קודם רצים לספר לחבר'ה על רפורמה

יש לפרש את הוראת השעה באמצעות פרשנות תכליתית, השומרת על המעמד המיוחד שניתן לזכאים להטבה: כל הרוכשים ייהנו מפטור עד לחלק השווי של 559,350 שקל, ורק מעל לשווי זה ייושמו הוראות ההנחה לגבי הזכאים לה

אישור הרפורמה במס במסגרת תיקון מס' 147 לפקודת מס הכנסה, הכוללת גם הקלות במס הרכישה לדירת מגורים יחידה, מהווה דוגמא מצוינת לתכונה הישראלית הכל-כך בולטת: להכריז במהירות על רפורמה, מבלי לתת את הדעת להתאמתה למערכת החקיקה הקיימת.

כל מי שרכש או עומד לרכוש דירה בתקופה שמ-1 ביולי 2005 ועד ל-31 בדצמבר 2006 (ובלבד שתהא זו דירת מגורים יחידה כהגדרתה בחוק), ודאי שמח לשמוע, כי בעקבות הרפורמה במס שאושרה לאחרונה בכנסת הוא צפוי ליהנות מהנחה משמעותית של כ-6,000 שקל במס הרכישה. עד לסך של 559,350 שקל מתוך שווי הדירה (סכום זה יעודכן בהתאם לעליית המדד), לא ישולם עוד מס רכישה (עד כה עמד מס הרכישה עד לשווי הנ"ל על מדרגות של 0.5% ו-3.5%).

ומי ישמח פחות מהתיקון החדש? ככל הנראה ציבור הנישומים ועורכי הדין, שייאלצו לתהות כיצד עליהם "לתמרן" בין הוראות החוק הקיימות להוראת הפטור החדשה.

במה דברים אמורים? לשם המחשה, ננסה לחשב מהו סכום מס הרכישה החל על נכה ועל עולה חדש, בהתאם למדרגות המס המיוחדות הקבועות להם. על פי תקנה 11 לתקנות מס רכישה, מכירת זכות במקרקעין ל"נכה", "נפגע", או "בן משפחה של חייל שנספה במערכה" (כהגדרתם באותן תקנות) לשם שיכונם, חייבת במס רכישה מופחת בשיעור 0.5%. הווה אומר, עד היום נכה הרוכש דירה (נניח לצורך הדוגמא שמדובר בדירת מגורים יחידה) ששווייה 400,000 שקל, שילם עליה מס רכישה בשווי של 2,000 שקל. ומה כעת? הוראת השעה לעניין סעיף 9(ג1א) לחוק מיסוי מקרקעין שנתקבלה במסגרת תיקון 147 הנ"ל, אינה מתייחסת כלל לפטור המיוחד הניתן לנכה. כלומר, בעוד שכל אדם זכאי לשלם בעבור אותה דירה מס רכישה בשווי של 0 שקל, יידרש הנכה לפי ה"הנחה" החלה בעניינו לשלם דווקא מס רכישה מוגדל של 2,000 שקל.

באופן דומה, גם מדרגות המס המיוחדות הניתנות לעולה חדש על-פי תקנה 12 לתקנות מס רכישה, העומדות כיום על 0.5% עד לחלק השווי של 1,046,875 שקל, ו-5% מעל לסכום הנ"ל, יוצרות קושי לאחר אישור הרפורמה. כך למשל, על הדירה ששווייה 400,000 שקל ישלם גם העולה החדש מס רכישה בגובה של 2,000 שקל, בעוד שכיום כל אדם זכאי לפטור מלא ברכישת אותה דירה ממש.

יוצא אפוא, שההקלות במס הרכישה, שניתנו עד כה לנכים ועולים חדשים, נשחקו במסגרת הרפורמה. לפי השיטה שהוצגה לעיל (ובה נוקטות כנראה רשויות מיסוי מקרקעין), על הזכאים להנחה במס רכישה לבחור אם לנצל את ההטבות המיוחדות בעניינם אם לאו.

אולם, האם זו הפרשנות היחידה של התיקון החדש? לא בהכרח. לדעתנו, יש לפרש את הוראת השעה באמצעות פרשנות תכליתית, השומרת על המעמד המיוחד שניתן לזכאים להטבה. דהיינו, כל הרוכשים ייהנו מפטור ממס רכישה עד לחלק השווי של 559,350 שקל, ורק מעל לשווי זה ייושמו הוראות ההנחה לגבי הזכאים לה (נכים, עולים חדשים וכיו"ב).

דומה שדווקא פרשנות תכליתית זו היא הפרשנות הראויה של התיקון, אך המחוקק לא טרח לתת דעתו לצורך בהתאמת התיקון לחקיקה הקיימת. ניאלץ להמתין בסבלנות לאימוץ הפרשנות התכליתית המוצעת על-ידי רשות המיסים, או למתן הוראת בתי המשפט בנדון.

הכותבים הם ממשרד אטיאס, פרוכטר ושות'.