המחוזית: יש להגיש תוכנית כוללת לדיר אל-עמוד ואל-מונטר, ולא נקודתית

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה ירושלים קבעה, כי יש להגיש תוכנית כוללת לאזור דיר אל-עמוד ואל-מונטר, שתסמן מקבצים לבינוי על בסיס הבינוי הקיים בפועל. במקביל, תסמן התוכנית את יתרת השטח כשטח פתוח, והבינוי יבוסס על דרכים קיימות.

החלטה זו ניתנה בעקבות דיון בתוכנית שהוגשה לוועדה להכשרת מבנים קיימים ותוספת יחידות דיור (בסך הכל 54 יחידות דיור) בשולי שכונת צור באהר. נגד המבנים הקיימים במקום תלויים ועומדים צווי הריסה. הוועדה החליטה לא לאשר את התוכנית הנקודתית להפקדה, אך תמכה בהכנת תוכנית כוללת, כאמור, ותמכה באישור המבנים הקיימים ומניעת הריסתם.

משרד פנים מסר, כי "בתחום השטח המאושר לבינוי בצור באהר ניתן לבנות עוד אלפי יחידות דיור, ובכל זאת הוועדה סברה כי ניתן לאשר התוספת המבוקשת ולהסדיר את המצב הקיים, מאחר שחלק מהמבנים קיימים עוד מלפני 1967".

מהנדס העיר, אורי שטרית, אמר כי העירייה מכינה יחד עם משרד השיכון תוכנית שלד לדרום-מזרח ירושלים, שכוללת בתוכה את צור באהר והסביבה. מנהלת החברה להגנת הטבע בירושלים, נעמי צור, ורכזת קואליציית ירושלים בת-קיימא, יעל אלישר, פנו בכתב ליו"ר הוועדה המחוזית ירושלים, רות יוסף, ולחברי הוועדה בנושא ההמלצה לאשר את תוכנית המתאר המחוזית (תמ"מ 1/30) משבוע שעבר.

לטענתן, היה מקום להמתין להחלטת המועצה הארצית בתוכנית מערב ירושלים (תוכנית ספדיה), לפני ההמלצה לאשר את תוכנית המתאר המחוזית, שכוללת בתוכה את תוכנית מערב ירושלים. ההמלצה לאשר את התמ"מ להפקדה נעשתה אף בטרם פורסמו המלצות החוקר שמונה לשמוע את ההתנגדויות לתוכנית ספדיה, גדעון ויתקון.

צור ואלישר ציינו במכתבן, כי תוכנית מערב ירושלים נכפתה על צוות המתכננים של תמ"מ 1/30 מבלי שניתנה לצוות האפשרות, ומבלי שנוצלה ההזדמנות לבחון את הקונספט של התפשטות העיר מערבה בהקשר הכלל מחוזי. "כשכבר מתקיים דיון ציבורי מעמיק בדמות הצגת ההתנגדויות לתוכנית ספדיה", הוסיפו, "אין לוועדה המחוזית זמן להמתין וללמוד את הממצאים".

הן הוסיפו, כי התשובה שהתקבלה בוועדה, לפיה אם יוחלט לדחות את תוכנית ספדיה תוציא הוועדה את שטחי התוכנית מן התמ"מ, תמוהה. לתוכנית ספדיה, הסבירו, השפעה מכרעת, וגריעתה מן התמ"מ תחייב בהכרח פתיחה מחודשת של דיון מעמיק בעקרונות התוכנית העתידית למחוז. לטענתן, ההחלטה להעביר את התוכנית החשובה ביותר במחוז ימים ספורים לפני כניסת מתכנן מחוז חדש, מעוררת סימני שאלה.