולמעשה לא ניתן היה לבנות את התוכנית. לדברי פולק, בנייני המגורים יהיו בני שלוש קומות ולא יהיו גבוהים מהחומה. המבנה היחיד שיהיה גבוה במעט מהחומה הוא מבנה בית הכנסת, "כמו שכל הכיפות של המסגדים יותר גבוהות מהחומה", אומר פולק.

ח"כ רן כהן פנה בחודש שעבר לשר השיכון, יצחק הרצוג, וטען כי בניית השכונה היא "חבית נפץ פוליטית שתבעיר את ירושלים". הוא נענה על-ידי הרצוג, כי התוכנית גובשה במשרד הרבה לפני כניסתו לתפקיד. עוד נמסר לו, כי היות ומדובר באתר בו מתגוררות משפחות, עיקר פעילות המשרד היא בהיבט התכנוני, תוך הקפדה על תכנון מחודש המשלב בין מתחם המגורים הקיים ממילא לשימור המתחם הארכיאולוגי. בכל מקרה, נמסר, הפרויקט לא מתוקצב השנה. הרצוג הנחה לקיים דיון פנימי במשרדו טרם העלאת התוכנית לדיון בוועדה המחוזית לתכנון.