העליון לטובת הוועדות המקומיות: "פיצוי על תוכנית פוגעת - רק לגובלים בה באופן פיזי"

קבע כי יש לתת פירוש מצמצם למונח "מקרקעין גובלין" לצורך מתן פיצוי לבעלי קרקע הנמצאים בסמוך לתוכנית פוגעת

בית המשפט העליון קבע היום (א') כי יש לתת פירוש מצמצם למונח "מקרקעין גובלין" לצורך מתן פיצוי לבעלי קרקע הנמצאים בסמוך לתוכנית פוגעת. בכך קיבל בית-המשפט העליון את עמדת הוועדות המקומיות ואת עמדתו של היועץ המשפטי לממשלה בעניין. מדובר בשבעה ערעורים וערעורים שכנגד העוסקים כולם בתביעות פיצויים שהוגשו לוועדות המקומיות לתכנון ובנייה בשל תוכנית פוגעת.

פסק הדין שנכתב על ידי השופטת דורית בייניש, בהסכמת השופטים איילה פרוקצ'יה ואשר גרוניס, מציין כי עד עתה קיימות שתי גישות שהתקבלו בבתי המשפט המחוזיים למונח "מקרקעין גובלין".

הגישה המצמצמת של השופטים אורי גורן ועודד מודריק בבית המשפט המחוזי בת"א קובעת בדרך כלל כי מקרקעין גובלין הם בגבולות ה"קו הכחול" עם חריגה של מקרים מיוחדים המצדיקים זאת. לעומת זאת הגישה של נשיא בית המשפט המחוזי בירושלים, ורדי זיילר ושל השופטים יהודית צור, בלהה גילאור וניסים ישעיה היתה כי יש לתת פרשנות מרחיבה למונח כך שזו תכלול גם מקרקעין שאינם משיקים פיזית לתוכנית. במהלך הדיון ביקשו הוועדות המקומיות לקבוע כי רק מקרקעין המשיקים פיזית לקו הכחול של התוכנית הפוגעת יוכלו לזכות בפיצוי.

בית המשפט העליון סייג את החלטתו בשני חריגים. האחד, כאשר ההשקה בין התוכנית לקרקע מפריד שטח פתוח צר - מטרים צפויים והחריג השני כאשר בין התוכנית לקרקע מצוי כביש צר. (ע.א 2775/01).