החלטות סותרות בנוגע לאנטנות: המלצות המנכ"לים למועצה הארצית

במקביל התקבלה הצעת ח"כ שטרן המנוגדת להמלצות הוועדה ולא תהיה הבחנה בין גודל האנטנות

הממשלה קיבלה היום (א') את המלצות ועדת המנכ"לים בנוגע לאנטנות הסלולריות, אך לא אימצה אותם, אלא גלגלה את ההחלטה לפתחה של המועצה הארצית לתכנון ובנייה. המועצה הארצית תבחן ותיישם את המלצות ועדת המנכ"לים.

הערכה היא, כי המלצות אלו "יתקעו" במשך תקופה ארוכה בדיונים במועצה ויידחו, שכן ראשי הרשויות מתנגדים להמלצות. התוצאה היא כי הרישוי לאנטנות חדשות יישמר בשלב זה במתכונתו הנוכחית על-פי תמ"א 36 א'.

ועדת המנכ"לים, ברשות מנכ"ל המשרד לאיכות הסביבה, מיקי הרן, הוקמה על-ידי הממשלה, כדי לבחון את ההצעות השונות לתיקון תוכנית המתאר הארצית (תמ"א) 36.

הוועדה קמה לאחר שהתיקון לתמ"א, כפי שאושר על-ידי משרד הפנים, איפשר מסלולי התנגדות לאנטנות ושיפוי גורף, ללא הבחנה באשר לגודל האנטנה, מיקומה וההספק שלה. המלצות ועדת המנכ"לים מיתנו במידה רבה את דרישות התיקון בתמ"א. בין השאר קבעו ההמלצות מסלולי רישוי שונים לאנטנות הסלולריות, על-פי סוג האנטנה, מיקומה, גודלה ולפי עוצמת הקרינה. משמעות הדבר היא הליך רישוי שונה לאנטנה גדולה והליך רישוי שונה וקל יותר לאנטנה קטנה.

עוד המליצה הוועדה להעדיף הקמת מספר רב של אנטנות קטנות ודלות הספק בצפיפות יחסית, על פני אנטנות גדולות בערים. משמעות הדבר היא שרשויות התכנון יעדיפו לתת אישור לאנטנות קטנות ויקשו את הליך הרישוי של הגדולות.

במקביל, אישרה ועדת שרים לחקיקה, הצעה שהגיש ח"כ יורי שטרן בנושא הקרינה הבלתי מייננת של האנטנות הסלולריות. המועצה הארצית תקבע מה יהיה השיפוי, כך שחברות הסלולר עלולות לשלם את רובו. הצעתו של שטרן לא עושה הבדל בין גודל האנטנות ולכן היא מנוגדת להמלצת המנכ"לים שהעדיפה אנטנות קטנות ומרובות.