הופקדה תוכנית למתחם תעש ברמה"ש: 23 אלף יח"ד ו-1.35 מיליון מ"ר תעסוקה

מימוש התוכנית מותנה בפתרון של בעיות הזיהום והתחבורה * יאפשר העתקת תעש מרמת השרון לנגב

הוועדה המחוזית המשותפת תעש-השרון החליטה על הפקדת תוכנית מתאר מקומית בתחום תעש-השרון, אחת מתוכניות הבנייה הגדולות בארץ. שטח התוכנית הוא 7,460 דונם, והיא כוללת 23 אלף יחידות דיור ו-1.35 מיליון מ"ר שטחי תעסוקה.

שטח תעש-השרון נמצא בתחום המוניציפאלי של הערים רמת השרון, הרצליה והוד השרון, ובתחום המועצה האיזורית דרום השרון. 4,650 דונם מתוך התוכנית הם קרקעות מפעל תעש.

מטרת התוכנית היא פינוי המפגע הסביבתי שיצר מפעל תעש, טיהור הקרקע ושיקום מקורות מי התהום המזוהמים במתחם. הוועדה החליטה להפקיד את התוכנית כמתארית, והיא תחייב תכנון תוכניות מפורטות שמימושן יהיה תלוי בהתקדמות טיהור הקרקע והמים, ופתרונות תחבורתיים הולמים.

השטח המדובר נמצא באיזור מרכזי ונגיש, בלב איזור בינוי מטרופוליני מתפתח, מערבית לכביש גהה (כביש 4) וצפונית לכביש חוצה שומרון (כביש 5). התוכנית קובעת ייעודי קרקע עיקריים ומתווה מערכות דרכים, מסילת רכבת ותשתיות ראשיות. כן שומרת התוכנית תוואי למעבר עתידי של הרכבת הקלה.

על-פי התוכנית, במרכז השטח ימוקמו שימושים מעורבים של מגורים, תעסוקה ומוסדות ציבור ראשיים, במתחם המשותף לשלוש הערים. במרכז המע"ר (מרכז עסקים ראשי) ממוקם שטח פתוח אותו חוצה שדרת אקליפטוסים, העוברת דרך המתחם כולו מצפון לדרום. פארק זה הוא חלק מתכנון כולל של הפארקים והשטחים הירוקים בתוכנית, אשר תוכננו ע"י אדריכל הנוף שלמה אהרונסון.

בשנת 1992 החליטה הממשלה על פינוי מפעל תעש והעברתו לנגב, בשל היותו מפגע סביבתי ובטיחותי. בשנת 1998 מינה שר הפנים ועדה מקומית וועדה מחוזית משותפת של מחוז תל-אביב ומחוז המרכז, אשר אישרה את התוכנית להפקדה רק כעת, כעבור שבע שנים, לאור מורכבותה. מינהל מקרקעי ישראל יזם והגיש את התוכנית.

שכונות המגורים מתוכננות במעגל החיצוני של התוכנית: בהרצליה - באיזור הסמוך לשדרות ירושלים ובהמשך רחוב ארלוזורוב; ברמת השרון יפותח רובע הכולל מבני ציבור רבים, מצידו המזרחי של רחוב נצח ישראל ומצידי המשך הרחובות ביאליק ויבנה, אשר יקושרו לכביש גהה; בהוד השרון - בתחומי תעש וממזרח לו, יפותחו שכונות מגורים עם אפשרות לאזורי תעסוקה וכפר אולימפי.

כן שומרת התוכנית שטחים בהיקף של 150 דונם עבור בית עלמין, ושטח נוסף למתחם דפו לרכבת הקלה. התוכנית עברה תיאומים נרחבים עם רכבת ישראל, החברה לפיתוח דרכים ונ.ת.ע. בשלב זה מתבצעת בדיקה תחבורתית לצפון המחוז, אשר תוצאותיה יהוו תנאי לקידום תוכניות מפורטות למתחמים השונים.

את הפרויקט חוצה דרך מרכזית מצפון לדרום, שתהווה ציר עוקף מזרחי של רמת השרון והרצליה, ותספק פתרון נגישות נוסף למתחם מכביש 531 ועד למחלף מורשה. לצד דרך זו מתוכן תוואי עבור מסילת רכבת אשר תחבר בין מסילת השרון ובין מסילת הירקון (בני-ברק-ראש-העין), ותספק חיבור רכבתי למרכזי תעסוקה ומגורים אחרים.

במתחם תעש קיימות עדויות לזיהום סביבתי של הקרקע והמים, שהם תוצאה של הפעילות התעשייתית רבת השנים במתחם. כתוצאה מטיפול לקוי בשפכים זוהמו מי התהום, והיה צורך לסגור בארות להפקת מי שתייה ברמת השרון.

ביצוע התוכנית ושיווק הקרקעות לפרויקטים כלכליים יאפשר למדינה להעתיק את המפעלים לנגב, תוך הקמתם מחדש על-פי תקני בטיחות וסביבה עדכניים.